STU
0   3

Ministeren takker ung STU-forkæmper for værdifulde input

Daniel Noti med diagnosen atypisk autisme ønsker større valgfrihed, når unge skal på STU. Han har blandt andet fortalt om sit eget STU-forløb til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og stiller sig også til rådighed for ministeren. Rosenkrantz-Theil (S) er glad for hans input.

Daniel Noti kunne vælge mellem tre steder, da han for år tilbage skulle på STU. I dag får mange unge kun mulighed for at vælge kommunens tilbud. Det forsøger Daniel Noti at gøre noget ved.

For nylig var Daniel Noti sammen med en konsulent fra Foreningsfællesskabet Ligeværd til møde i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, hvor han fortalte, hvad det har betydet for hans udvikling, at han fik lov til at vælge mellem flere uddannelsestilbud.

Daniel Noti, som kommer fra Struer, stiller sig også til rådighed for undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), men hun har netop takket nej til den stående invitation. Det skyldes, at regeringen går et meget travlt efterår i møde, forklarer hun i et brev til Daniel Noti.

Tilbud skal planlægges med respekt for unges forskellighed

Artiklen fortsætter under banneret

Det betyder dog ikke, at Daniel Notis indsats er forgæves. Pernille Rosenkrantz-Theil er blevet orienteret om hans møde med embedsmændene i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

"I regeringen er vi meget optaget af, at vores uddannelsessystem skal kunne rumme børn og unge, der har særlige behov. Det er derfor også vigtigt, at de tilbud, der gives i STU, har en høj kvalitet og planlægges med respekt for jer børn og unges forskellighed", skriver ministeren til Daniel Noti.

Hun noterer sig også, at Daniel på mødet med styrelsen har stillet en række forslag til, hvordan samfundet bedre kan støtte unge med særlige behov, 'så de forhåbentlig får den samme positive oplevelse af STU, som du har haft'.

Unge med særlige behov har brug for en god træningsbane

Daniel Noti foreslår blandt andet, at unge skal have for eksempel tre tilbud at vælge imellem, og at de skal kunne tage uddannelsen det sted, som bedst ruster dem til at klare sig selv, så de kan skabe sig en hverdag.

"Jeg er godt klar over, at der er økonomi i det, men det dur ikke at placere borgere, hvor de ikke hører hjemme. Det er utroligt vigtigt for os med særlige behov, at vi får en god træningsbane, så kommunerne må finde pengene til det", sagde Daniel Noti for nylig til folkeskolen.dk.

Pernille Rosenkrantz-Theil kommenterer ikke på Daniel Notis konkrete forslag, men hun takker ham for værdifulde input til det videre arbejde.

"Jeg har bedt styrelsen holde dig orienteret om kommende initiativer på området", skriver hun til Daniel Noti.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.417 andre er allerede tilmeldt

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
116 andre er allerede tilmeldt