Læreruddannelsen
4   45

Her er anbefalingerne til en ny læreruddannelse

Mere og bedre praktik, flere undervisningstimer med bedre sammenhæng og farvel til kompetencemål. Det er nogle af de anbefalinger til ændringer af læreruddannelsen, som en udviklingsgruppe i dag har afleveret til politikerne.

Der er brug for ganske store ændringer af læreruddannelsen. Det er budskabet fra de fire organisationer i den udviklingsgruppe, som daværende uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) nedsatte for et år siden.

Lærerstuderendes Landskreds, Danmarks Lærerforening, Danske Professionshøjskoler og KL har i dag afleveret en lang liste med konkrete anbefalinger til, hvordan de samlet ser en styrket læreruddannelse.

Mere og oftere praktik

Lad os starten med et af gruppens kardinalpunkter: praktikken.

Artiklen fortsætter under banneret

Her anbefaler gruppen blandt andet, at lærerstuderende fremover skal ud i praktik på en skole en gang på hvert af uddannelsens fire år i stedet for tre gange, som det er i dag. Praktikken bør desuden omdøbes til 'skoleforløb'.

I dag har de studerende 18 ugers praktik i løbet af uddannelsen. Gruppen angiver ikke konkret, hvor mange uger de studerende fremover bør have. Men gruppen anbefaler at gøre mere plads til praktikken ved at lade den udgøre 40 ECTS-point af uddannelsen mod 30 i dag.

Fremover bør praktikken derudover ændres til at være integrerede forløb i den studerendes undervisningsfag og Lærerens Grundfaglighed (en blok af blandt andet de pædagogiske fag, som fremover bør udgøre uddannelsens grundstruktur, red.).

Gruppen anbefaler også, at de studerendes praktik de to første år bør være på samme skole, og at der skal være en fastere struktur og tydeligere ansvarsfordeling mellem læreruddannelsen og den skole, de studerende er i praktik på.

På de tre første studieår bør de studerende gennemføre deres praktik i grupper, hvis størrelse gradvist reduceres - det sidste år bør de studerende være alene i praktik.

På det sidste praktikforløb bør det ifølge gruppen desuden være et krav, at de studerende arbejder med et selvstændigt undervisningsforløb.

I praktik på 'uddannelsesskoler'

Og det er ikke kun praktikken, der bør skifte navn. Udviklingsgruppen vil også gerne omdøbe praktikskolerne til fremover at hedde uddannelsesskoler.

Navneforandringen skal symbolisere det større ansvar og forventninger, der ifølge gruppen bør være til uddannelsen, skolerne og de kommunale forvaltninger i forbindelse med planlægning og afvikling af praktikken.

Udviklingsgruppen mener også, at de lærerstuderende ud over praktikken løbende bør have mulighed for at afprøve undervisningsforløb, observere og indsamle viden fra praksis på uddannelsesskolerne. Og lærere fra uddannelsesskolerne skal også kunne være medundervisere på læreruddannelsen.

Mere undervisning og farvel til moduler

Helt som ventet anbefaler gruppen også, at de lærerstuderende får mere undervisning i løbet af deres studie.

Gruppen kommer dog ikke med et konkret bud på, hvor mange timer de studerende fremover bør have, og der bliver heller ikke nævnt noget minimumstimetal for antallet af undervisningstimer på studiet.

Gruppen vil skrotte den udskældte modulopbygning af uddannelsen, hvor uddannelsen i dag består af 24 moduler uden nogen bestemt rækkefølge. Modulopbygningen har været stærkt kritiseret for at have skabt en uddannelse uden sammenhæng eller progression.

I stedet foreslår gruppen en opbygning, der skal skabe mere sammenhæng, og at de studerende fremover skal have et stamhold, som de som udgangspunkt følger i Lærerens Grundfaglighed gennem hele uddannelsen.

Man anbefaler også helt at afskaffe specialiseringsmodulerne for at skabe mere sammenhængende tid til undervisningsfagene og elementer i Lærerens Grundfaglighed, lyder det i anbefalingerne.

Gruppen anbefaler desuden at indføre mødepligt på de studerendes første år på studiet og herefter fremmøderegistrering med individuel opfølgning.

Drop detaljerede mål

Gruppen mener også, at der er brug for, at hver studerende bør starte sin studietilværelse med en individuel samtale med en underviser, og at der også skal indføres én årlig individuel samtale med fokus på den enkeltes udvikling.

Det anbefales også, at man vinker farvel til de nuværende kompetencemål og i stedet overgår til mere overordnede målbeskrivelser. I dag er der ifølge udviklingsgruppen i flere fag mere end 60 detaljerede mål.

Det foreslås desuden at genindføre specialpædagogik og dansk som andetsprog som undervisningsfag, de studerende kan vælge.

Ændringer koster penge

Det er nu op til partierne i forligskredsen bag læreruddannelsen at diskutere de mange anbefalinger.

Ifølge den oprindelige ambition skal ændringer være indført, når der starter nye studerende næste sommer.

Partierne bør nok sætte god tid af til at sætte sig ind i gruppens anbefalinger, da de samlede anbefaler udgør et notat på 80 sider.

Udviklingsgruppen understreger, at det vil kræve ekstra penge til uddannelsen, hvis anbefalingerne skal kunne realiseres.

Gruppen peger på, at især anbefalingerne om flere undervisningstimer, integreret praktik og efteruddannelsesindsatser for lærere på uddannelsesskolerne og underviserne på professionshøjskolerne vil koste.

Det fremgår ikke af anbefalingerne, hvor mange penge forslagene samlet løber op i, men Danske Professionshøjskoler har tidligere meldt ud, at der er behov for 200 millioner kroner ekstra til uddannelsen om året.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
470 andre er allerede tilmeldt

Netværket Praktiklærere er for alle, der tager sig af de lærerstuderendes praktik på folkeskolerne, og andre med interesse for området. I samarbejde med Praktiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
247 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.562 andre er allerede tilmeldt

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
970 andre er allerede tilmeldt