Matematikforsker Pernille Bødtker Sunde fra Via UC skal dyste med fire andre forskere i finalen til ph.d-cup om formidling af forskning

Lærer og matematikforsker i finale i ph.d.-cup

Tidlige regnestrategier er vigtige og betyder noget for risikoen for matematikproblemer senere, viser Pernille Bødtker Sundes forskning. Hun er en af fem forskere, der er indstillet til finalen i ph.d -cup, arrangeret af DR2 og dagbladet Information.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Betyder det noget, hvordan man regner, hvis bare man regner rigtigt? Svaret er ja. Det handler Pernille Bødtker Sundes ph.d

om. Hun er adjunkt og ph.d på professionshøjskolen Via University College. Hun er oprindeligt uddannet biolog, folkeskolelærer og matematikvejleder - i den rækkefølge.

Track er matematik på mellemtrinnet i Syddjurs - og forskning

Videnskabsshowet Ph.d.-cup finder sted i DR Koncerthuset fredag den 19. juni, hvor hun skal dyste i forskning med fire andre. Det er hjerneforsker Peter Lund Madsen, der er vært på showet. I dommerpanelet sidder professor og DNA-forsker Eske Willerslev, uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen og professor i ansvarlig teknologi og innovation på DTU Maja Horst.

Strategierne er vigtigst

"Matematik er et fag, som de fleste enten elsker eller hader. Der er dog ingen tvivl om, at hvis man er god til matematik, så har man større chancer for at klare sig godt i både uddannelse og generelt senere i livet. Min forskning viser, at det måske nok er vigtigt at kunne regne rigtigt, men det er faktisk vigtigere hvordan man regner - altså hvilke strategier og metoder man bruger til at løse et regnestykke. Børn, der eksempelvis tæller sig frem til resultatet i et simpelt plusstykke i 1. klasse klarer sig nemlig dårligere end deres klassekammerater, når de skal løse mere komplicerede matematikopgaver i 4. klasse", siger Pernille Bødtker Sunde ifølge en pressemeddelelse fra Via.

Blog: Er nogle regnestrategier bedre end andre?

Ph.d-cup blev holdt første gang i 2013 og formålet med konkurrencen er at sprede dansk forskning ud til en bred offentlighed ved at sætte fokus på de bedst formidlede ph.d-afhandlinger. Frem mod showet får finalisterne coaching fra erfarne videnskabsformidlere.

"For mig er det naturligvis en stor ære at gå videre til finalen. Men det bedste har næsten været, at jeg allerede har rykket mig meget formidlingsmæssigt og fået mange nye værktøjer, som kan hjælpe mig til at brede min forskning ud til et større publikum. Og det er der jo brug for. Hvis min ph.d skal kunne gøre en forskel for børn, der har svært ved matematik, så kræver det jo, at en bred skare af lærere, fagfolk og politikere hører om resultaterne", siger Pernille Bødtker Sunde.

Blog: Hvordan registrerer man elevernes regnestrategier?

Ph.d-projektet om regnestrategier har sikret hende et personligt stipendium fra Danmarks Frie Forskningsfond til en international post-doc ved universitetet i Leuven i Belgien, hvor hun bl.a vil undersøge om der er kønsspecifikke faktorer involveret i børnenes regnestrategier. Hendes tidligere forskning viser nemlig, at der allerede i 1. klasse er kønsforskelle i regnestrategierne, men at der i 4. klasse ikke er væsentlig forskel på, hvordan drenge og piger klarer sig i matematik.

Prisvinder: Materiale til dem, der har det svært med matematik

Hun håber, at resultater fra projektet kan gøre det nemmere at forudsige matematikvanskeligheder, så man tidligere kan sætte ind med målrettet hjælp. Projektet rummer ifølge Pernille Bødtker Sunde vigtig viden for matematiklærere.

Anmeldelse: Grundigt og godt

"Det tyder på, at vi skal lægge mere vægt på de grundlæggende forståelser for tal og regning, frem for at fokusere så meget på at eleverne lærer at regne efter en bestemt metode. Desværre viser min forskning også, at mange lærere mangler den nødvendige viden og ikke mindst redskaber til at kunne lykkes med dette. Derfor håber jeg, at min deltagelse i cup'en også kan være med til at brede noget af den viden ud til de mennesker, der kan bruge den til at gøre en forskel", siger hun.