Debat
"Foruden ekspertgruppen har vi i aftalekredsen bag epx-reformen også valgt at nedsætte et lærerpanel, hvor et stort antal af lærerne underviser i 10. klasse forskellige steder i landet", skriver folketingsmedlem Matilde Powers.
Foto: Folketinget. Collage: Folkeskolen.
S-ordfører til 10. klasse-lærer: Vi har ikke glemt jer i ny epx
10. klasselærerne er helt centrale i arbejdet med den nye ungdomsuddannelse, lyder det i en replik fra S-ordfører.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Vi har ikke glemt lærerne
fra 10. klasse, som det ellers lyder i et debatindlæg fra Jonas Bergenholtz den
12. maj på folkeskolen.dk.
De skal naturligvis have en plads i fremtidens
uddannelseslandskab og særligt på epx – og det har de fået.
For det første sikrer vi en
stærk 10. klasse-stemme med Anja Østergaard Jensen, der er leder på 10. Klasse
Center Skive og blandt de 13 personer, der sidder i ekspertgruppen for epx. Hun
har en enorm erfaring fra 10. klasse og udskolingen, og hun har et godt blik
for både rammer, strukturer og indhold, der er vigtige for de kommende elever
på epx.
Foruden ekspertgruppen har
vi i aftalekredsen bag epx-reformen også valgt at nedsætte et lærerpanel, hvor
et stort antal af lærerne underviser i 10. klasse forskellige steder i landet.
De skal hjælpe ekspertgruppen med at udvikle indholdet på epx, fordi de har en
masse viden og erfaring fra praksis, som er værdifuldt at få med.
Lærerpanel
Som Bergenholtz selv er inde
på, har 10. klasselærerne et unikt indblik i den gruppe unge, der måske har
slået sig på uddannelsessystemet eller på anden vis har svært ved at finde
fodfæste. Og den gruppe skal der være plads til på epx.
Med lærernes pædagogiske
tilgang og faglighed, er der ingen tvivl om, at der er brug for dem, når vi med
epx bygger videre på 10. klasse. I stedet for at se 10. klasse som en
afslutning af folkeskolen, ønsker vi at vende det om og se det som en start på en
ungdomsuddannelse.
Vores ambition er at give
alle unge en mulighed for nogle år, hvor de kan prøve sig selv af, modnes og
finde ud af, hvad de interesserer sig for. De vil opleve færre skift fra skole
til skole og få et par år i et godt ungdomsmiljø med forskellige fællesskaber
og jævnaldrende kammerater tæt på, hvor de unge bor.
Lærernes tværfaglige
undervisningsperspektiv og viden fra praksis skal inddrages, hvis vi vil i mål
med den ambition. Derfor er jeg rigtig glad for lærerpanelet, der vil komme til
at kvalificere drøftelserne i ekspertgruppen for epx med sparring og feedback.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk