Finansminister Bjarne Corydon (S) har sammen med den øvrige regering og støttepartierne SF og Enhedslisten afsat 75 millioner kroner til inklusion.

Ny finanslov indeholder 75 millioner til frikøb af speciallærere

Regeringen, SF og Enhedslisten afsætter i deres aftale om en ny finanslov 75 millioner kroner over tre år til inklusion af elever med særlige udfordringer i folkeskolen. Kommunerne kan søge om midler fra puljen til ”at frigøre specialpædagogiske lærerresurser”.

Publiceret Senest opdateret

Fordeling af midlerne

Udmøntning af de 75 millioner kroner vil ske efter ansøgning tilUndervisningsministeriet. I den konkrete udmøntning skal derafvejes en række hensyn, herunder at midlerne kommer ud til dekommuner og skoler, som har de største udfordringer i forhold tilat indfri inklusionsmålsætningen.

 Kommunerne vil skulle aflægge et revisionspåtegnetregnskab for anvendelsen af puljemidlerne i forbindelse med denårlige regnskabsaflæggelse.

Kilde: Undervisningsministeriet

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det kan for eksempel være lærere fra specialskolerne, så de kan rådgive og give faglig sparring til andre lærere for at sikre en bedre overgang til styrket inklusion i klasseværelserne, fremgår det af forligsteksten.

"Regeringen, SF og Enhedslisten er enige om, at den almindelige folkeskole skal være det bærende fællesskab og kunne omfatte børn med særlige behov. Børn bliver dygtigere, og det styrker deres sociale udvikling, når de indgår i inkluderende fællesskaber", skriver regeringen og de to støttepartier i aftalen.

 

De tre gange 25 millioner kroner skal supplere kommunernes inklusionsindsats og kan indgå i kommunernes samlede prioritering og planlægning af området.

Kommunerne har en udfordring

KL har tidligere erkendt, at kommunerne har en udfordring med at drage nytte af speciallæreres kompetencer, og formanden for Samrådet for Specialskoleledere har efterlyst planer for videndelingen.

KL: Kommunerne har en udfordring med at drage nytte af speciallæreres kompetencer

"Nogle kommuner har en plan, men det er de færreste. Det er heller ikke lige til at etablere et samarbejde mellem specialskoler og folkeskoler, fordi de er så forskellige. Men så meget mere grund er der til, at man planlægger, hvordan man hjælper specialskolernes ekspertise ud i almensystemet", sagde Jesper Juel Pedersen til folkeskolen.dk i marts.

Skolerne har ikke råd til support

At specialskolerne har nogle kompetencer at byde ind med i forhold til inklusion blev understreget så sent som i går, da skoleledere fra specialskoler mødtes i Nyborg i Faglig klub for specialskoleledere under Skolelederforeningen.

Men det er ikke altid let at få sat et samarbejde i værk.

"Vi har både kurser for lærere og et supportteam, som folkeskolerne i det første år fik et klippekort til, der var finansieret fra centralt hold. Vi har fået gode tilbagemeldinger på tilbuddene, men nu skal skolerne selv betale, og de har ikke råd til at bruge os", sagde skoleleder Annette Fønsskov fra Harløse Skole ved Hillerød.

SF og Enhedslisten vil som de eneste partier øremærke penge til inklusion

Skolerne har brug for ekstra rådgivning

Citat tilføjet klokken 15.30:

Undervisningsminister Christine Antorini (S) siger i en pressemeddelelse om finansloven, at det går godt med omstillingen til øget inklusion mange steder.

"Men der er fortsat behov for ekstra rådgivning til skolerne her de kommende år. Den rådgivning får kommunerne nu mulighed for at styrke", siger Christine Antorini.

Der vil i den treårige periode kunne frikøbes cirka 150 årsværk eller i gennemsnit cirka et halvt årsværk pr. kommune.