Ditte Matthiesen vandt den ene af de to formidlingspriser for sit pd-projekt om vigtigheden af gode relationer mellem lærer og elev.

Ekstrapriser til to dygtige lærerformidlere

Ditte Matthiesen og Heidi Højen Andersen blev vinderne af Formidlingsprisen ved fejringen af Lærerprofession.dk. De to kvinder kan dermed se frem til et weekendophold på et Sinaturhotel.

Publiceret
Heidi Højen Andersen vandt den anden formidlingspris for sin professionsbacheloropgave om digitale medier som et læringsstøttende redskab i den selvregulerende proces

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Priserne blev overrakt af Fagbladet Folkeskolens chefredaktør Hanne Birgitte Jørgensen. Hun understregede vigtigheden af at lærere er gode formidlere, så deres kloge tanker kan komme ud og virke i folkeskolen. Men fortalte, at det havde været et svært valg, fordi alle opgaverne har godt, korrekt sprog og klar formidling. Hun var derfor gået efter det, der rører ved læserens hjerte. 

"Nu er det jo langt fra noget krav til en akademisk tekst, at den skal gøre det. Næsten tværtimod. For man skal jo i den grad kunne se på sit projekt udefra, analysere det ved hjælp af relevante teorier og konkludere sobert og akademisk. Men skal man videre end det - skal man flytte nogle læsere, lærerne - og få dem til at dele den indsigt, man har fået, er det en god ide, hvis man kan fremmane en fortælling, som skaber billeder og identifikation. I bunken lå to opgaver, som både var fortællinger og akademiske opgaver", sagde Hanne Birgitte Jørgensen ved prisoverrækkelsen. 

Lærerrelationen gør forskellen

Formidlingsprisen til et pd-projekt gik altså til Ditte Matthiesen, som har skrevet om vigtigheden af gode relationer mellem lærer og elev på den pædagogiske diplomuddannelse i psykologi ved Via University College i Aarhus. Hun stiller skarpt på en produktionsskole, hvor eleverne kommer med mange nederlag i tasken. I seks uger har hun fulgt de unges hverdag på værkstedet, i kantinen og på ekskursioner og efterfølgende interviewet og videoobserveret en elevsamtale. Hun peger på, at det ikke er valg af metode, der gør forskellen for, om man kan hjælpe de unge.

"Hovedparten af fremskridtene under en intervention beror på den unges opfattelse af relationen til den professionelle, så indsatsen må opleves som et partnerskab, med fokus mod den unges mål. Hvis relationen opleves gensidig positiv, virker interventionen", skriver hun i sin handleanvisning.

PD: Gode relationer mellem elev og lærer er afgørende

Regler for digitale medier i undervisning er helt legalt

Heidi Højen Andersen vandt den anden formidlingspris for sin professionsbacheloropgave om digitale medier som et læringsstøttende redskab i den selvregulerende proces på Læreruddannelsen i Aalborg ved Professionshøjskolen Nordjylland.

Hun har observeret danskundervisningen i en 10.klasse på Aabybro Efterskole med ti drenge og fire piger i et treugers forløb om digitale medier i danskundervisningen og haft fokus på og interviewet eleverne om deres evne til selvregulering. Heidi Højen Andersens oplevelser i klassen siger hende, at undervisning i og med digitale medier kræver stærk stilladsering og strukturering.

"Hvis digitale medier skal understøtte elevernes læring, er det vigtigt, at rammesætningen er tydelig. Det er helt legitimt, at læreren og skolen opstiller regler for, hvornår det er tilladt og hensigtsmæssigt, og hvornår det er udelukket at have adgang til computere, telefoner iPads og andre hjælpemidler", konkluderer hun.

At lære elever selvregulering og at arbejde med it kræver meget af lærerne