Selv om eleverne i folkeskolen har
forskellig bagage med i rygsækken, ryger det let i baggrunden i samarbejdet
mellem skole og PPR. Men det er nødvendigt at tale om, hvordan lærere,
pædagoger og PPR kan arbejde med ulighed, hvis det skal lykkes for PPR at vejlede
om forebyggende indsatser.
Det anbefaler cand. psych., ph.d.
og adjunkt Sarah Kirkegaard Jensen fra Institut for
Kommunikation og Psykologi på Aalborg Universitet.
”Det er hverken skolen eller PPR,
som skaber ulighed. Men de må ikke negligere, at eleverne kommer med
forskellige livsbetingelser. De skal derimod kunne håndtere ulige muligheder
for at deltage i skolen. Derfor skal vi finde ud af, hvordan vi skaber en
samtale om, hvordan vi kan arbejde pædagogisk med ulighed, så fokus ikke for
ensidigt ligger på det enkelte barns vanskeligheder”, siger Sarah Kirkegaard
Jensen.
Hun er med i forskningsprojektet 'Deltagelse og situeret ulighed i børnelivets institutioner', hvor hun sammen
med kolleger zoomer ind på samarbejdet mellem PPR og skole.
Det konkrete empiriske
udgangspunkt i deres delprojekt er blandt andet en tosporet landsbyskole med elever
fra forskellige sociale og økonomiske baggrunde.
”Det er en progressiv skole med dygtige
fagprofessionelle, som brænder for at skabe deltagelsesmuligheder for eleverne”,
fortæller Sarah Kirkegaard Jensen.
PPR blev født til at sortere i
eleverne
Når Landssamrådet af PPR-ledere og
KL holder konference tirsdag i næste uge, præsenterer Sarah Kirkegaard Jensen
et oplæg om ulighed og PPR.
Her vil hun pege på, at der kan være en historisk
forklaring på, at der ikke er udviklet et fagligt sprog i PPR til at tale om
ulighed og ulige deltagelsesmuligheder.
”Den første skolepsykolog i Danmark
blev ansat i 1934. På det tidspunkt var skolen gået fra at være for de få
privilegerede til at være for alle, og samfundet var ved at udvikle sig fra primært
landbrug til industri. Det stillede øgede krav til, hvad eleverne skulle kunne,
men en stor gruppe kunne ikke leve op til kravet om at deltage og præstere skolefagligt”,
fortæller Sarah Kirkegaard Jensen.
Skolerne havde brug for at sortere de
elever fra, som ikke havde evnerne til at passe ind.
Den opgave blev psykologer
inviteret til at hjælpe med, så skolerne kunne begrunde, hvilke børn der ikke
kunne deltage i undervisningen.
”Nogle år før var der udviklet en
intelligenstest i Frankrig, og den begyndte skolepsykologer at bruge. Det
betød, at ulighed på grund af for eksempel underernæring og kroniske sygdomme blev
overskygget af spørgsmål om elevens indlæringsvanskeligheder, intellekt og
kognitive evner. Det fokus fylder stadig i PPR og i samarbejdet mellem PPR og
skolen, og det kan være en af grundene til, at PPR mangler et sprog til at tale
om, hvordan ulighed får betydning for elevers mulighed for at deltage i
undervisningen”, siger forskeren fra Aalborg Universitet.
God grund til at beskæftige
sig med ulighed
Der er heller ikke meget fokus på ulighed
i forskningslitteraturen om PPR. Der burde ellers være god grund til at
fokusere på ulighed, viser et speciale fra psykologuddannelsen.
Nicoline Siemsen og Johanna Mariam Madsen beskriver i specialet
fra 2022 og i en senere artikel i Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, hvordan
familier og skolers socioøkonomiske betingelser indvirker på PPR-psykologers
praksis.
Makkerparret konkluderer, at der er himmelvid forskel på psykologers opgaver på en
skole med resursestærke forældre versus en skole med lav socioøkonomi.
”De to studerende undrede sig over,
hvorfor ulighed er glemt i PPR, når vi ved fra både sociologi, bredere
samfundsmæssige analyser og Pisa-resultater, at ulighed betyder noget. De satte
lup på, at resursestærke forældre er bedst til at række ud efter hjælp”, siger
Sarah Kirkegaard Jensen.
Forskeren har et opråb til skoler
og PPR
Lærerne på den skole, Sarah
Kirkegaard Jensen følger, er godt klar over, at de står med udfordringer med
ulighed i deres skolepraksis.
”Psykologerne ved også godt, at økonomisk
og social ulighed betyder en hel del for skolepraksis og for elevernes
muligheder for at deltage, men som en lærer siger, så er det lidt som om, at
PPR og skolen har to forskellige sprog, når de for eksempel taler om elever,
som bøvler med at få ordentligt greb om skolelivet”.
Skolen og PPR har et godt
samarbejde, understreger Sarah Kirkegaard Jensen og fortæller, at medarbejderne
fra PPR drømmer om at komme tættere på lærernes praksis, så de kan se, hvordan
undervisningen og klassefællesskabet fungerer.
Men de siger også, at de overvejende
bliver inviteret til at lave individuelle undersøgelser.
”Et opråb herfra kan lyde: Vi skal
tale om ulighed, for ellers risikerer vi, at samarbejdet mellem PPR og skolen -
via en defineret hovedopgave om at vurdere elevens støttebehov - kommer til at
medvirke til en individualisering af forhold, som er knyttet til sociale,
strukturelle og økonomiske forhold”, siger Sarah Kirkegaard Jensen.
Hvis bare psykologerne kommer
tættere på
Spørgsmålet er så, hvordan PPR får kendskab
til, hvordan ulighed ser ud i skolen, og hvordan PPR kan rådgive ind i det.
”Samtaler om ulighed kan knyttes
til ønsket om, at PPR laver mere forebyggende arbejde. Vi kan ikke i et snuptag
ændre på børnefattigdom og forældrenes livsbetingelser, så vi må zoome ind på den
pædagogiske praksis, som børn møder i skolen. Vi skal være nysgerrige efter,
hvordan vi kan skabe en skolepraksis, som tilbyder børn med forskellige bagage
i rygsækken at kunne tage del i skolelivet. Der ligger det største potentiale
for forebyggelse”, siger Sarah Kirkegaard Jensen.
Hvis man negligerer betydningen af
ulige deltagelsesmuligheder, bliver det også svært at tale om vilkårene for
inklusion, mener hun.
”Det er som om, at man tænker, at det
vil flytte sig, hvis bare PPR-medarbejderne kommer tættere på praksis. Men
skoler og PPR skal tale om, hvad det er for en praksis, PPR skal tættere på, og
også om hvordan PPR kan være med til at understøtte og udvikle den praksis”.
Skolen og PPR skal kende hinanden
Forskningsprojektet om ulighed retter
netop fokus på, om man kan ændre på praksis, så flere elever får en fod ind i
skolefællesskabet.
”Drømmen er, at eksempelvis psykologer
bruger færre resurser på at udrede enkelte børn og i stedet spiller en aktiv
rolle i skolernes konkrete arbejde med at skabe en praksis, som flere børn kan
tage del i: Hvilke fællesskaber stiller vi til rådighed, når vi ved, at børnene
begynder i skole med forskellige livsbetingelser”, spørger Sarah Kirkegaard
Jensen.
At ændre praksis kræver resurser, fremhæver
hun. For det forudsætter, at PPR er tæt på skolens arbejde.
”Overskriften i vores analyser
bliver, at man er nødt til at have kendskab til hinandens praksis, for ellers
kan PPR ikke vide, hvilken rådgivning der er relevant for lærerne og pædagogerne”,
siger Sarah Kirkegaard Jensen.
Det treårige forskningsprojekt
afsluttes til august næste år med et praksisrettet katalog om, hvordan
dagtilbud, SFO, skoler og PPR kan arbejde med at styrke alle børns
deltagelsesmuligheder.