Debat
I den politiske aftale om den nye professionsmaster stilles der ikke krav om undervisningserfaring som adgangsbetingelse - det er en mangel, mener Kristoffer Høyrup Sørensen.
Design: Folkeskolen.
Hovedstyrelsesmedlem: Vi risikerer, at ny uddannelse bliver svær at tage for dem, vi allerhelst vil have videreuddannet
Professionsmasteren skal tage afsæt i skolens virkelighed, lyder det fra hovedstyrelsesmedlem i DLF Kristoffer Høyrup.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Med professionsreformen
åbner politikerne nu for en række nye masteruddannelser, herunder en
psykologfaglig professionsmaster, der skal være målrettet blandt andet lærere
og pædagoger i folkeskolen. Det er et vigtigt skridt. Der er brug for flere
medarbejdere med specialiseret viden, der kan støtte elever og lærere i den
inkluderende skole.
Men hvis uddannelsen for
alvor skal gøre en forskel, kræver det, at vi rammer rigtigt fra start. Som
aftalen ser ud nu, er der to afgørende forhold, som bør gentænkes:
adgangskravene – og studieformen.
Skoleerfaring bør være
en forudsætning
I dag står lærere i
næsten hver eneste klasse med elever, som ikke får den nødvendige støtte. DLF’s seneste inklusionsundersøgelse viser, at næsten 9 ud af 10 lærere oplever, at
der er elever i deres klasse, som har brug for særlig støtte, men ikke får det.
Og 4 ud af 10 lærere fortæller, at deres muligheder for at få hjælp til
inklusionsopgaven er blevet ringere over de seneste fem år.
Når det er
udgangspunktet, giver det god mening at styrke kompetencerne i skolen. Men det
forudsætter, at dem, vi klæder på, allerede har erfaring med undervisning og
inklusionsarbejde. Den psykologfaglige professionsmaster vil kunne styrke den
tværfaglige indsats og gøre arbejdet mere praksisnært – men kun hvis de
fagprofessionelle har kendskab til skolens kontekst.
I den politiske aftale
stilles der imidlertid ikke krav om undervisningserfaring som
adgangsbetingelse. Det er en mangel. Der er behov for faglig specialisering, ja
– men med rod i praksis. Mange steder oplever lærere, at der er for langt
mellem skole og støtte, og at viden ikke altid omsættes til løsninger, der
virker i klassen. Derfor bør masteruddannelsen målrettes de erfarne – dem, som
i forvejen er tæt på eleverne og ved, hvordan læring og trivsel spiller sammen
i hverdagen.
Mulighed for deltid
Aftalen lægger op til, at
professionsmasteren i første omgang udbydes som et étårigt fuldtidsstudium med
SU. Først senere kan deltidsforløb komme i spil – uden SU og med krav om
sideløbende arbejde.
Men det vil i praksis
betyde, at mange lærere, der i dag løfter en stor opgave med børn med særlige
behov, ikke har mulighed for at tage uddannelsen. En fleksibel, praksisnær
model med deltidsmulighed fra start ville give langt flere mulighed for at videreuddanne
sig uden at forlade klassen – og netop fastholde deres erfaring i det fælles
arbejde med elevernes udvikling.
Her er en reel risiko
for, at uddannelsen bliver mindre tilgængelig for dem, vi allerhelst vil have
videreuddannet. Det er vigtigt, at ambitionsniveauet for professionsmasteren
også afspejler skolens behov for stabilitet og kontinuitet – ikke mindst i det
specialpædagogiske arbejde.
Et stærkere
udgangspunkt
Der er, umiddelbart, bred
opbakning til at løfte kvaliteten i den inkluderende skole. Men det kræver, at
vi gør det med respekt for den virkelighed, vi står i. En professionsmaster
skal være et redskab til at styrke indsatsen – ikke en ny barriere.
Mit håb er derfor, at vi
justerer kursen en smule. Hvis vi:
- stiller krav om undervisningserfaring som adgangsbetingelse
- og sikrer mulighed for deltidsstudie fra starten
... kan vi få en
uddannelse, der både bidrager med ny viden og bygger videre på den erfaring,
der allerede findes i skolen.
Det er en mulighed for at
forbinde teori og praksis, faglighed og hverdag – og dermed give både lærere og
elever det bedst mulige afsæt. Lad os bruge professionsreformen til at gøre
det, der virker, endnu stærkere.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk