Kommunal økonomi
0   710

Skolechefen i Odense tager det roligt

Der har mildest talt været postyr om skolereformens finansiering i Odense de seneste dage. Rådmanden har ikke overblik over, hvordan 70-90 stillingsnedlæggelser på skoleområdet går op med reformens høje timetal. Men skolechefen har ikke travlt med at få tallene på plads.

Der er mange ting, der er anderledes i Odense end i andre kommuner, når det handler om, hvordan man finansierer skolereformen, mener skolechef i Odense Kommune Poul Anthoniussen. 

"Vi er nemlig allerede i gang. Vi har på alle vores folkeskoler en længere skoledag i indskolingen fra 0.-3. klasse. Så når man lægger reformen til i Odense, vil det se anderledes ud end i andre kommuner. Vi lægger reformen til på et højere niveau", siger han, men medgiver, at der generelt set er mere undervisning i skolereformen end i odensemodellen.

Artiklen fortsætter under banneret

Mens skolereformen vil forlænge skoledagen for alle elever og indeholde mere undervisning, forlænger 'Den sammenhængende skoledag' i år kun skoledagen for indskolingseleverne. Men der er sat penge af til, at skoledagen også bliver forlænget for alle elever på mellemtrinnet næste år, understreger Poul Anthoniussen. 

Næste år bliver odenseplanerne imidlertid opslugt af skolereformen og Poul Anthoniussen er klar over, at Odense som minimum skal have lagt nogle timer til i udskolingen og i de fag på de årgange som reformen kræver. Selvom byrådet har indgået et budgetforlig, der lægger op til lærerafskedigelser, er han dog ikke i tvivl om, at Odense har lærere nok til at undervise det forøgede timetal.

"Vi kommer til at leve fuldstændig op til reformen og det er lærere, der kommer til at have den undervisning", siger han.

Hvorfor vi fyrer og ikke ansætter  
Forklaringen på, at der i udgangspunktet ikke skal ansættes flere lærere, men i stedet fyres, giver Poul Anthoniussen også gerne:

"Den opgave, vi får næste år, er jo ikke bare at omsætte en skolereform: Vores opgave er at omsætte hele budget 14, og her er jo en bunke andre ting end reformen. Så skal man sige det på jævnt dansk, så lægger folkeskolereformen noget til, og så er der en helt masse ting, der tager noget fra. Samlet set og netto er min forventning, at vi skal reducere 70-90 medarbejdere i skoleafdelingen, heriblandt lærere", siger han.

I flere andre kommuner har man fulgt KL og regeringens finansieringsplan for folkeskolereformen og ladet reformen finansiere blandt andet ved, at lærerne fra næste år underviser to klokketimer mere af deres arbejdstid om ugen. Men sådan regner Poul Anthoniussen ikke med, at det bliver i Odense, hvor lærerne i forvejen har et meget højt undervisningstimetal. 

"I de her dage er der ikke nogen, der går rundt i skoleafdelingen med en forventning om, at lærerne skal undervise endnu mere. Men: Den måde, man beregner, hvad der tæller med som undervisning, den er vi undersøgende på i disse dage", indrømmer han. Det afhænger af opgørelsesmetoden, forklarer han.  

"Her kan komme nogle ændringer, som gør, at vi er nødt til at kigge på det igen. Det er den mest ærlige kommunikation, jeg kan give lige nu: At vi på den ene side ikke arbejder med det, fordi vi har en forståelse af, at undervisningsandelen allerede er til stede i det beregningsgrundlag, vi har og som reformen forudsætter. På den anden side er det svært at spå om fremtiden og om, hvordan et politisk flertal vægter det spørgsmål", siger han.

'Vi har tid nok'
Poul Anthoniussen mener ikke, at forvaltningen er sent på den i forhold til at have sine beregninger på skolereformen på plads. 

"Vi har tid nok. Vi har nu et politisk forløb: I tirsdags godkendte børne- og ungeudvalget en proces-plan for, hvordan vi skal behandle alle elementerne. Der er f.eks. det med undervisningsandelen og holddannelserne. Der er kommet nye regler, så hvordan skal det se ud i Odense? Det er der, vi er i vores proces", siger han og lægger vægt på, at selvom der er indgået budgetforlig, så er der stadig mange dele af budgettet, der skal regnes videre på. "Forhold der skal afklares", siger han.

Måske alligevel læreransættelser
I 'Den sammenhængende skoledag' har pædagoger ansvaret for 10 timer ugentlig pr klasse i indskolingen - men det kommer ud over, at eleverne får det vejledende undervisningstimetal læst af lærere, forklarer Poul Anthoniussen. I reformen lægges der op til, at den nye understøttende undervisning ikke mellem lærere og pædagoger - KL anslår et gennemsnitlig fordeling på 50/50 mellem de to grupper.  

Odense Lærerforening fremlagde tidligere på ugen deres beregninger på, at en 50/50 fordeling mellem lærere og pædagoger i den understøttende undervisning ville skabe et behov for 87 ekstra lærerstillinger med årligt undervisningstimetal på 735. 

"Jeg vil gerne tage afstand fra regnestykket, da jeg ikke har læst det og man jo kan komme med så mange regnestykker. Men jeg kan bekræfte det, der er ånden: Hvis man går ind og siger 50/50, så vil der ske det i Odense Kommune fra næste år, at vi skulle ansætte nogle flere lærere, og nogle af pædagogerne ville vi skulle fyre", siger skolechefen og tilføjer, at det er et af de forhold, der må afklares i løbet af den politiske proces i efteråret.

Poul Anthoniussen har på opfordring af folkeskolen.dk bedt en medarbejder i forvaltningen regne på, hvor mange flere timer de (forventeligt) færre lærere i Odense skal undervise næste år for at kunne leve op til reformens timetal.  

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ