Endnu er der ikke noget Nationalt Center for Skoleforskning her på DPU i Emdrup.

Nationalt Center for Skoleforskning lader vente på sig

Et nyt Nationalt Center for Skoleforskning ”åbner officielt i april 2016, hvor centerets leder vil blive præsenteret sammen med de første projekter”, fortalte DPU og Via i fællesskab i marts. Men endnu er hverken center eller leder klar.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Situationen er den, at vi er i gang med at ansætte en leder af centret, men der er forskellige ting, der lige skal falde på plads. Men det er min forventning, at det falder på plads inden længe, så vi kan præsentere en leder i juni", siger institutleder på DPU, Aarhus Universitet, Claus Holm.

De to initiativtagere til det nye center, Aarhus Universitet og professionshøjskolen Via, har også først for godt to uger siden fået sendt den officielle invitation ud fra rektorerne Brian Bech Nielsen og Harald Mikkelsen til 16 andre relevante institutter og professionshøjskoler om at være med i samarbejdet om centret. Så for at få alle interessenter samlet og deres kalendre til at gå op, regner Claus Holm med, at  selve åbningen af det nye center finder sted i august.

Nyt Nationalt Center for Skoleforskning åbner 

Hele DPU's hold af IEA-forskere, der står for den danske del af Pirls-, Timss-, Icils- og ICCS-undersøgelserne, Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning og flere andre forskere fra både DPU og Via kommer til at indgå i det nye center, og Claus Holm regner med, at det får adresse både på DPU i Emdrup, København, og på Aarhus Universitet i Universitetsparken i Aarhus. Aarhus Universitet har ppå forhånd afsat svarende til 65 millioner kroner over fem år i form af både strategiske midler og projekt-aktiviteter til centeret. Planen er, at centret skal løbende skal være i gang med tre-fem store projekter inden for centrale områder.

Visionen for det nye center er, at

• Centret vil levere et betydeligt bidrag til styrkelsen af dansk forskning  i dagtilbud og skole

• Centret vil understøtte en bedre koordination og et tættere samarbejde om forskning og udvikling på området

• Centret vil sørge for, at denne forskning formidles til og er med til at udvikle dagtilbud og skoler

Ambitionerne er flere og større strategiske forskningsprojekter af national og international betydning og brug af'mixed methods'-undersøgelser, dvs. en blanding af kvantitative og kvalitative metoder.