Pernille Pind og Erik Bjerre med materialet fra RoS-kufferten

Prisvinder: Materiale til dem, der har det svært med matematik

Forskningsbaseret og innovativt undervisningsmateriale i matematik fik en delt 2. plads, da Undervisningsmiddelprisen blev uddelt. ”Det handler om hurtigt at finde de elever, der har det svært med matematik”, siger prisvinder Pernille Pind.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

RoS / gange-kufferten var en af vinderne til Undervisningsmiddelprisen 2017. Kufferten findes i forskellige versioner - plus, minus, gange og dividere. Materialet er udviklet af forlaget Pind og Bjerre og er produceret for tidligt at få fat i de elever, der kan udvikle matematikvanskeligheder. De elever, der hele tiden skal tælle sig frem.

"Det handler om at få fat i tællerne. Ofte opdager man dem, der har svært ved matematikken, for sent. Men hvis man går efter tællerne, så finder man dem. Det er de elever, der skal have hjælp til at udvikle den multiplikative tankegang", siger Pernille Pind.

Anmeldelse: Grundigt og godt

Sammen med Pernille B. Sunde og Erik Bjerre har hun udviklet kufferterne for at få fat i de potentielt fagligt svage i matematik, så de tidligt kan få hjælp og derefter får bedre muligheder for at følge med og forstå matematikken.

RoS - står for regning, observation og strategi. For det handler om at udvikle strategier. Om at kombinere noget, man kan, med noget nyt, noget man ikke kan endnu.

"Det er smart at kunne den lille tabel. Ja, men det afgørende er, om du kan bruge den", siger Pernille Pind.

 

"Hvad skal jeg gøre"?

Kufferterne indeholder konkrete materialer og nogle kort med regnestykker. Der er regnestykker, hvor der blot er tal, men der er også tekstopgaver.

Pris til "Filmiske virkemidler"

"Det helt store problem for en del elever er, hvad de skal gøre, når de får en opgave. Og så er det, de spørger, om de skal lægge sammen eller trække fra. Her er der for eksempel fire kort om at bage kager. Eleverne skal læse kortene, hvor tallene er skrevet med rødt. Så skal de kunne fortælle, hvad opgaven går ud på - om det er en divisionsopgave eller om de skal lægge sammen", forklarer Pernille Pind.

Længere henne i rækken af kort med opgaver er tallene ikke skrevet med rødt. Men et lille plastickort kan ligges ovenpå kortet og så kan man selv understrege med rødt dét, der er vigtigt i opgaven.

Erik Bjerre og Pernille Pind fortæller, at kufferterne med plus og minus er til indskolingen og gange er til mellemtrinnet. Men de kan bruges af alle, der har behov for det. Hvis man bruger dem på ældre klassetrin, kræver det bare, at eleverne selv har lyst til det og ser en mening med det.

I hver kuffert er der til 20 gange en halv times undervisning.

 

Bidt af didaktik

Forlaget Pind og Bjerre er et familieforetagende. Selv Pernille Pinds forældre i 80'erne er med til at pakke kufferter hjemme ved spisebordet og til at trække perler på snor til nogle af undervisningsmaterialerne.

Pernille Pind er oprindeligt uddannet matematiker fra universitetet og har undervist i gymnasiet og på Danmarks Lærerhøjskole (DLH). I 1994 læste hun didaktik i udlandet, og det har hendes store interesse, så fra 2005 blev hun selvstændig med forlaget. Og fra nytår er Erik Bjerre med i forlaget på fuld tid. Han var tidligere it-chef i et firma.

"Jeg blev bidt af didaktikken. Af hvorfor dét, der falder mig så let, kan være så svært for andre at forstå. Hvorfor er det sådan? Og så er vi faktisk ude på at redde verden, for vi har brug for, at alle forstår tal og matematik. Sådan at de kan stille spørgsmål til alt det, der foregår i verden - og ikke er bange for tal", siger Pernille Pind.

Powered by Labrador CMS