Åben skole
3   8

Nu skal skoler også inddrage virksomheder i 'åben skole'

En ny ændring af folkeskoleloven præciserer, at virksomheder og erhvervsrettede uddannelser også er en del af 'åben skole', og derfor er skolerne nu forpligtet til at etablere samarbejder med lokale firmaer.

Det har hele tiden været hensigten med folkeskolereformen, at eleverne skulle have kontakt med virkeligheden uden for skolegårdens mure gennem 'åben skole'. I folkeskoleloven står der da også at skolerne skal indgå partnerskaber med blandt andet det lokale kultur, idræts- og foreningsliv.

Men indtil for nylig stod der ikke noget om en af de mest centrale aktører i ude i virkeligheden: virksomhederne. Det er der imidlertid lavet om på nu med en ændring af folkeskoleloven i starten af juni. Nu er står det sort på hvidt, at skoler skal indgå i samarbejder med virksomheder oginstitutioner for erhvervsrettet uddannelse foruden lokalsamfundets kultur- og fritidsliv. 

Det står der i folkeskoleloven nu

§3. Stk. 4. Skolerne indgår i samarbejder, herunder i form af partnerskaber, med virksomheder, institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lokalsamfundets kultur-, folkeoplysnings-, idræts- og foreningsliv og kunst- og kulturskoler, med lokale fritids- og klubtilbud og med de kommunale eller kommunalt støttede musikskoler og ungdomsskoler, der kan bidrage til opfyldelsen af folkeskolens formål og mål for folkeskolens fag og obligatoriske emner. Kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for skolernes samarbejder, og skolebestyrelsen fastsætter principper for samarbejdet.

Tale om præcisering

Ifølge Bjørn Hansen, der er formand for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening, er lovændringen en præcisering af det, der var hensigten med åben skole i folkeskolereformen. Nemlig at eleverne skal få et større kendskab til erhvervslivet og erhvervsuddannelser, så gymnasiet ikke ligger som den eneste fremtidsmulighed.

Artiklen fortsætter under banneret

"I loven stod virksomheder og erhvervsuddannelser ikke nævnt tidligere. Det er faktisk en rigtig vigtig del at få dem med i arbejdet omkring åben skole for at få kvalificeret elevernes erhvervsvalg. Lovændringen er en konsekvensændring af noget som man måske i virkeligheden har glemt fra begyndelsen", siger han.

"Sodavandsbesøg" er ikke et samarbejde

Bjørn Hansen har siddet med i en arbejdsgruppe om åben skole og udskoling og her var han med til at komme med anbefalinger om at gøre det mere tydeligt, at skoler skal arbejde for at indgå samarbejder med virksomheder.

"Når det står i folkeskoleloven, så bliver det også en præcisering af, at kommunerne og skolerne skal tage kontakt til virksomheder. Vi ved fra de store organisationer, at rigtig mange virksomheder er interesserede i at få lavet et samarbejde. Hvis der ellers er tid til, at lærerne og personer på virksomhederne kan få forberedt og talt sammen om mål og indhold så er det en rigtig god ide for elevernes erhvervsvalg", siger han og understreger at det ikke er nok at kalde to timers rundvisning på en virksomhed for et åben skole-samarbejde.

"Det er ikke de såkaldte sodavandsbesøg, vi er ude i her. Det er her, hvor elever får lov at prøve nogle ting. Hvis de for eksempel kommer ud til en elektriker og kan arbejde med elektricitet, som relaterer sig til nogle mål i fysik. Det skal hænge sammen med målene på fagene", understreger Bjørn Hansen.

Industrien: Brug for en facilitator

I Dansk Industri er begejstringen stor for, at skoleeleverne nu skal ud at besøge virksomheder.

"Vi ved godt, at i den åbne skole er det særligt virksomhedsaktivitererne, der har haft en udfordring. Det vi ser som vores opgave et at få åbnet så mange virksomheders øjne som muligt for, at samarbejdet med virksomheder er en god ide. For det er den måde, vi får adresseret den udfordring, det er at få de unge mennesker til at vælge uddannelser, der retter sig mod det private erhvervsliv", siger underdirektør i Dansk Industri Charlotte Rønhof.

Dansk Industri håber meget at få et samarbejde op at stå med hver eneste af de 98 kommuner og peger på Aalborgs såkaldte erhvervsplaymaker som et godt eksempel på, hvordan man lokalt kan hjælpe skoler og virksomheder med at få de gode samarbejder op at stå. Virksomhederne har brug for hjælp til, hvad elever og lærere og efterspørger, og lærerne har brug for hjælp til, hvad virksomhederne kan tilbyde fx i forhold til de enkelte fag.

Skoler skal smøge ærmerne op

Måske kommende lastvognsmekanikere

"Vi har som branche behov for at synliggøre uddannelsen til lastvognsmekaniker, så vi kan få de medarbejdere, vi skal bruge. Derfor vil vi gerne engagere os i det, men vi skal i første omgang have lavet et arbejde, så vi har de rigtige folk til at tage imod eleverne og kan vise dem et relevant indhold", siger adm. direktør Claus Hofman, Nyscan, til DI Business. Firmaet har ikke rigtig nogen erfaring med folkeskoleelever, men Bilbranchen og andre brancheforeninger har lavet hjælpematerialer til firmaerne, skriver magasinet DI Business i sit kommende nummer.

Mark Jensen, der er formand for UU Danmark hilser også præciseringen om, at virksomheder er en del af åben skole, velkommen.

"Det er en god præcisering, som rigtig mange skoler allerede er i gang med, og som endnu flere skoler burde smøge ærmerene op og se at komme i gang med", siger han og uddyber.

"Efter UU-vejledningen er reduceret, er der lagt op til, at skolerne meget mere arbejder med den åbne skole på virksomheds- og erhvervsskoleområdet. Både for at få skabt viden om hvilke job, der er mulighed for at uddanne sig til og så selvfølgelig også skabe interesse for og kendskab til erhvervsuddannelser. Der er folkeskolen svag, for der bliver fokuseret for meget på overgange til gymnasiet".

Brug uu-vejlederne og deres kontakter

Mark Jensen håber, at mere information om job og uddannelsesmuligheder kan få flere til at vælge en erhvervsuddannelse, fordi alt peger på at der bliver brug for flere erhvervsuddannede i fremtiden. Han ved dog også, at det kan være svært for folkeskolerne at få taget hul på et virksomhedssamarbejde og finde resurserne til det ved siden af inklusion og faglig undervisning.

"I en travl hverdag er det meget svært at tage hul på det her, for det kræver mange kontakter og aftaler for at få sat det i system. Der peger vi på, at man ser den lokale uu-vejleder som en resurseperson i denne sammenhæng. De arbejder med at formidle kontakter til virksomheder, så kan der findes resurser til den lokale uu-vejleder, vil det være ren fornuft", siger Mark Jensen.

Forsmag på voksenlivet
Ved afstemningen om  ændringen af folkeskoleloven blev det desuden også vedtaget, at elever allerede fra 6. klasse kan komme i virksomhedspraktik i kortere perioder. Tidligere var dette først et tilbud fra 8. klasse.

"Det er et signal til at kunne hjælpe de skoletrætte. Der er nogle elever, som vil have rigtig godt af at komme ud og få lidt praktisk arbejde og afveksling i hverdagen, så de får et overskud til at komme tilbage og tage sig af de boglige fag, som de også skal arbejde med. Så forebygger man måske en skoletræthed senere hen", siger Bjørn Hansen. Han minder dog om, at eleverne stadigvæk skal kunne gennemføre fagene, og at de skal være med, når der er test og prøver.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
410 andre er allerede tilmeldt
Netværk for UU-vejledere

NYHED! Vidste du, at du lige nu læser på Folkeskolens nye faglige netværk for UU-vejledere?

Tilmeld dig netværket og få en mail med ny faglig viden, forskning og erfaringsdeling.

 

 

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.