Grundigt og godt
Materialet tager udgangspunkt i en klart formuleret teori om grundlæggende færdigheder i plus og minus. Det sætter den voksne i stand til at teste elever og - gennem arbejdet med spændende konkrete materialer - at hjælpe de hensigtsmæssige strategier på vej.
Fakta
Titel
RoS
Forfatter
Pernille Pind, Pernille B. Sunde
Pris
1.500
Sider
19
Materialet indeholder observationstest og interventionsmateriale.
Type
RoS/Test
Forlag
Forlaget Pind og Bjerre
Pris
2.750
Type
RoS/Kuffert
Det har ikke på det seneste skortet på udgivelser, der forholder sig til børns eventuelle matematikvanskeligheder, og hvordan disse kan diagnosticeres og ”behandles” så tidligt som muligt i skoleforløbet.
Artiklen fortsætter under banneret
Med det aktuelle todelte materiale rykkes indsatsen helt frem til 1. klasse. Det teoretiske grundlag udsiger nemlig, at ”hensigtsmæssige strategier til addition og subtraktion af små tal har stor betydning for elevernes senere udvikling af regnefærdigheder og matematisk forståelse generelt” – og så kan man jo ikke komme for tidligt i gang.
Testdelen består af et hæfte med en yderst grundig indføring i teori såvel som metode. Her er vi altså helt nede i detaljen, blandet andet med anvisninger på, hvad pågældende ”tester” nærmest ord for ord kan sige til eleven før og under forløbet. De tilhørende kort, som stiller eleven over for en række additionsopgaver med små tal, skal sideløbende med den kvalitative samtale afdække, om en egentlig intervention er påkrævet. Alt efter hvor mange og ikke mindst hvilke strategier eleven bringer i anvendelse, kan der således blive tale om kategorierne God udvikling – Observationskrævende – Indsatskrævende.
Kufferten kommer på banen i arbejdet med den indsatskrævende elev. Den er spækket med alle de konkrete materialer, der ifølge udgiverne skulle være de bedste – og hele herligheden fremtræder både gedigent og indbydende. Den tilhørende vejledning er – igen – over al måde grundig. Her er simpelt hen en grydeklar anvisning på, hvordan et 20-dages forløb (fem uger a fire dage) skal eller kan skrues sammen. Enhver voksen – og altså ikke nødvendigvis læreren eller pædagogen – der bare har tid og lyst til 20 gange 20-25 minutters 1:1-samvær, vil formentlig kunne hjælpe pågældende elev/barn et godt stykke på vej mod de hensigtsmæssige strategier.
Og så var der lige prisen, der for test og kuffert lander et godt stykke på den forkerte side af 3.000 kroner. Det kan være mange penge i et allerede presset fagbudget; men tænk, hvis investeringen ikke bare var til gavn for eleverne her og nu, men også på sigt kunne reducere udgifterne til specialundervisning …
MERE OM EMNET