Faglig fornøjelse
0   4

»Eleverne oplever kvaliteten af at bevæge sig«

»Der kom tre dansere forbi fra Running Sculptures. Klædt i hver sin farve. Rød. Grøn. Blå. De havde hovedtelefoner med, som de delte ud til eleverne og os lærere. Her stod vi alle i vores aula, og alle fik tildelt en farve, så man hørte til en af danserne. Alt foregik igennem hovedtelefonerne - både musik og beskeder, danserne havde indtalt til os. Det var en vekselvirkning af, at grupperne fik forskellige opgaver, som vi skulle vise hinanden. Man følte sig hele tiden som en del af laboratoriet.

Vi vil give eleverne værktøjer til at blive bedre til at formidle og at komme ud over kanten. Jeg har helt sikkert også selv fået input. At opleve fagfolk inden for dans og teater, at bruge deres teknikker til at stille eleverne opgaver, det har været inspirerende.

FAGLIG FORNØJELSE

Der findes regler, krav, elever og kolleger, der har indflydelse på lærerens undervisning. Nogle gange er indflydelsen positiv. Andre gange irriterende. Men lige meget hvad sker der noget godt en gang imellem. Vi spørger lærere, hvornår de sidste gang gik ud ad skoleporten med løftet pande og smil på læben.

Christina Baasch  underviser i dansk, engelsk, historie og kristendom. Hun og 8.-klasseeleverne på ­Rosenvangskolen i Aarhus har haft besøg af dansere fra Running Sculptures som led i Dansehallernes forløb »Med kroppen på opdagelse«.

Klassetrinnet har haft ­særligt fokus på æstetik og formidling. Tematikkerne dannede også grundlag for elevernes projektopgave.

Årgangen er meget åben, og eleverne gav sig ufortrødent i kast med det. Danserne understregede, at det handlede om at opleve kvaliteten af at bevæge sig, og her har eleverne været modige og seje. Det var en stor hjælp for eleverne, at alle fik høretelefoner. Det blev mere genkendeligt for dem. Og lidt privat. Selv om vi kunne se hinanden fysisk, bemærkede jeg, at mange elever trak sig ind i deres egen intime verden. Det bliver nok mindre farligt, når man har hovedtelefoner på.

Jeg vil gerne have eleverne til at formidle mere frit, end vi plejer med tablets og teknologi. Det handler ikke om, at når eleverne laver piruetter, er alt godt. Men det er vigtigt for mig, at ikke alt skal foregå med næsen bag telefonen. For at ruste eleverne til at lave gode præsentationer og fremlæggelser, hvor de også kan trække på andet end en PowerPoint, bookede vi flere workshops, som giver eleverne mulighed for at blive bedre til at udtrykke sig.

Artiklen fortsætter under banneret

Mundtlig formidling indgår i rigtig mange job i dag. Folk er ikke længere så autoritetstro. Vi er vant til, at man kan stille krav, kræve sin ret, klage og så videre. Formidlingsevne er i virkeligheden noget, vi skal bruge både privat og jobmæssigt. Jo dygtigere vi bliver til at kommunikere og tolke hinanden, desto bedre er vi rustet i fremtiden.

Fem lærere fra 8. årgang har været inddraget i forløbet, og vi har et meget tæt teamsamarbejde. Selv om forløbet primært har været humanistisk, er humlen, at der i alle fag indgår mundtlig formidling«.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.092 andre er allerede tilmeldt