Med dette nye diplommodul sikrer vi, at de mennesker, der er tættest på børnene, bliver endnu bedre til at se faresignalerne og hjælpe de unge, siger integrationsminister Mattias Tesfaye.

Diplomuddannelse til lærere i at bekæmpe negativ social kontrol

Et nyt diplommodul skal ruste lærere bedre til at kunne bekæmpe negativ social kontrol. Fra næste år skal lærere og andre undervisere og pædagoger kunne efteruddanne sig i at hjælpe børn og unge, der ikke får lov til at leve et frit ungdomsliv.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærere og andre fagprofessionelle undervisere får nu mulighed for at uddanne sig til at se faresignalerne og opspore tidlige tegn og symptomer på negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter, som går ud over nogle af deres elever.

For i Danmark er der børn og unge, der udsættes for negativ social kontrol og derfor ikke får lov til at leve et frit ungdomsliv, lyder det fra regeringen.

Derfor besluttede den sammen med de Radikale, SF, Enhedslisten og Alternativet i forbindelse med finanslovsvedtagelsen før jul at sætte penge af til at forebygge og bekæmpe negativ social kontrol i etniske minoritetsmiljøer.

Det har nu medført, at der fra 2021 til 2024 skal afsættes ni millioner kroner til at etablere et nyt diplommodul på den pædagogiske diplomuddannelse, så lærere, pædagoger mv rustes bedre til opgaven.

Ghettopakken: Folkeskoler skal redegøre for religiøs chikane og negativ social kontrol

Ifølge en pressemeddelelse fra udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye (S) og uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) skal det fra næste år være muligt at tage det nye diplommodul på mindst to professionshøjskoler.

De mest udsatte børn kan opleve, at skolen er det eneste sted, de kan få lov til at komme. Derfor har fagpersonalet her en unik adgang til de børn og unge, der udsættes for negativ social kontrol, og de spiller en afgørende rolle i den tidlige forebyggelse af æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol, lyder det fra de to ministre.

"Alarmklokke skal ringe"

Den nye efteruddannelse skal både gøre lærerne bedre til at genkende og opspore tidlige tegn og symptomer på den negative sociale kontrol, ligesom de skal klædes bedre på til at arbejde forebyggende og dermed bidrage til, at børn og unge henvises til den rette hjælp tidligt i forløbet. Herudover vil der være fokus på samarbejdet med forældrene.

"Når børn og unge i Danmark udsættes for negativ social kontrol, skal der være en alarmklokke, der ringer, og et samfund, der griber ind, før det går galt", fastslår udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye  - og han tilføjer:

"Det kan være en skolelærer, der læser en bekymrende stil om en pige, der frygter ikke at komme hjem fra sommerferie i Pakistan. Eller en klubpædagog, der pludselig opdager, at forældrene mener, at deres datter er blevet for dansk og frigjort. Med dette nye diplommodul sikrer vi, at de mennesker, der er tættest på børnene, bliver endnu bedre til at se faresignalerne og hjælpe de unge".

Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen supplerer:

"Lærere og pædagoger skal have solide værktøjer til at forebygge negativ social kontrol i deres arbejde. Derfor er det vigtigt, at opkvalificering af lærere og pædagoger bliver prioriteret i kommunerne. Med aftalen har vi afsat penge til at støtte udviklingsarbejdet og reducere deltagerbetalingen de første par år".

Det anslås, at der årligt vil være kapacitet til at uddanne op til 250 lærere, andre undervisere og pædagoger.

Film om minoritetskvinders frihedskamp