Onlineundervisning
0   34

Lærerstuderende: Kæmpe kvalitetsdyk, hvis en fjerdedel af vores undervisning bliver digital

Muligheden for fortsat fjernundervisning til efteråret, får de lærerstuderende til at frygte, at en stor andel fjernundervisning kan ende med at blive en permanent løsning.

Imens lærere og elever i folkeskolen kan se frem til en undervisning, der formentlig kommer til at ligne normalen, når de vender retur fra sommerferie, ser det anderledes ud for tusindvis af studerende på Via's uddannelser.

Her har man valgt at tage højde for, at coronaen stadig kan påvirke samfundet i efteråret, og derfor har professionshøjskolens øverste ledelse meddelt undervisere og ledere på sine mange uddannelser, at man på hver uddannelse bør vurdere, hvilke dele af undervisningen der med fordel kan være digital til efteråret.

Fra Via-ledelsens side har man lagt op til, at den digitale undervisning som udgangspunkt må udgøre op til en fjerdedel af den samlede undervisning på den enkelte uddannelse.

Prorektor på Via Gitte Sommer Harrits udtaler i dag til folkeskolen.dk, at planerne om op mod 25 procents digital undervisning foreløbigt kun gælder efteråret, og det endnu er for tidligt at sige, om og hvor meget af de digitale undervisningsformer, der vil overleve på længere sigt.

Artiklen fortsætter under banneret

CBS-UDDANNELSER BLIVER OGSÅ MEGET DIGITALE

For studerende på handelshøjskolen Copenhagen Business School (CBS) vil der være endnu mere digital undervisning end for de studerende på Via. 

Her fremgår følgende restriktioner for efterårsemestret:

  • omkring 50% af den samlede undervisning på hver uddannelse vil foregå på campus
  • forelæsninger og anden undervisning med mere end 100 studerende vil enten omlægges til mindre hold eller foregå online
  • undervisning på hold med mindre end 100 studerende kan foregå på campus - dog kan noget også foregå online
  • nogle fag kan være en blanding af online undervisning og undervisning på campus
  • eksamener bliver planlagt, så de kan omlægges til online-alternativer, hvis det bliver nødvendigt
  • antallet af skriftlige stedprøver vil blive reduceret

Kilde: cbs.dk

LL: Vi er bange for, at det her fortsætter

Men forperson for de lærerstuderendes organisation LL Rasmus Holme Nielsen frygter, at de lærerstuderende i fremtiden skal være mere derhjemme i løbet af studietiden, fordi studiet bliver mere præget af digitale undervisningsformer.

"Hvis det her betyder, at vi gør en vejleding digital i ny og næ for at gøre det mere fleksibelt for de studerende og underviserne at planlægge tiden, har vi intet problem med det. Men hvis det er en reel målsætning at gøre 25 procent af al undervisning på uddannelsen digital, så er det et kæmpe kvalitetsfald. Nu må vi selvfølgelig se tiden an. Men vi er bange for, at det her fortsætter", siger han.

Rasmus Holme Nielsen understreger, at de lærerstuderende støtter op om tiltag, der er nødvendige for at mindske smittetrykket

"Men hvis det er sundhedsmæssigt forsvarligt at mødes, så foretrækker vi helt klart. Det handler ikke om, at det er sjovere at mødes med sine kammerater. Det handler om, hvordan vi bliver de bedst mulige lærere", siger han.

LL: Uddannelse i at forstå mennesker

Ifølge forperson for de lærerstuderende er det vigtigt, at kommende lærere fortsat bliver undervist efter en form, der på mange måder minder om den, der foregår ude folkeskolerne.

"For mig er læreruddannelsen en relationsuddannelse, hvor vi lærer at være sammen med mennesker og forstå menneskelige dynamikker i et fysisk klassefælleskab. Det handler ikke kun om teori. Det handler også om, at undervisningen på uddannelsen skal være eksemplarisk, og at vi som studerende skal kunne oversætte undervisningen, når man kommer ud i virkeligeden. Derfor giver det ikke mening, at den er virtuel, fordi sådan er det ikke ude i skolen", siger han.

Dekan: "Læreruddannelsen er om nogen en praktisk uddannelse"

Ifølge dekan på Vias læreruddannelse Elsebeth Jensen, der også er formand for ledernetværket for alle landets læreruddannelser, er der imidlertid ikke grund til bekymring.

"Jeg synes bestemt ikke, at der er en masse, der kan foregå digitalt. Læreruddannelsen er om nogen en praktisk uddannelse, hvor man øver og træner til at blive lærer. Det er en relationsuddannelse, og derfor skal de studerende være sammen. Det bliver der ikke givet køb på. Men jeg tænker, at vi kan udnytte, at vi har haft nogle positive erfaringer med den digitale undervisning", siger hun.

Hun har bedt alle undervisere på Vias læreruddannelser kigge egne studieplaner igennem for efterårssemesteret. Herefter skal underviserne tage en snak i deres faggrupper for at drøfte fælleserfaring, fortæller hun.

Kan løse udfordringer med for få lokaler

Elsebeth Jensen vil ikke spå om, hvor meget fjernundervisning de lærerstuderende kan se frem til efter sommerferien.

"Jeg synes, at det er en fin ide, at ledelsen har sagt op til 25 procent. Jeg tænker ikke, at det skal være det hele, men at det måske kan være dele af undervisningen. Nogle steder har vi lokale-udfordringer. Men her kan det måske også være en del af løsningen at lave mere undervisning udenfor", siger hun. 

Underviserne på læreruddannelsen er konkret blevet bedt om at drøfte, hvilke elementer der rent didaktisk har fungeret godt digitalt, hvilke der har fungeret okay, og hvilke der slet ikke dur digitalt. Disse overvejelser skal også gøre det nemmere at ændre undervisningen hurtigt, hvis der opstår et smitteudbrud på campus.

"Vi kan risikere et lokalt smitteudbrud, så vi fra den ene dag til den anden skal lave digital undervisning i 14 dage. I en sådan situation er det rart, at alle har gjort sig tanker om, hvad der kan fungere. Men hvor meget det kan blive på sigt er for tidligt at sige", siger hun og giver et eksempel på, at virtuel undervisning blandt andet tidligere har givet mulighed for at oprette fag, hvor der ellers er meget få studerende.

"Vi har gjort det i fransk, hvor vi har samlet de fransk-studerende virtuelt fra vores fire uddannelsessteder, som ligger ret langt fra hinanden. Så vi kan godt komme ud i situationer, hvor vi bliver nødt til virtuelle forløb for at kunne oprette nogle fag. Men det skal altid være didaktisk begrundet", siger hun.

Afviser, at tiltag er en spareøvelse

Prorektor på Via Gitte Sommer Harrits siger i dag til folkeskolen.dk, at ambitionen om fortsat at afvikle en stor mængde digital undervisning ikke er med en økonomisk besparelse for øje. Det er Elsebeth Jensen enig i.

"Jeg tror ikke rigtigt, at man sparer noget. Det kan måske være en hjælp, hvis et campus har pres på lokalerne eller vejledning. Men jeg har ikke indtryk af, at man bruger mindre tid på at lave det her. Men jeg håber, at man finder ud af, at der er nogle ting, man kan gøre bedre og på den måde spare tid. Vi har blandt andet fundet ud, at møder om drift sagtens kan klares over Zoom. Dér kan vi rent administrativt spare noget køretid, som kan bruges på noget andet".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
355 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.864 andre er allerede tilmeldt