"Portalerne er opbygget på en meget behavioristisk måde, som låser min undervisning. På den måde er det dem, der er meget gammeldags", siger lærer Mette-Marie Degn.

Lærere droppede fagportalen: Vi var holdt op med at tænke over undervisningen

Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil vil have flere bøger og færre skærme i klasselokalerne. På Saltum Skole valgte historielærerne før dette skoleår at opsige abonnementet på deres fagportal. "Jeg har fået mit fagteam tilbage", siger en af dem.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der skal undervises mere med analoge materialer og mindre med de elektroniske portaler, der de seneste år har vundet indpas i folkeskolen.

Det mener undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil, der i Politiken i dag giver udtryk for, at teknologibegejstringen har taget overhånd i den danske folkeskole.

"Det hænger sammen med de it-portaler, der bliver brugt på skolerne. Det, lærerne kalder portalundervisning. Alene ordet portalundervisning kan give mig helt ondt i maven", siger hun til avisen.

Pernille Rosenkrantz-Theil vil have færre skærme i undervisningen

Danmark ligger i internationale undersøgelser helt i top hvad angår graden af anvendelse af it i undervisningen, efter den daværende regering i 2011 satte en pulje på en halv milliard kroner af til at fremme it i folkeskolen over en femårig periode.

350 millioner kroner blev brugt til at medfinansiere kommunernes indkøb af digitale læremidler, herunder de nu udbredte fagportaler.

Forlag: Danmark i front med digitale læremidler - men...

Droppede portalerne: Jeg har fået mit fagteam tilbage

Ministerens udmelding glæder lærer Mette-Marie Degn fra Saltum Udeskole i Jammerbugt Kommune.

Før dette skoleår valgte hun og de andre historielærere på skolen at droppe fagportalen og i stedet lave deres egen læseplan.

"Vi oplevede, at vi var holdt op med at tænke over brugen af undervisningsmaterialer og faktisk også at snakke sammen om den røde tråd i undervisningen", siger hun til folkeskolen.dk.

"Vi syntes, vi manglede at diskutere vores fag, og hvorfor vi underviste som vi gjorde. Det syntes vi ikke var godt nok. Jeg føler, jeg har fået mit fagteam tilbage, og at mit fag er blevet levende igen".

Skolen har tre historielærere, der nu har lavet en fælles læseplan helt fra bunden fra 3. til 9. klasse.

De har taget udgangspunkt i historiekanonen men også hvad de hver især selv har haft kendskab til af både digitale og analoge forløb og undervisningsmaterialer. Og så har lærerne trukket rigtig meget på CFU, fortæller Mette-Marie Degn.

Købt nye fagbøger

Indkøb af læremidler er lagt ud til det enkelte fagteam på Saltum kole. Så ved at vælge portalen i historie fra er der blevet råd til at indkøbe nye fagbøger.

Et af de klassiske argumenter for portalerne er, at de hurtigt kan opdateres, mens bøger forældes. Er I ikke bange for, at de hurtigt ender i depotet?

"Vi diskuterer altid i fagteamet, om læremidlerne lever op til formålet, og hvad bøgerne skal suppleres med. Det har vi altid gjort", siger Mette-Marie Degn.

"Og så oplever jeg faktisk, at portalerne er opbygget på en meget behavioristisk måde, som låser min undervisning og gør det svært at tilpasse den. På den måde er det dem, der er meget gammeldags".

Tog tre gange ni timer 

Det tog lærerne en dag at gennemgå alt, hvad de havde af undervisningsmaterialer og at lave fagplanen. Det vil sige ni timer ganget med tre historielærere. Den tid mener Mette-Marie Degn er godt givet ud.

"Jeg oplever, at jeg har brug for mindre løbende forberedelse, fordi jeg kender forløbene. Jeg har tidligere oplevet, at man er nødt til at justere portalforløbene, så de passer ind i min undervisning. Dem kan man heller ikke bare bruge uden at forberede sig", siger hun.

International undersøgelse: Halvdelen af danske lærere mener, at it forstyrrer undervisningen

"Også hvis man henter forløb på læringsplatformen skal man bruge tid på at justere til ens egen undervisning. Nu oplever jeg, at hvis jeg skal overtage et forløb, så er det fra en af mine kollegaer, samt at det grundlæggende passer ind i den røde tråd, vi har aftalt at køre efter i teamet".

Mette-Marie Degn underviser også i dansk. Her bruger hun den portal, Saltum Udeskole har valgt at indkøbe til danskundervisningen, tre-fire gange om året.

"De forløb er jeg fint tilfreds med. Det er ikke fordi, jeg har noget imod fagportaler som princip", siger hun.

Pernille Rosentrantz-Theil vil indkalde repræsentanter fra KL, lærere og udbydere af it til skolebrug for at drøfte, hvordan man sikrer en bedre balance mellem digitale og analoge undervisningsmaterialer.

Forlag: Pas på ikke at polarisere debatten om digitale læremidler