Matematik mellemtrin
0   74

Prisvinder: Diagnostisk metode får elever til at forstå matematiske udfordringer

Matematik er også et diskussionsfag. Det viser Helle Jørgensen i sit prisvindende bachelorprojekt, hvor hun undersøger, hvordan man kan arbejde med diagnostisk matematikundervisning

Allerede fra første år af læreruddannelsen i Aarhus ved professionshøjskolen Via blev Helle Kirstine Jørgensen klar over, at hun ville beskæftige sig med matematik i sit professionsbachelorprojekt. Hun vidste ikke helt hvordan, men hun begyndte at stille sig kritisk over for den traditionelle opfattelse matematik, som et fag hvor eleverne lærer at følge nogle procedurer slavisk for til sidst at få et facit. Hun oplevede, at der gik noget tabt, fordi eleverne ikke forstod de bagvedliggende matematiske mekanismer. Projektet endte med at få titlen "Diagnostisk matematik".

"Jeg fandt ud af, at der er elever, som kommer frem til et rigtigt facit, men hvor det senere viser sig, at de faktisk ikke har forstået de bagvedliggende begreber. De har bare lært at anvende en bestemt fremgangsmetode, og så bliver det svært at overføre begreberne til en anden opgave", fortæller hun.

I den forbindelse faldt hun over de diagnostiske tests, som bruges i Sverige og Norge, og det undrede hende, at man ikke anvender dem i Danmark.

En diagnostisk test er en skriftlig matematikprøve, som skal hjælpe læreren med at finde ud af, hvor elevernes vanskeligheder ligger. Opgaverne er lavet, så eleverne ikke kan komme frem til et rigtigt facit uden at have forstået alle de grundlæggende begreber inden for et specifikt område. På den måde kan testen hjælpe til at identificere elevernes misopfattelser, og dermed kan den videre undervisning tilrettelægges herefter.

"En af grundene, til at vi ikke bruger testene i Danmark, er nok, at vi stiller os kritiske over for testkulturen. Derfor ville jeg undersøge, om jeg i stedet kunne bruge den diagnostiske tilgang i undervisningen, uden at det blev til en ny test", fortæller Helle Jørgensen.

Eleverne udfordres

For at man kan bruge de diagnostiske test, er det vigtigt at skabe et klasserum, hvor eleverne ikke er bange for at fejle, men tør at komme på banen med deres tanker.

ET OVERBEVISENDE HANDLEPERSPEKTIV

2.prisen 2020 for årets bachelorprojekt fra læreruddannelsen går til Helle Kirstine Jørgensen for projektet "Diagnostisk matematikundervisning".  Juryen siger om projektet:

"Åben og nysgerrig undersøger Helle Kirstine Jørgensen, hvordan en diagnostisk tilgang til matematikken kan integreres i den daglige undervisning uden brug af test.Et gennemarbejdet projekt med et overbevisende handleperspektiv, hvor muligheder og begrænsninger diskuteres nuanceret".

"Den diagnostiske metode indebærer, at eleverne udfordres ved at få opgaver, som de ikke kan løse. Når de står i den situation, kan der opstå en kognitiv konflikt hos eleverne, og det er netop den erkendelse af, at der er noget, de ikke kan løse, som skal motivere dem til at lære det", fortæller hun.

Der skal diskuteres i matematik

Der er ikke mange, som opfatter matematik som et diskussionsfag, men den diagnostiske tilgang lægger netop op til, at man får tungebåndet på gled.

"En dag kom jeg ind i min klasse og tegnede et kvadrat på tavlen og sagde 'det her er en trapez', hvortil eleverne svarede, at 'nej det er det da ikke'. Derfra begyndte vi sammen at diskutere, hvilke krav der er til en trapez. Eleverne fik sat ord på deres opfattelser af, hvad en trapez er, og på den måde fandt vi i fælleskab frem til, at et kvadrat også er en trapez", fortæller hun.

Det tager ikke nødvendigvis længere tid at bruge den diagnostiske tilgang, men det kræver, at man begynder at tænke faget på en anden måde.

"Udfordringen kan være, at det ofte kræver gruppearbejde eller fælles diskussioner at arbejde med diagnostisk matematik, og det kan godt skabe en del uro i klassen", fortæller hun og fortsætter: "Desuden er det vigtigt, at eleverne tør fejle, og at de kan rumme at støde på opgaver, som de ikke kan løse, for det er lige som hele præmissen for den diagnostiske tilgang".

Mangler forskning

Som arbejdet med projektet skred frem, gik det op for hende, at der ikke findes særlig meget forskning om matematikvanskeligheder.

"Jeg blev faktisk overrasket over hvor lidt forskning, der findes om vanskeligheder i matematik, når man ved, at der er så mange elever, som er udfordret i faget. Der findes for eksempel meget mere forskning om læsevanskeligheder", siger hun.

Derfor er det heller ikke utænkeligt, at hun på et tidspunkt samler trådene op fra bachelorprojektet, og fortsætter sin undersøgelse, så hun måske selv kan bidrage til forskningen.

"Til eksamen sagde min censor, at han gerne ville skrive et afsnit, når jeg en dag skrev en bog om emnet. Det kan godt være, at han sagde det i sjov, men jeg kunne godt forestille mig at arbejde videre med den diagnostiske tilgang, så hvem ved, om det bliver til en bog en dag", siger Helle Jørgensen, som først og fremmest går efter at få en masse praktisk erfaring, inden hun eventuelt går i gang med et bogprojekt.

Selvom hun ikke havde regnet med at modtage en pris for sit projekt er hun meget glad for den, og tager den som en anerkendelse af, at hun har ramt et emne, som trængte til at blive belyst.

Helle Jørgensen arbejder i dag på Stoholm skole i Viborg, hvor hun underviser to 7.-klasser i en bred fagpalette af både matematik, fysisk, biologi, geografi og madkundskab.

Sammen om at erkende og forstå

"I den diagnostiske undervisning sker den faglige progression gennem en løbende tilpasning af indholdet til de børn, der arbejdes med. Læreren bliver derved hjulpet til, på Kierkegaardsk vis, at forstå hvad barnet har forstået, og hvordan han har forstået det. Dialogen og dybdelæringen står helt centralt, og svarene er ikke givet på forhånd. Igen understøtter det læringsfællesskabet, hvor vi er sammen om at udvikle erkendelse og udvide vores forståelse", siger undervisningsforkser Louise Klinge i sin tale til prismodtagerne.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

De bedste professionsbachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.294 andre er allerede tilmeldt

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.059 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
369 andre er allerede tilmeldt
Julekonkurrence 2020 del 1/2

Ho ho ho, så er det blevet første søndag i advent!

Det fejrer vi med en julekonkurrence for alle, som er tilmeldt Folkeskolens ugentlige nyhedsbrev. Du kan vinde et gavekort til et ophold på et af de prisvindende Sinaturhoteller for to personer inkl. tre-retters middag, vin og morgenbuffet (værdi 3750 kr.).

Det eneste du skal gøre for at deltage er at være tilmeldt det ugentlige redaktionelle nyhedsbrev, da vi trækker en heldig vinder blandt alle tilmeldte d. 6/12 - du kan tilmelde dig på forsiden af folkeskolen.dk eller nederst på siden her folkeskolen.dk/nyhedsbrev
Du kan finde vores persondatapolitik m.m. her: folkeskolen.dk/oplysningspligt