Fagbladet Folkeskolens webpanelundersøgelse viser, at lærerne ikke føler sig klædt på til inklusion.
Fagbladet Folkeskolens webpanelundersøgelse viser, at lærerne ikke føler sig klædt på til inklusion.

Gratis debatmøde: Hør en skoleleders bud på bedre inklusion

Fagbladet Folkeskolen har sat massivt fokus på udfordringer ved inklusion i folkeskolen med artikelserien #inklusion. Torsdag i næste uge inviterer vi til debatmøde med fokus på løsninger. Skoleleder Michael Flarup fortæller på mødet om en skoles målrettede arbejde med inklusion.

Publiceret

Hvad stiller vi op medinklusion i folkeskolen?

Debatmøde 14. marts kl. 10-12 i Hal B, Læringsdage i BellaCenter

Fagbladet Folkeskolen har samlet skolensparter for at finde løsninger på skolens inklusionsproblemer.

Kan Christiansborgpolitikerne, KL, Danmarks Lærerforening,lærere, skoleledere og forskere sammen blive enige om enretning?

Du kan også være med og præsentere dine holdninger over forblandt andre Thomas Gyldal Petersen (KL), Alex Ahrendtsen (DF) ogJeanette Sjøberg (DLF).

Arrangementet er gratis og finder sted på DanmarksLæreringsfestival, Bella Centeret, Hal B, København, torsdag den14. marts fra kl. 10 til 12.

Det er gratis at deltage. Der er et begrænset antal pladser,hvorfor man skal tilmelde sig arrangementet på forhånd. Dutilmelder dig ved at skrive til inklusion@folkeskolen.dk. Skriv'debatarrangement' i emnefeltet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flere end 150 personer har henvendt sig til fagbladet Folkeskolen og fortalt om deres oplevelser med, hvordan inklusionen har slået fejl. Nu har redaktionen samlet parter omkring folkeskolen for at få bud på løsninger på skolens inklusionsproblemer. Alle er inviteret til at deltage. Det sker på Danmarks Læringsfestival, Bella Centret, Hal B, København, torsdag den 14. marts kl. 10-12.

En af dem som deltager i mødet er skoleleder på Brattingsborgskolen i Viborg Kommune Michael Flarup. Her bruger de mange kræfter på fællesskab, samarbejde og inklusion. De kender børnene, fra de kommer i daginstitution som tre-årige, hvilket klart giver nogle fordele, fortæller skolelederen. Skolen bruger 120 timer om ugen på to-voksenordninger til syv klasser. Især i indskolingen, fordi det er her, at børnene skal lære at gå i skole.

Brattingsborgskolen er en almindelig folkeskole med elever med forskellige udfordringer. Nogle har ADHD, ADD, autisme, eksekutive vanskeligheder, og andre har indlæringsvanskeligheder eller fysiske udfordringer, som skolens personale hjælper dem med i hverdagen.

"Vi bruger tid på samarbejdet. Vi har de samme resurser som andre skoler i Viborg, men vi prioriterer tid til samarbejde og at have så mange medarbejdere ude hos børnene som muligt. Og ville vi gerne have flere derude? Ja tak", siger skoleleder Michael Flarup.

"Vi har bøvl hver dag her på skolen. Det er bestemt ikke rosenrødt det hele, men vi tager problemerne, når de opstår. Børnene skal andet end at få høje karakterer i skolen, vi har også en dannelsesforpligtelse. Og så taler vi meget om det, der fungerer og det, vi gerne vil have mere af".

Skolen har fast struktur og bruger flere specialpædagogiske greb i undervisningen. De er lige gået i gang med et co-teaching-projekt, hvor hvert team selv bestemmer fokuspunkter.

Kom til Folkeskolens debatmøde og hør ham fortælle om skolens målrettede arbejde med inklusion.

Fik du læst?

Har du ikke har fulgt intenst med undervejs i artikelserien, er her et udvalg af artikler blandt de mange i serien, som redaktionen vil anbefale, at du kaster dig over:

Syv år efter inklusionsreformen: Lærerne føler sig stadig ikke klædt på til opgaven

»Er folkets skole ved at ekskludere de lærere, som brænder for at undervise og danne eleverne?«

Hvad kommer efter inklusionen?

»Hvor er det godt, at der er nogle, der tør sige det«

Vold i skolen: Er læreres og pædagogers tolerancetærskel for høj?

Inklusionen har gjort det farligt at arbejde i folkeskolen

Specialskoleleder: Vi får børnene alt for sent

Rikkes søn blev bedt om at blive væk fra skolen

Ni-årige Sofie har skiftet til en privatskole: Har det godt nu

Psykolog: Svært for lærerne, at det er så små børn, der slår

Store forskelle på PPR landet over vækker bekymring  

Powered by Labrador CMS