Folkeskolereform
1   577

Rådmand kan ikke besvare spørgsmål om reform-finansiering i Odense

I de fleste kommuner finansieres en del af det øgede timetal i folkeskolereformen ved, at hver lærer skal undervise to timer mere, og mange steder må man derudover ansætte et stort antal lærere. Men i Odense blev der fyret 90 lærere sidste år, og nu vil byrådet fjerne yderligere 80 lærerstillinger. Rådmanden kan ikke svare på, hvordan de resterende lærere skal kunne dække reformens timetal.

Byrådet i Odense har vedtaget at nedlægge 80 lærerstillinger og investere 100 millioner i vækstinitiativer og skattelettelser, mens der ikke er taget stilling til finansieringen af skolereformen. Byens børne- og ungerådmand Brian Dybro (SF) kan i et interview med folkeskolen.dk ikke forklare, hvordan Odense vil gribe reformfinansieringen an.

For at kunne finansiere reformen er det eksempelvis i Vejle blevet til, at hver lærer skal undervise 2,5 time mere. Hvordan kommer det til at se ud i Odense, når der samtidig skal fyres lærere. Altså: hvor mange flere timer skal de resterende Odense-lærere undervise?

Artiklen fortsætter under banneret

"Vi har skruet på de knapper, som regeringen med skolereformen drejer på, nemlig højere undervisningstid. Vi har med 'den sammenhængende skoledag' i Odense et gennemsnit på 735 undervisningstimer per lærer, i reformen hedder det 733. Men så er der jo lige det forbehold, at skolelederne har friheden til at skrue tingene anderledes sammen ude på den enkelte skole, hvis de kan få det til at hænge sammen. Så hvad er den reelle undervisningstid? Det tal har jeg faktisk ikke lige nu. Men jeg har ikke nogen intention om, at undervisningstimetallet skal endnu højere op. 

Nej, men kan man forestille sig andet, når der bliver færre lærere?

"Det er svært for mig at give et meget præcist billede. Men så er vi tilbage til, hvordan vi prioriterer pengene helt generelt i Odense", siger Brian Dybro og henviser til, at han selv havde ønsket flere penge til folkeskolen i budgettet.

 "Sagen er: Jeg har kæmpet for nogle penge til folkeskolen, men det kom jeg jo ikke igennem med. Det var der ikke flertal i byrådet for. Altså, jeg er ikke interesseret i, at lærerne skal undervise mere, men vi får jo en udfordring,når et flertal i byrådet ikke har villet sætte flere penge af til børn og unge. Der udestår en diskussion om, hvordan tingene skal hænge sammen - ikke kun i forhold til skolereformen, men helt generelt".

Jamen har du ikke stillet det spørgsmål til dine politiske kolleger i byrådet?

"Jo altså, jeg har sagt, at der er en udfordring her, at vi er hårdt spændt for. Jeg har sagt, at der med en folkeskolereform bliver flere timer i folkeskolen. Alle de ting har jeg sagt. Jeg har argumenteret for, at det var vigtigt at afsætte flere penge til området. Men jeg er jo ikke større end et flertal."

Kan man forestille sig andet, end at lærerne i Odense kommer til at undervise i hvert fald 2 timer mere?

"Det er relevante spørgsmål, du stiller, men der er nogle løse ender i øjeblikket. De sidder på højtryk og regner på det. Du er ikke den eneste, der spørger, men det er svært for mig at være præcis".

Hvornår forestiller du dig, at du kan være mere klar på, hvor mange flere timer lærerne skal undervise næste år?

"Jamen mit udgangspunkt er, at lærerne i Odense i forvejen underviser rigtig meget af deres arbejdstid. Jeg har svært ved at se, at man kan skrue mere på den knap. Det er i hvert fald ikke mit ønske. Men på et tidspunkt skal byrådet forholde sig til, hvordan man får økonomien til at hænge sammen på skoleområdet, når nu man ikke ville sende flere penge. Muligheden var der ellers".

Det er vel meget pressende for byrådet at få på plads?

"Jo jo. Vi er med til og med 6.klasse fra næste år. Vi har jo lavet den
sammenhængende skoledag, som flugter meget godt med regeringens reform. Og den er finansieret".

Er den også finansieret på mellemtrinnet næste år?

"Altså, vi er startet i år fra 0.-3. klasse og næste år så starter vi med op til 6. klasse".

Og det er finansieret?                           

"Ja, det er det", slutter Brian Dybro.

I vinters skrev fagbladet Folkeskolen en række artikler om den sammenhængende skoledag i Odense. "Vi har ikke en chance for at vide, om projektet overhovedet kan hænge sammen økonomisk. Det skaber uro blandt lærerne og en oplevelse af, at det i virkeligheden er nogle besparelser, der bliver pakket smart ind i en narrativ historie", sagde lærerformand i Odense Anne-Mette Kæseler Jensen dengang.

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ