Corona
2   26

Forlænger lærerstudiet efter måneder med fjernundervisning: Ikke forsvarligt at sende mig ud i skolen

Nick Holmberg skulle være færdiguddannet lærer efter sommerferien. Men på grund af corona mener han ikke, at han har fået nok ud af det sidste halve år på studiet, så han har valgt forlænge studietiden med et halvt år.

I vinter kunne 34-årige Nick Holmberg se frem til efter fire år på læreruddannelsen at få et rigtigt lærerjob efter sommerferien. Men nu ser det ud til, at han først kan kalde sig færdiguddannet lærer i starten af 2021.

Nick Holmberg har nemlig valgt hverken at aflevere sin bacheloropgave på Københavns Professionshøjskole eller gå til de to afsluttende prøver i sit tredje undervisningsfag fysik/kemi. For han synes ikke, at han har lært nok det her semester, og derfor tager han et halvt år mere på studiet. 

"Jeg synes faktisk ikke, at det er forsvarligt, hverken fagligt eller sikkerhedsmæssigt, at lade os blive færdige, når der er rigtigt mange forsøg, vi slet ikke har haft mulighed for at prøve. Forsøg, som jo kan være rigtigt farlige, hvis noget går galt", siger han. 

Når kun to undervisningsgange, hvor han kan lave forsøg 

Artiklen fortsætter under banneret

Nick Holmberg var fire uger henne i sin praktik, da samfundet lukkede ned. I de sidste to uger måtte han derfor sidde derhjemme og på bedste vis forsøge at koble sig på onlineundervisningen, som elevernes lærere hurtigt skulle få stablet på benene. 

Efterfølgende er to ugentlige undervisningsgange à fem timer på campus konverteret til en eller to gange om ugen á tre timer derhjemme, udelukkende med mulighed for teoretisk undervisning. 

I sidste uge fik læreruddannelserne lov til at give de studerende på 4. årgang, der læser fysik/kemi, håndværk og design, musik og idræt til i nogle få timer at vende tilbage på campus for at øve og fremstille produkter, der skal bruges til de kommende eksamener. Problemet var så bare, at praktikeksamen kom i vejen for Nick Holmberg. 

"Vi er et blandet hold af studerende, der ikke er lige langt på studiet. Men alle os, der er på 8. semester, havde praktikeksamen, så vi kunne ikke komme. Derfor har jeg først haft min første mulighed for at komme til rigtig undervisning i denne her uge. Og så har vi også én gang i næste uge à tre timer", fortæller Nick Holmberg.

Sikkerhedskursus ligger langt væk i hukommelsen

Han er kommet frem til den konklusion, at det er for lidt undervisning, og derfor har han udskudt udsigten til at undervise i et klasselokale og i stedet forlænge studietilværelsen. 

"Jeg synes hverken, at det er fagligt eller sikkerhedsmæssigt forsvarligt at sende os ud i skolen. Det er halvandet år siden, at jeg tog sikkerhedskurset, så det ligger meget langt væk i hukommelsen, og når vi er gået glip af muligheden for at selv at prøve forsøgene, så er det ikke i orden".

"Det er superærgerligt"

Selvom han er sikker på, at det er den rette beslutning at tage, har den ikke været nem. 

"Det er superærgerligt. Jeg er 34 år og vil rigtigt gerne ud at undervise så hurtigt som muligt. Men nu håber jeg, at jeg kan kombinere det med en del vikararbejde", siger han. 

Det ser nemlig ud til, at han får en del tid til vikararbejde. For Nick Holmberg har fået at vide, at han ikke kan få lov til at tage undervisningen om,  kun prøverne. Til gengæld har han fået lov til at få adgang til laboratoriet nogle få timer om ugen. 

"Så skal jeg lave selvstudie sammen med de to-tre andre, som også ser ud til at vælge at forlænge deres studie. Det er ikke optimalt, men sådan må det blive. Og underviserne har været søde og fortæller, at de gerne vil hjælpe så meget til, de kan".

Pandemi er ikke nok til erstatningsundervisning

Nick Holmberg understreger, at han hverken klandrer undervisere eller ledelsen på studiet. Men han ærgrer sig rigtigt meget over, at han ikke kan få lov til at deltage i den almindelige undervisning efter sommerferien. 

"Jeg har fået at vide, at det kun kan lade sig gøre, hvis der har været nogle personlige årsager som sygdom til, at man kan få ny undervisning. En pandemi er åbenbart ikke nok".

På Twitter har forperson for de lærerstuderendes organisation LL Rasmus Holme Nielsen skrevet, at han støtter Nick Holmbergs valg.

"Jeg skal nok følge op på det - og om ikke andet, så har jeg stor forståelse for, at nogle af jer skyder eksamenen. Sejt at i står på mål for jeres faglighed, også i denne svære tid", skriver han.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
316 andre er allerede tilmeldt

Netværket Praktiklærere er for alle, der tager sig af de lærerstuderendes praktik på folkeskolerne, og andre med interesse for området. I samarbejde med Praktiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
142 andre er allerede tilmeldt

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.477 andre er allerede tilmeldt