STU
0   5

Undervisningsministeren til DF: Vi er ikke nået i mål med kvaliteten af STU

Mange unge med særlige behov får ikke et relevant undervisningstilbud, lyder kritikken. Undervisningsministeren er enig. Rosenkrantz-Theil vil dog ikke kommentere en konkret sag, men siger, at de kommende drøftelser om STU skal føre til forbedringer.

En 18-årig kvinde fra Them ved Silkeborg er blevet henvist til kommunens eget STU-tilbud, selv om hun ønsker sig en landbrugsuddannelse. Det bragte tv-avisen et indslag om i september, og det fik uddannelsesordfører Jens Henrik Thulesen Dahl fra Dansk Folkeparti til at spørge, om undervisningsministeren er enig i, at mange unge med særlige behov ikke får et relevant STU-tilbud. En problematik, som også blandt andre foreningen Ligeværd har peget på.

Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) er enig. Det fortalte hun, da spørgsmålet var til debat i sidste uge i folketingssalen.

"Spørgeren har tidligere bragt lige præcis STU'en op over for mig som minister. Det var faktisk noget af det første, Dansk Folkeparti tog ind på bordet, og jeg har lovet, at vi tager en tilbundsgående drøftelse og i øvrigt også forhandlinger, hvis vi når dertil, om STU'en. For de ting, Dansk Folkeparti har gjort opmærksom på, er fuldstændig relevante, og ja, vi skal selvfølgelig se på det her", sagde Pernille Rosenkrantz-Theil.

For en god måned siden stillede hun Jens Henrik Thulesen Dahl i udsigt, at hun vil indkalde til en statusdrøftelse om STU inden årets udgang.

Artiklen fortsætter under banneret

Alle unge skal kunne få en ungdomsuddannelse af en høj kvalitet

Undervisningsministeren henviste til evalueringen fra efteråret 2017, som viser, at dele af STU'en, fungerer godt, og at både elever, forældre og kommuner har taget godt imod uddannelsen.

"Men der er altså også nogle ting, der ikke fungerer, så jeg er glad for, at Dansk Folkeparti vedholdende holder fast i, at vi skal kigge på de her problemstillinger. For selvfølgelig skal det være muligt for alle unge i Danmark at få en ungdomsuddannelse af en høj kvalitet, og her er vi ikke nået i mål endnu", sagde Pernille Rosenkrantz-Theil.

Trods tilsagnet om at se på, hvilke uddannelsestilbud unge med særlige behov rent faktisk får, var Jens Henrik Thulesen Dahl ikke tilfreds med svaret.

"Spørgsmålet handler om, at der i forbindelse med udsendelsen på DR er en kvinde, som gerne vil have en landbrugsuddannelse. Hun fik lov at gå et år på Havredal Praktiske Uddannelser i Viborg Kommune, og det var hun rigtig glad for. Efter afklaringsforløbet bestemmer Silkeborg Kommune, at den selv har et tilbud, hun kan gå på. Kommunens tilbud foregår primært i et klasselokale, hvor hun så skal sidde, men hun har brug for at komme ud og røre sig og have med dyr at gøre", fortalte han.

Uddannelsesordføreren er ikke i tvivl om, at det handler om penge, når Silkeborg Kommune henviser til sit eget tilbud.

"Det ene tilbud er relativt dyrt, og det andet tilbud er noget, kommunen selv har lavet, og det koster formentlig kun en brøkdel af det, hun gerne vil gå på", sammenfattede Jens Henrik Thulesen Dahl.

Relevant tilbud være langt billigere for samfundet i det lange løb

Spørgsmålet på baggrund af sagen fra Silkeborg skal også ses i et længere perspektiv, understregede uddannelsesordføreren.

"Når jeg spørger, om ministeren ikke er enig i, at kvinden burde have haft landbrugstilbuddet, handler det også om, at hvis hun skal have en chance for efterfølgende at komme ud og få et liv og kunne bidrage i samfundet, så bør hun have det tilbud, hun gerne vil have. Helt kynisk vil det være langt, langt billigere for samfundet i det lange løb. Er det ikke rigtigt? Kan ministeren ikke bekræfte det", spurgte Jens Henrik Thulesen Dahl.

Pernille Rosenkrantz-Theil syntes, at hun allerede havde svaret på spørgsmålet.

"Spørgsmålet er: Er ministeren enig i, at mange unge med særlige behov ikke får et relevant STU-tilbud? Er ministeren enig i det? Ja, det er jeg enig i. Hvad vil ministeren gøre på den baggrund? Der vil ministeren indkalde til forhandlinger i slutningen af året, sådan at vi kan komme tættere på", sagde hun.

Rosenkrantz-Theil vil ikke dømme i sagen fra Silkeborg

Undervisningsministeren forklarede, at hun ikke ville svare på det konkrete tilfælde fra Silkeborg, fordi der kan være alle mulige forhold, der gør sig gældende for den konkrete elev.

"Lige på det her punkt er jeg landets øverste myndighed, og det er ikke rimeligt, hvis jeg kommer med en meget klar tilkendegivelse, om man i det konkrete tilfælde har gjort det rigtigt eller forkert", sagde Pernille Rosenkrantz-Theil og gentog, at hun er enig i, at der er unge, som ikke får relevante tilbud.

"Kunne det være tilfældet for hende her? Ja, det kunne det godt, men det vil jeg helst ikke tage specifikt stilling til. Hvad vil jeg gøre? Jeg vil gerne, at vi sætter os ned ved et bord og får ordnet det her, sådan at folk får et relevant uddannelsestilbud".

Jens Henrik Thulesen Dahl kaldte ministerens forklaring for fair.

"Men jeg vil gerne have bekræftet, at ministeren er enig i, at der skal sikres en mere ensartet kvalitet i STU-tilbuddene, og at det også skal sikres, at man får de rigtige tilbud. Så er ministeren enig i, at vi skal finde en vej til at sikre, at man kommer på det rigtige tilbud", spurgte han.

Pernille Rosenkrantz-Theil kvitterede med et ja.

"Det er formålet med de ting, vi skal i slutningen af året", sagde hun

STU'en er blevet behandlet alt for stedmoderligt

Jens Henrik Thulesen Dahl glæder sig til at komme i gang med drøftelserne om, hvordan STU kan forbedres.

"Ud over det rigtige tilbud handler det også om, at der ikke er nogen, som fører kontrol med uddannelsen. Så jeg håber også, at ministeren vil bekræfte, at vi også skal finde en løsning på det. Hvordan sikrer vi, at STU-tilbuddene bliver af en kvalitet, så vi også kan være dem bekendt?"

Pernille Rosenkrantz-Theil svarede, at STU'en er blevet behandlet alt for stedmoderligt. Det samme gælder for eksempel for voksen- og efteruddannelse og de frie fagskoler.

"Der er nogle områder af vores uddannelsessektor, som har fået alt, alt for lidt opmærksomhed. Man kunne ikke forestille sig det samme med folkeskolen. Der ville gå under en uge, og så ville hele Slotspladsen være fyldt med forældre til børn i folkeskolen. Det er et meget stort arbejde at være forældre til et barn med handicap, og derfor er resurserne til at protestere, når tingene ikke er i orden, måske knap så store. Så jeg er fuldstændig enig i, at her skal der ske noget", understregede undervisningsministeren.

Du kan læse hele debatten mellem Jens Henrik Thulesen Dahl og Pernille Rosenkrantz-Theil via dette link:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.411 andre er allerede tilmeldt

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
457 andre er allerede tilmeldt