Debat
En stigning i det regionale taxameter er ikke nok, hvis vi skal sikre de små uddannelsessteder, mener de lærerstuderendes forperson, Anthon Berentzen.
Foto: Jesper Knudsen
Lærerstuderende: Reform svigter løftet om at styrke læreruddannelsen uden for de store byer
Muligheden for at læse til lærer mange steder i Danmark kan være med til at løse udfordringerne med faldende søgetal og lærermangel, mener de lærerstuderende.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Da vi sidste forår kæmpede for at bevare
læreruddannelsen i Skive, var det i kølvandet på aftalen om den nye læreruddannelse i 2022. Aftalen lagde dengang vægt på, at læreruddannelsen skal udbydes i
hele landet, og at også de små uddannelsessteder skal kunne tilbyde en bred
række fag, men også særlige fag, der kan bidrage til at rekruttere nye grupper
af studerende.
Der er en bred politisk interesse i at have
læreruddannelser i hele landet, og både statsministeren og folketingspolitikere var også dengang ude
at forsvare fortsættelsen af en læreruddannelse i Skive. Den nye reform af professions- og erhvervsuddannelserne afspejler
også den interesse, men gør desværre ikke nok for reelt at sikre de små
uddannelsessteder.
Det giver mening at tage
kampen op for de mindre læreruddannelser, fordi der er børn i hele landet, og
vi ved, at mange uddannede lærere slår sig ned dér, hvor de uddanner sig.
Derfor mener jeg, at det netop er muligheden for at læse til lærer mange steder
i Danmark, der kan være med til at løse de faldende søgetal og lærermanglen i
fremtiden.
Brug for at nytænke de økonomiske rammer
I den nye reformaftale er der givet en generel stigning i
det regionale taxameter for at sikre, at det, trods faldende ungdomsårgange i
fremtiden, vil være muligt at professionsuddanne sig i hele landet. Det ser jeg
positivt på, da det er en bevægelse i den rigtige retning, at det politisk
prioriteres, at man kan uddanne sig i alle dele af Danmark.
Reformen gør det også muligt at tage en lærerfaglig
professionsmasteruddannelse, og meritlæreruddannelsen bliver markant billigere
og på sigt gratis, hvilket alt sammen er noget, vi i LL ser som en forbedring
af forholdene for de lærerstuderende. Derfor ærgrer vi os over, at reformen
ikke tør gå hele vejen med at øge støtten til de mindre uddannelsessteder, da
vi ikke mener, at en stigning i det regionale taxameter er nok.
Hvis aftalepartierne har en ambition om at forbedre
vilkårene for at drive professionsuddannelserne uden for de store byer, som de
selv siger, de har, så foreslår jeg en økonomisk struktur, hvor det er holdene
fremfor antallet af studerende, der er målestokken for de økonomiske rammer for
uddannelserne i landdistrikterne.
Holdtaxameter er en løsning for mange af de mindre
læreruddannelsers udfordringer, fordi mængden af undervisningshold afspejler de
mange fag i folkeskolen. Ved at give uddannelserne penge efter hvor mange hold
de opretter, bliver det mere økonomisk bæredygtigt at have færre studerende, da
det koster det samme at undervise et hold på 12 studerende som et hold på 25.
Holdtaxameteret kan på den måde være med til at sikre en økonomi, som kan
underbygge udviklingen af faglige profiler og traditioner på uddannelsesstederne
uden at skabe usikkerhed om, hvorvidt fagene bliver oprettet fra år til år.
Kortere undervisningsperiode skaber nye udfordringer
På trods af at læreruddannelsen slipper for at blive 15
ECTS-point fattigere, så lægger den nye aftale op til, at alle
fjerdeårsstuderende på professionsuddannelser skal slutte undervisningen en
måned tidligere.
Forkortelsen giver problemer for de fleste
uddannelsessteder, fordi man på læreruddannelsen gør stor brug af samlæsning –
altså hvor f.eks. tredje- og fjerdeårsstuderende læser fag sammen. Det vil være
et stort problem alle steder, men især de små uddannelser er afhængige af at
samlæse. Denne del af aftalen går direkte imod målet om, at man skal kunne
blive lærer også i de mindre byer. Samtidig
er forslaget også dårligt for os studerende, da ingen nyuddannet lærer bliver
ansat før sommerferien. Det betyder, at de nyuddannede blot står til at komme
på dagpenge en måned mere – en måned, de kunne have brugt på at modtage
undervisning og blive endnu mere rustet til lærergerningen.
Hvis vi ønsker at uddanne lærere i hele Danmark, må
politikerne stå bag deres ord med handling og skabe strukturer, der tilgodeser
de små læreruddannelser.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk