Bacheloropgaven
2   97

Prisvindere: Elever har brug for lyddannelse

Modtagerne af 1.-prisen for årets bedste bachelorprojekt er to podcastentusiaster fra læreruddannelsen i Silkeborg. Ifølge de to nyuddannede lærere har eleverne en hel del at vinde ved at få skærpet deres lyttekompetencer.

"Vi har valgt at skrive det her projekt, fordi vi selv synes, det er fedt at lytte til fortællinger, og det er endt med at blive en stor del af os. Derfor er det også en stor anerkendelse at få en pris for projektet. Det er vi vildt stolte over", siger Josefine Køhrsen.

Sammen med Helle Birkedal Videbæk får hun prisen for årets bedste professionsbachelorprojekt i konkurrence med 52 andre projekter, som eksaminatorer og censorer på professionshøjskolerne har indstillet til Lærerprofession.dk. En komité af lærere, universitetsforskere, skoleledere, undervisere fra læreruddannelsen og sidste års 1.-prismodtagere har så fundet de tre bedste projekter.

Ét projekt - to priser

1.-prisen for årets bachelorprojekt går til Josefine Køhrsen og Helle Videbæk, som er uddannet fra læreruddannelsen i Silkeborg.

Juryen siger om projektet: "Med afsæt i strukturerede observationer, der følges op med elev- og lærerinterviews, undersøger Josefine Køhrsen og Helle Birkedal Videbæk, hvordan arbejde med lydfortællinger kan medvirke til elevers æstetiske erkendelse. Med velvalgt teori og forskning diskuterer og analyserer de deres empiri, så fundene underbygger argumentation og konklusioner. Et velskrevet, innovativt projekt, der formidles med overskud".

Josefine Køhrsen og Helle Videbæk får også fagbladet Folkeskolens pris for fornem formidling.

Chefredaktør Hanne Birgitte Jørgensen siger om tildelingen:  "Dommerne har valgt tre bachelorprojekter, der undersøger spændende og tidsrelevante emner. De er alle sprogligt velskrevne. Helle og Josefine fortæller, så man fornemmer, at det har været både lærerigt og sjovt for eleverne, og at klassens lærer også har lært noget og fået gode ideer. Vi får en god beskrivelse, som formidler nogle af de vigtige pointer - nemlig at eleverne kan fordybe sig og opleve en kropslig reaktion, når de hører lydfortællinger. Man kan se situationerne for sig. Dét er god formidling". 

Josefine Køhrsen og Helle Videbæk har undersøgt brugen af lydfortællinger i undervisningen, og arbejdet med projektet har overbevist dem om, at der er gode grunde til, at elever arbejder med genren.

"Lydfortællingen inviterer til fordybelse. Det skyldes, at lydfortællingen tager den tid, den tager. Man kan ikke skimme den som med en tekst; eleverne er tvunget til at lytte. Og fordi mediet kun benytter lyd, gør det eleverne særligt aktive i deres reception, så de har ro og tid til fordybelse", siger Josefine Køhrsen.

Artiklen fortsætter under banneret

De to nyuddannede lærere opfordrer til at lade lyd fylde langt mere i undervisningen.

"Der er meget fokus på læse- og regnekompetencer, men ikke særlig meget på lyttekompetencer. Det, synes vi, er et problem, fordi vi så afskærmer eleverne fra at få nogle store oplevelser og fra at kunne forholde sig kritisk til lyden", siger Josefine Køhrsen, der i dag er lærer på Skægkærskolen i Silkeborg Kommune.

Lyddannelse og forestillingsbilleder

I deres forsøg placerede Josefine Køhrsen og Helle Videbæk eleverne i en "lydbiograf". Her skulle eleverne selv indrette sig, som de havde lyst til, og lytte til lydfortællingerne.

Lydfortællingerne giver eleverne noget andet end andre genrer, fordi de skaber indre forestillingsbilleder, fremhæver de to prisvindere.

"Der er et gensidigt forhold mellem lyttekompetence og lydfortællinger, og hvis du skal have en reel chance for at åbne lydfortællingen, skal du have en eller anden grad af lyttekompetence, men jo mere du lytter til lydfortællinger, jo mere lyttekompetent bliver du", siger Josefine Køhrsen.

Både podcasts og lydfortællinger har for alvor vundet indpas de seneste år, derfor mener Josefine Køhrsen og Helle Videbæk, at det er vigtigt, at børnene lærer at forholde sig kritisk til lyd.

"Vi taler meget om digital dannelse, og i den forbindelse er det enormt vigtigt, at man får en eller anden form for lyddannelse", siger Helle Videbæk.

Fra de to prismodtagere lyder det dog, at det kræver en vis portion mod at arbejde med lydfortællinger, fordi det kan være svært at fornemme, om eleverne er med. Den oplevelse havde Helle Videbæk selv for nylig, da hun under sit forløb med lydfortælling på Frijsenborg Efterskole, hvor hun nu arbejder, først blev usikker og derefter blev bekræftet i elevernes usynlige engagement.

GODE PROJEKTER

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelor- og diplomprojekter fra læreruddannelsen og skoleområdet. Et projekt indstilles af eksaminator og censor. 

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere - finder hvert år tre projekter, der tildeles priser.

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af professionshøjskolerne og fagbladet Folkeskolen.

Det støttes af LB Forsikring, Akademisk Forlag, Gyldendal Uddannelse, Hans Reitzels Forlag, Kähler Design og Sinatur-hotellerne.

"Jeg når lige at tænke, at jeg har tabt dem, når de lægger hovedet på bordet, men så oplever jeg, at eleverne lytter aktivt, for de responderer helt vildt positivt på det, når lydfortællingen er forbi, og på en helt anden måde end de har gjort de sidste par måneder, hvor vi har arbejdet med tekst", siger Helle Birkedal Videbæk. 

Hep-hep for lydfortællingen

"I projektet lader I børnene være autonome i forhold til egen krop i lydbiografen. De må sidde, ligge eller stå, som de vil. At man ikke skal kæmpe med at holde sin krop i en bestemt position - det frigør opmærksomhed, som understøtter, at der sker det, som en elev beskriver: "Man bliver sådan rigtig afslappet og tænker bare over den her historie". Hvilken lise for sjælen at man et øjeblik får lov til at forsvinde væk fra verden og ind i noget sammen. Hep-hep for lydfortællingen, der styrker børnenes forestillingsevne, så de kan være bevidste medskabere af den verden, de drømmer om", siger undervisningsforsker Louise Klinge i sin tale til prismodtagerne.

Folkeskolens formidlingspris

Ud over 1.-prisen for projektet tildeles Helle Videbæk og Josefine Køhrsen også fagbladet Folkeskolens pris for fornem formidling.

"Vi får en god beskrivelse, som formidler nogle af de vigtige pointer - nemlig at eleverne kan fordybe sig og opleve en kropslig reaktion, når de hører lydfortællinger. Man kan se situationerne for sig. Dét er god formidling", siger chefredaktør Hanne Birgitte Jørgensen. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

De bedste professionsbachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.295 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
369 andre er allerede tilmeldt
Julekonkurrence 2020 del 1/2

Ho ho ho, så er det blevet første søndag i advent!

Det fejrer vi med en julekonkurrence for alle, som er tilmeldt Folkeskolens ugentlige nyhedsbrev. Du kan vinde et gavekort til et ophold på et af de prisvindende Sinaturhoteller for to personer inkl. tre-retters middag, vin og morgenbuffet (værdi 3750 kr.).

Det eneste du skal gøre for at deltage er at være tilmeldt det ugentlige redaktionelle nyhedsbrev, da vi trækker en heldig vinder blandt alle tilmeldte d. 6/12 - du kan tilmelde dig på forsiden af folkeskolen.dk eller nederst på siden her folkeskolen.dk/nyhedsbrev
Du kan finde vores persondatapolitik m.m. her: folkeskolen.dk/oplysningspligt