"Gud, er det med i det, og kan det bruges til det?"
Annonce:
Det var en øjenåbner for de fleste af eleverne, hvor meget
man kan bruge tang til som fødevare og ingrediens.
Det fortæller madkundskab-lærer på Skolen på Nyelandsvej på Frederiksberg Morten Bjerre Jørgensen, som havde taget sine 24 elever fra valgholdet i 7. klasse med på ekskursion som afslutning på et forløb om bæredygtighed, som blandt andet har handlet om sæsonvarer og CO2-aftryk.
”De var overraskede og positive over, at det smagte godt at putte tang i pesto og vafler”, fortæller han.
Iført redningsveste hev eleverne tang op fra havnen i København på havnepromenaden kaldet Kalvebod Bølge, hvor sammenslutningen Havhøst holder undervisningsforløb i bæredygtigt brug af havets resurser.
Annonce:
”Vi fik gennemgået en masse produkter med tang som
ingrediens. Der var også en tangøl, hvilket kom bag på mig, og det var da fedt
for eleverne, at også jeg fik læring med hjem. At det var noget nyt, vi fandt
ud af sammen”, fortæller Morten Bjerre Jørgensen.
Morten Bjerre Jørgensen var meget begejstret for at have eleverne med til en praktisk og teoretisk gennemgang af havets resurser med nye bæredygtige fødevarer.
Det er anden gang, at Morten Bjerre Jørgensen benytter
Havhøsts undervisningsforløb ’Tangmarken’, hvor eleverne høster tang for at
mærke, dufte og smage på det.
”Derefter så de en kasse med et hav af produkter lavet af
tang. Det var både mad, cremer og andre produkter, hvor de lærte, hvor meget tang
kan bruges til. Også at det gemmer sig bag E-numre som for eksempel stivelsesmidler", siger han.
Om Havløst
Havhøst er en sammenslutning af interessenter og NGO’er, der arbejder for at udnytte
havets resurser som tang og skaldyr. Havhøst udbyder blandt andet
undervisningsforløb som ”Tangmarken”, der koster omkring 4000 kroner for skoler
og institutioner. (Dog er der gratis forløb under Åben Skole i Københavns
Kommune).
Morten Bjerre Jørgensen havde valgt at afslutte sit
undervisningsforløb hos Havhøst, fordi han oplever, at det samler trådene mellem teoretisk
undervisning og de praktiske erfaringer med at indsamle tang, se de konkrete
produkter og at lave mad med tang.
På Kalvebod Bølge lærte eleverne om havet som en stor og
uudnyttet resurse til dyrkning af ingredienser og fødevarer.
”Madlavningen fyldte omkring en halv time, mens
undervisningen om bæredygtighed rigtig fint dækker den teoretiske del i
madkundskab, som jeg kan skrive ind i undervisningsbeskrivelsen til deres prøve
i valgfaget”, siger Morten Bjerre Jørgensen.
Ønsket var at bruge tang som
et eksempel på fremtidens fødevarer. Men det kan være svært at finde tørret
tang som andet end en specialvare, og derfor ser han ikke tang som en fast ingrediens
i skolekøkkenet.
Annonce:
”Forløbet er med til at pege i retning
af, at tang med tiden kan blive et gængs produkt og ikke bare en specialvare. I
undervisningen taler vi meget om, hvorfor vi skal spise mere grønt, og om de
alternativer der er til kød, så de kan træffe begrundede madvalg, fordi faget
lægger op til, at vi underviser i, hvilke fordele og ulemper der er ved de
forskellige valg”, siger Morten Bjerre Jørgensen.
Forløbet hos Havhøst gav eleverne en teoretisk læring om havet som en bæredygtig ressource for dyrkning af ingredienser og fødevarer.Morten Bjerre Jørgensen
Bruge greb i egen undervisning
Da eleverne skulle lave pesto og vafler med tang, blev de
spurgt til, om de havde smagt mad med tang før.
De fleste kendte det fra sushi
eller tangsalat, men så snart de skulle svare på, hvad de ellers havde smagt,
røg hænderne ned igen.
Annonce:
”De var blevet præsenteret for spørgsmålene på forhånd, så
de kunne tænke over det, inden vi skulle derud. Det er godt, at der ikke er
forkerte svar, alle kan være med og kan byde ind med, at de måske ved, at deres
forældre bruger tang i smoothie, også selvom de så ikke selv havde smagt det”, fortæller
Morten Bjerre Jørgensen.
Selv tager han
flere gode ideer med hjem til sin egen undervisning. Som for eksempel at flytte
eleverne fysisk mellem det teoretiske og det praktiske, fordi det at bevæge sig
hjælper til at flytte fokus til den næste opgave.
”Vi har også arbejdet med madmod – at turde smage på ny mad.
Her var underviseren på Havhøst meget opmærksom på at sige, ingen skulle
kommentere på maden, før alle havde smagt. Det tager jeg med hjem i min egen
undervisning, hvor vi også træner i, hvordan man smager på mad og taler om både
smag og konsistens, og at de skal uddybe deres svar, så det ikke kun er, at
maden smager fint”, fortæller Morten Bjerre Jørgensen.