Elevernes trivsel og faglighed stiger ved indførelsen af de såkaldte internationale udskolingslinjer.
Elevernes trivsel og faglighed stiger ved indførelsen af de såkaldte internationale udskolingslinjer.

Endelige konklusioner om udskolingslinjer med flere fag på engelsk lander snart

På den anden side af dette skoleår lander resultaterne af et rammeforsøg, som kigger nærmere på, hvad der sker, når elever undervises på engelsk i andet end bare engelskundervisningen – de såkaldte internationale udskolingslinjer. Her er, hvad vi ved om resultaterne indtil videre.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I indeværende skoleår afsluttes tidligere undervisningsminister Christine Antorinis (S) rammeforsøg med internationale udskolingslinjer.

Det betyder, at vi snart får et større indblik i, hvad det betyder for elevernes faglighed og trivsel, når det engelske sprog flettes ind i matematik- og naturfagsundervisningen.

Det betød, at man på syv af skolerne kun i "begrænset omfang" underviste på engelsk, alt imens en enkelt skole slet ikke underviste på engelsk.

Alligevel er der også skoler, der allerede nu har meldt ud, at de er glade for forsøget.

I Folkeskolen nr. 03 i 2019 kunne man således læse om, hvordan matematiklærer Helle Vibeke Østergaard oplevede forsøgsordningen:

"Det er ret fedt at prøve at kaste sig ud i at undervise på engelsk. Jeg har opdaget nye aspekter af matematikken, fordi jeg er blevet tvunget til at ryste posen. Man bliver kastet ud på glatis, fordi man ikke bare kan bruge de undervisningsmaterialer, som normalt er til rådighed. Det tvinger mig til at tænke kreativt, og det er rigtig godt for mig".

Læs mere

Læs hele evalueringen her

Powered by Labrador CMS