"Det kan godt være, at kommunerne må gøre, som de gør, men så kan ministerens svar være med til at afklare, hvordan vi skal stramme op", siger Jens Henrik Thulesen Dahl.

Ordfører vil have klarlagt, hvor STU-loven trænger til at blive strammet op

Dansk Folkepartis Jens Henrik Thulesen Dahl har stillet undervisningsministeren en række spørgsmål ud fra konkrete elever for at få klarlagt, hvor loven om den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse bør strammes op. Han håber, at der snart kommer gang i forhandlingerne.

Publiceret

Thulesen Dahlsspørgsmål

Almindelige spørgsmål:

  • Vil ministeren oplyse, om man fra kommunal side kan godkende enung til et STU-forløb, uden der foreligger et udkast tiluddannelsesplan eller på anden måde er en afklaring af den ungesønsker til uddannelse, uden at hverken familie eller den unge erblevet hørt i forhold til indstillingen eller orienteret om, atdette er planen eller har kunnet fået udleveret kopi afindstillingen, før bevillingen er sket?
  • Vil ministeren oplyse, om man fra kommunal side indenfor lovensrammer kan vælge, at praktikken i et STU-forløb skal foregå 94kilometer fra hjemmet og på en institution, hvor den unge ifølgeSTU-institutionen selv ikke er i målgruppen for praktikstedet?
  • Vil ministeren oplyse, om man fra kommunal side kan uddelegereopgaven med at udarbejde en uddannelsesplan til en STU-institution,der ikke arbejder med den målgruppe, den unge tilhører, og vilministeren i givet fald oplyse, hvordan det harmonerer medSTU-loven, hvor det fremgår, at den unge skal have et tilbud, hvoriden unge skal have mulighed for progression i sin udvikling?

Paragraf 20-spørgsmål

  • Hvad er ministerens holdning til, at der tilbydes STU-forløbblandt udviklingshæmmede til en psykisk sårbar pige med enalmindelig folkeskole-afgangseksamen med et snit på ca. 7?
  • Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med lovgivningenat tilbyde praktik på en STU-institution, der lægefagligt vurderesat kunne forværre den unges helbred markant, idet målgruppen påinstitutionen er nærmest det stik modsatte af, hvad VISO,psykiatrien og egen læge har præciseret skal være skånebehov?
  • Mener ministeren, at en kommune kan godkende HF-forløb på enordinær HF-institution som STU- tilbud, når HF-institutionenekstraordinært tilbyder at sammensætte en HF over tre år, og nårpsykiatrien bakker op omkring dette?

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Opgaven med at revidere STU-loven efter evalueringen af ungdomsuddannelsen i 2017 har udviklet sig til et langstrakt forløb. I september sidste år stillede undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Dansk Folkeparties Jens Henrik Thulesen Dahl i udsigt, at hun ville indkalde partierne på Christiansborg til en statusdrøftelse om STU inden årets udgang.

Undervisningsministeren til DF: Vi er ikke nået i mål med kvaliteten af STU

"Nytår blev så til januar. Det kan jeg leve med. Planen var, at forhandlingerne skulle være afsluttet inden sommerferien, men det blev væltet af coronavirus. Det kan jeg også leve med, men der er ikke flere undskyldninger. Nu skal vi se at komme i gang", siger Jens Henrik Thulesen.

Han har netop stillet ministeren tre almindelige spørgsmål og tre paragraf 20 spørgsmål. I almindelige spørgsmål spørger folketingsmedlemmer til faktuelle forhold, mens de i paragraf 20 spørgsmål vil have ministeren til at tilkendegive sin holdning.

Psykisk sårbar pige tilbydes STU blandt udvkingshæmmede

Uddannelsesordføreren fra Dansk Folkeparti vil blandt andet vide, hvad Pernille Rosenkrantz-Theil mener om, at en psykisk sårbar pige med en almindelig afgangseksamen fra folkeskolen med et snit på cirka 7 tilbydes et STU-forløb blandt udviklingshæmmede.

Dansk Folkeparti spørger ind til relevante tilbud til STU-elever ud fra en konkret sag

Blandt de almindelige spørgsmål spørger Jens Henrik Thulesen Dahl til, om en kommune kan godkende en ung til et STU-forløb, uden at der foreligger et udkast til en uddannelsesplan, eller at der på anden måde er en afklaring af den unges ønsker til uddannelse.

Han beder også Pernille Rosenkrantz-Theil oplyse, om en kommune indenfor lovens rammer kan vælge, at praktikken i et STU-forløb skal foregå 94 kilometer fra hjemmet og på en institution, hvor den unge ifølge STU-institutionen selv ikke er i målgruppen for praktikstedet.

Ministeren takker ung STU-forkæmper for værdifulde input

"Baggrunden for mine spørgsmål er historier, som jeg hører, når jeg kommer rundt i landet og snakker med folk. Jeg synes, historierne om STU-elever lyder mærkelige, og jeg vil derfor have afklaret rammerne og reglerne i loven på disse områder", siger Jens Henrik Thulesen Dahl.

Svar skal klarlægge, hvordan der bør strammes op

Når det gælder paragraf 20 spørgsmålene, forventer Jens Henrik Thulesen Dahl, at Pernille Rosenkrantz-Theil vil svare, at det ikke er i orden, at en uddannelsesinstitution ikke matcher den unges behov.

STU skal rettes mere mod arbejdsmarkedet

"Det kan godt være, at kommunerne må gøre, som de gør, men så kan ministerens svar være med til at afklare, hvordan vi skal stramme op", siger Jens Henrik Thulesen Dahl, som er blevet stillet i udsigt, at Pernille Rosenkrantz-Theil vil komme med en plan for STU-forhandlingerne inden længe.

Ministeren har seks hverdage til at svare på paragraf 20 spørgsmålene, mens hun ifølge reglerne bør besvare de almindelige spørgsmål inden for fire uger.