Debat
Lærerens krav støder ofte sammen med elevernes umiddelbare ønsker. Derfor kan dannelsesprocesser og opdragelse ikke virke helt uden konflikter, lyder det fra John Aasted Halse.
Illustration: Folkeskolen
Tidligere skolepsykolog: Det er, som om der ikke må opstå konflikter i klasseværelset
Konflikter i klasseværelset er vigtige for både elevernes udvikling og lærerens autoritet, lyder det fra psykolog og tidligere formand for Børns Vilkår.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Et klasseværelse i dag kan indeholde
mange problemstillinger. Elever, der mistrives, har ”læsehad”, vægrer sig mod
at gå i skole eller er voldelige både over for jævnaldrende og læreren. Selv
har jeg som skolepsykolog og supervisor oplevet en magtesløshed hos mange
lærere. Den fører mig frem til en erkendelse af, at når lærere oplever ikke at
slå til i den pædagogiske dagligdag, skyldes det ikke, at de ikke mestrer det
”fag–faglige”.
Årsagen er entydigt elevernes adfærd, at
for mange så at sige ikke vender hovedet den rigtige vej. Derfor må det for mange lærere? føles som en lettelse, at
Trivselskommisionen for nylig kom med sine anbefalinger til, hvordan man kan
hjælpe børn til at få en højere grad af tilpasningsevne, vedholdenhed og
robusthed. Den opfordrer til mere autoritet og tydelige voksne i
opdragelsesprocessen både i hjem og skole.
Man kan se dette som et opgør med, hvad
jeg vil kalde flere årtiers opdragelsessvigt.
Dannelsesprocesser
og opdragelse
Tag f.eks. den aktuelle debat om det
såkaldte ”læsehad”. Når noget er svært, siger den nye generation af elever tit:
”Så gider jeg ikke.” Og det kan jo være svært at læse, fordi der
stilles krav om vedholdenhed, som kan være svær at mobilisere, hvis man helst vil
underholdes hele tiden. Der er tale om en generation, der gennem ideen om
medindflydelse og demokrati samt myten om ”det kompetente barn” er blevet
voksengjort, hvor de bliver spurgt om mange forhold, som de dybest set er ude
af stand til at forstå. Det er af vital betydning, at eleverne lærer, at der kan blive sagt ”du
skal… det er noget jég bestemmer”, for lærerne ved, hvad der skal arbejdes med i skolen, har ansvaret
for eleverne, deres læring og trivsel.
Dannelsesprocesser og opdragelse kan
derfor ikke virke helt uden konflikter, for her står læreren med sine krav, og
de krav støder ofte sammen med elevernes umiddelbare ønsker. Men det er som om,
der ikke må opstå konflikter i klasseværelset. Konflikter kan dog være en
vigtig kilde til udvikling, når vi ellers forsøger at håndtere dem og acceptere
dem. Og stor tak til Trivselskommisionen for at påpege dette.
Kompromisløs forældreopbakning
Men er det ikke forældrenes ansvar at
opdrage deres børn? Det simple
og umiddelbare svar er naturligvis jo, men børn er i skolen op mod 10.000
timer, og det er helt absurd at forestille sig, at de slet ikke skulle opdrages
i de mange timer. Vi har faktisk en ganske bred og dyb viden om, hvad der skal
til: Tydelige voksne såvel i skole som hjem, der stiller krav og som er sikre
på, at børnene har forstået kravene, en kompromisløs forældreopbakning til de
normer og værdier, som skolen repræsenterer, og endelig et konstruktivt
samarbejde mellem forældre og skolens medarbejdere.
Dannelse og opdragelse er en af de helt
afgørende strenge at spille på for skolen. En dannelse og opdragelse, der
handler om robusthed, men som også drejer sig om nysgerrighed og om at være
samvittighedsfuld. Problemet er, at skolens opdragelse tit fremstilles som
noget, der står i modsætning til, og som hæmmer elevernes udvikling. Derved
overses, at skolen med dens krav kan være en forudsætning for udvikling og
trivsel. En skole, hvor læreren genvinder sin autoritet.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk