Lærer- og efteruddannelse
0   119

Lærere får priser for fornemme projekter

"De projekter, I har lavet, gør os endnu klogere. Uanset, hvem der vinder i dag, er jeres viden guld værd, for det er en meget vigtig ambition, at vi skal blive klogere på praksis", siger uddannelsesministeren til de lærere, der i dag hyldes som prisvindere.

Den 20. november skulle der have været delt priser ud for årets bedste bachelor- og diplomprojekter fra læreruddannelsen og skoleområdet, men coronasituationen har også ramt Lærerprofession.dk, så "overrækkelserne" foregår via Zoom og Postnord, og talerne bliver holdt elektronisk. Det er ikke så festligt, som det plejer at være, men projekterne fra så de syv projekter fra de ni lærere er både inspirerende og relevante.

Uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen kalder i sin tale prismodtagerne for "hverdagens eksperter" og fremhæver, at "ideerne til forandring kommer fra folk, der arbejder i faget til daglig".

59 indstillede projekter - syv priser 

Dommerne var på hårdt arbejde, da de skulle finde frem til de bedste af de 59 indstillede projekter, som alle var udvalgt, fordi de ved eksamensbordene blev vurderet som nogle af årets bedste. Der skulle nærmest målfoto til for at afgøre rækkefølgen.

Artiklen fortsætter under banneret

ÅRETS BEDSTE PROJEKTER

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet. Et projekt indstilles af eksaminator og censor. I år har 70 kvinder og 14 mænd fået indstillet deres projekter.

Uafhængige dommere i to komiteer - lærere, universitetsforskere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og sidste års modtagere af førsteprisen - finder seks projekter, der tildeles priser.

Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk.

I 2020-2022 uddeles desuden en pris for et bachelor- og/eller et diplomprojekt, "der analyserer og diskuterer skolens muligheder for og udfordringer med at bidrage til elevernes dannelse".

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af professionshøjskolerne og fagbladet Folkeskolen og støttes af LB Forsikring, Akademisk Forlag, Gyldendal Uddannelse, Hans Reitzels Forlag og Sinatur-hotellerne.

Næste års frist for indstilling af projekter er den 17.august.

Dannelsesprisen

Kristian Yilmaz  får årets særpris for sit bachelorprojekt om arbejde med dannelse i litteraturundervisningen. "Et flot projekt med kant", kalder dommerkomiteen det. Han har gået på læreruddannelsen i Silkeborg.  

"Projektet har klart noget på hjerte i sin fremadskuende dimension i tænkning og tilgang til dannelse som et komplekst fænomen, der ikke er konsensus om, men som stiller sig åben i forståelsen af krydsfeltet mellem eleven, læreren og fagets indhold", siger Mia Hesselberg-Thomsen i sin tale. Hun er er ph.d.-studerende på DPU og med i den komite, der har vurderet de indstillede dannelses-projekter.

Særprisen består af 10.000 kroner fra LB Forsikring, et boggavekort fra Hans Reitzels Forlag og en symbolsk kande. Den er - næsten som et godt projekt - både er et kunsthåndværk, lidt skæv, har kant og er funktionel!

Priser for bachelorprojekter

1: Josefine Køhrsen og Helle Videbæk får prisen for "et velskrevet, innovativt projekt, der formidles med overskud" om brugen af podcast i dansk. De har gået på læreruddannelsen i Silkeborg.

2: Helle Jørgensen får prisen projektet om diagnostisk matematik med "overbevisende handleperspektiv, hvor muligheder og begrænsninger diskuteres nuanceret". Hun har gået på læreruddannelsen i Aarhus. 

3: Josephine Møllenbach får prisen for "et flot og udviklingsorienteret projekt" om brugen af netserien Skam  i dansk. Hun har gået på læreruddannelsen i Vordingborg.

"Skolen skal bidrage til, at børn har det godt, og at de efter endt skolegang har mod på og er i stand til at bidrage til samfundsfællesskabet. Årets tre prisbelønnede bachelorprojekter gør os klogere på konkrete veje i undervisningen, der kan understøtte, at det lykkes", siger uddannelsesforsker Louise Klinge i sin tale til prismodtagerne.

Priser for diplomprojekter

"Der findes mange gode forskningsprojekter, der genererer væsentlig ny viden om gode forandringer i skolen, men det er svært at få til at ske i praksis", siger professor Nikolaj Elf i sin tale til diplomvinderne. Til daglig er han ledere af Center for Grundskoleforskning ved Syddansk Universitet. Efter i flere år at have været med i Lærerprofessions.dk's dommerkomite er han ikke i tvivl om, at den pædagogiske diplomuddannelse er vigtig for skolens udvikling. "I de heldigste tilfælde lykkes det rent faktisk - gennem diplomprojekter - at skabe ikke bare forandring, men hvad der ligner forbedring", siger han.

De tre priser for PD-projekter går i år alle til lærere, der har gået på diplomuddannelsen på Københavns Professionshøjskole:

1: Carina Larsen og Pi Lysemose får prisen for "et fornemt og praksisrettet projekt" om elever med særlige forudsætninger.

2: Svend Merring Madsen  får prisen for "et flot, kritisk og velformidlet projekt" om elevfravær.

 

3: Louise Mejlholmfår prisen for "et flot, højaktuelt projekt" om professionelle læringsfællesskaber.

Hver prismodtager får 8.000 kroner, som er sponsoreret af LB Forsikring, et boggavekort fra enten Akademisk Forlag eller Hans Reitzels Forlag, champagne fra Gyldendal Uddannelse og den symbolske kande fra Kähler Design,

Folkeskolens formidlingspris

Josefine Køhrsen, Helle Videbæk og Svend Merring Madsen får desuden fagbladet Folkeskolens pris for fornem formidling. Prisen er et weekendophold for to på et af de seks Sinatur-hoteller.

"Helle Videbæk og Josefine Køhrsen fortæller, så man fornemmer, at det har været både lærerigt og sjovt for eleverne, og at klassens lærer også har lært noget og fået gode ideer. Vi får en god beskrivelse, som formidler nogle af de vigtige pointer - nemlig at eleverne kan fordybe sig og opleve en kropslig reaktion, når de hører lydfortællinger. Man kan se situationerne for sig. Dét er god formidling", siger chefredaktør Hanne Birgitte Jørgensen.

Om Svend Merrings formidling af projektet indhold siger hun, at han har lagt et ekstra lag på med en analyse, "der bliver til en fortælling om, hvilken fortælling, lærerne egentlig kommer med, når de beretter om nogle af deres problemer med eleverne".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

De bedste professionsbachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.295 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
369 andre er allerede tilmeldt
Julekonkurrence 2020 del 1/2

Ho ho ho, så er det blevet første søndag i advent!

Det fejrer vi med en julekonkurrence for alle, som er tilmeldt Folkeskolens ugentlige nyhedsbrev. Du kan vinde et gavekort til et ophold på et af de prisvindende Sinaturhoteller for to personer inkl. tre-retters middag, vin og morgenbuffet (værdi 3750 kr.).

Det eneste du skal gøre for at deltage er at være tilmeldt det ugentlige redaktionelle nyhedsbrev, da vi trækker en heldig vinder blandt alle tilmeldte d. 6/12 - du kan tilmelde dig på forsiden af folkeskolen.dk eller nederst på siden her folkeskolen.dk/nyhedsbrev
Du kan finde vores persondatapolitik m.m. her: folkeskolen.dk/oplysningspligt