Debat
10.klasse-lærere har et unikt indblik i en gruppe unge, der på hver deres måde har slået sig på skolesystemet. Derfor giver det mening at inddrage lærerne i arbejdet med at oprette den nye epx, lyder det fra Jonas Bergenholtz.
Foto: GettyImages/ pidjoe. Redigering: Folkeskolen.
10. klasse-lærer om ny ungdomsuddannelse: Vi er ikke med, vi er ikke nævnt, vi er ikke spurgt
Midt i de store visioner og strukturelle ambitioner om den kommende epx-uddannelse er én gruppe helt fraværende i debatten – os, der underviser i 10. klasse i dag, skriver dagens debattør.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Børne- og undervisningsministeren har nu nedsat en
ekspertgruppe, som skal komme med anbefalinger til indholdet på den kommende epx-uddannelse.
Det er et vigtigt skridt i forlængelse af den politiske aftale fra februar,
hvor det blev besluttet at lukke 10. klasse, HF og andre eksisterende tilbud –
for at samle dem i én ny ungdomsuddannelse.
Men midt i de store visioner og strukturelle ambitioner
undrer det mig, at én ting er helt fraværende i debatten: Os, der underviser i
10. klasse i dag.
Hvor er DLF?
Det er fair, at der endnu ikke findes endelige svar. Epx skal stadig udvikles, og ekspertgruppen er kun lige blevet nedsat. Men det er
alligevel bemærkelsesværdigt, at 10. klasse-lærerne overhovedet ikke nævnes –
hverken i den politiske aftale, i kommissoriet for ekspertgruppen eller i det
offentlige debatspor. Vi er ikke med, vi er ikke nævnt, vi er ikke spurgt.
Og endnu mere bekymrende: Danmarks Lærerforening (DLF) er
tavs. Jeg har ledt forgæves efter fagforeningens stemme i denne debat. Her er
tale om en total afvikling af vores arbejdsområde – men ingen meldinger om
overgang, om perspektiver for vores faglighed, om hvordan vores mange års
erfaring med unge i overgang og udvikling kan bidrage til det nye. Hvorfor?
Det handler ikke om, at 10. klasse skal bevares – den
beslutning er truffet. Det handler om, at vi som lærere må være en del af den
virkelighed, der kommer efter. Ikke bare som fodnote, men som fagfolk med noget
at bidrage med.
For der er en stor forskel på at lukke en ordning og at glemme
de mennesker, der har båret den.
En uddannelse kun for dem, der allerede kan
Det er ikke tilfældigt, at vi, der underviser i 10.
klasse, har valgt netop det felt. Vi har et unikt indblik i en gruppe unge, der
på hver deres måde har slået sig på skolesystemet. De har brug for noget særligt
for at finde fodfæste: En tålmodig, tydelig og specialiseret hånd i ryggen, der
kan støtte dem i at tage næste skridt – på lige vilkår med deres jævnaldrende.
Vi ved, hvordan skrøbelighed og potentiale ofte går hånd i hånd netop her, hvor
modet til at turde prøve igen er noget, der skal bygges op med nænsomhed og
indsigt. Og vi ved, at hvis man overser det, risikerer man at bygge en
ungdomsuddannelse, som kun er for dem, der allerede kan.
Ekspertgruppen arbejder nu frem mod en ny ungdomsuddannelse.
Jeg håber, nogle husker at spørge: Hvad skal vi nu, lille du?
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk