”Jeg er efter opholdet blevet bedre til at tænke digitale læremidler ind i undervisningen. Jeg tænker i dag på apps som et helt oplagt værktøj, der supplerer den almindelige undervisning rigtig godt, og jeg kan tydeligt mærke en positiv forskel i den undervisning, hvor det digitale inddrages”, siger engelsklærer i indskolingen, Susanne Magnussen.

Lærer: EU-kursus gjorde det nemt og sjovt at bruge ipad og mobil i indskolingen

Engelsklærer Susanne Magnussen var i sommer på EU-finansieret kursus i England med en kollega. Her fik hun skærpet sin sans for at bruge digitale læremidler i undervisningen og skabt kontakt til lærere fra mange andre EU-lande.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sammen med en kollega søgte Susanne Magnussen, som er engelsklærer i indskolingen på Himmelev Skole i Roskilde, i foråret midler fra EU-uddannelsespuljen Erasmus+. Målet var at komme på en uges kursus på University of Kent i Canterbury i England for at blive klogere på, hvordan man kan anvende digitale læremidler i undervisningen.

Faglig inspiration: Fagene stormer frem på folkeskolen.dk 

Det var en lidt omstændelig ansøgningsproces, hvor de to lærere først måtte på kursus i at søge EU-midler for derefter at udfylde en ansøgning på 35 sider. Heldigvis bar arbejdet frugt, så de i sommerferien kunne tage af sted og følge kurset Practical uses of mobile technologies in the English classroom. 

"Det handlede om, hvordan man kan medtænke teknologi - primært ipads og mobiltelefoner - til digital dannelse. Der var både teoretisk undervisning om, hvorfor man skal bruge teknologien samt praktisk undervisning i rent faktisk at anvende det", siger Susanne Magnussen.

Ekstra værktøjer

"Jeg er efter opholdet blevet bedre til at tænke digitale læremidler ind i undervisningen. Jeg tænker i dag på apps som et helt oplagt værktøj, der supplerer den almindelige undervisning rigtig godt, og jeg kan tydeligt mærke en positiv forskel i den undervisning, hvor det digitale inddrages", siger hun.

Nyt center skal styrke fremmedsprog 

"En ipad eller en mobil betragter jeg nu som et værktøj på lige fod med en blyant og en bog. Det er hverken værre eller bedre værktøjer, men ekstra værktøjer, som nogle gange giver mening at anvende og andre gange ikke".

Magic in your teaching

Èn af de apps, som lærerne blev undervist i at anvende, var Tunetastic, som eleverne kan bruge til at lave tegnefilm og lydproduktioner i engelsk. Som en øvelse har Susanne Magnussens 1. klasse-elever i starten af dette skoleår brugt programmet til at indtale en præsentation af sig selv.

"De synes, det var sjovt at lege med indtaling af lyd på den måde, og så var det også en mindre skræmmende måde at præsentere sig selv på end at stille sig op foran hele klassen", siger Susanne Magnussen.

Et andet værktøj var Lino, som er et digitalt lærred, hvor elever og lærer kan sætte post it-sedler op med idéer, opgaver, billeder og hvad man ellers kan finde på at hænge op på en opslagstavle. Programmet er gratis, så det kræver ikke login.

Brainbreaks - uundværlige små åndehuller i undervisningen 

"Og det er rart, for det kan godt tage lang tid at oprette profiler og logge ind for elever i 1. klasse", siger Susanne Magnussen, som allerede er godt i gang med at bruge Lino.

"Det skaber en anden stemning i klassen, når det digitale inddrages. Børnene bliver interesseret på en anden måde. I England sagde en af underviserne, at man kunne lave 'magic in your teaching', fordi undervisningen bliver mere interessant for eleverne. Det bliver en meget legende tilgang".

Susanne Magnussen inviterer også forældrene med til at kigge med på det digitale lærred i Lino.

"Jeg har lagt billeder ind af nogle af de ting, eleverne har lavet, og det er meget nemmere end at skulle uploade ting til Forældreintra. Det her program er lavet med det formål, at det skal være nemt at dele tekst og billeder med hinanden", siger hun.

Et tredje digitalt værktøj, Susanne Magnussen og hendes kollega fik med sig fra opholdet i England, var Word Art - et program, som forvandler skrevne ord til ord i mange farver og størrelser, som eleverne så kan lege med.

"Programmet hjælper med til, at eleverne kan sammensætte ordene på en måde, så det bliver rigtig pænt", siger hun.

En del af et større projekt

I England foregik undervisningen over fem dage fra mandag-fredag kl. 9-15.30. De to lærere blev undervist af en ifølge Susanne Magnussen meget dygtig it-uddannet kvinde, som til daglig underviser lærerstuderende i Istanbul.

Lærerne brugte en eftermiddag på at lære at søge EU-midlerne og brugte derefter sammenlagt et par dage på at udfylde ansøgningsskemaet.

"Som en del af projektet skal vi dels bruge det, vi lærte i England i vores egen undervisning, og så skal vi hjælpe med at udbrede de digitale metoder til vores kolleger. Ikke kun kollegerne på vores egen skole, men også i andre lande, så vi har nu fået etableret en kontakt til en lærer i München, som arbejder på at komme og besøge vores skole og følge vores undervisning, så hun kan blive inspireret. Planen er så, at vi skal en tur til München på et tidspunkt og lære af dem", siger Susanne Magnussen.

Hele opholdet blev finansieret af midlerne fra Erasmus+.

Guide: Sådan får du fingre i EU-millioner til din skole