DPU's nye leder, Claus Holm, fortæller om et nyt lærerideal på en Sophia-konference i Vartov i København.
DPU's nye leder, Claus Holm, fortæller om et nyt lærerideal på en Sophia-konference i Vartov i København.

Nyt professions-ideal: Den forsknings-informerede lærer

Lærernes viden om, hvad der virker i undervisningen, skal ikke kun komme fra deres erfaring og deres uddannelse. De skal også hente deres viden fra forskningen. Lige som lægerne. Det sagde DPU's nye leder ved en konference.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den forskningsinformerede lærer. Det er et nyt slagord, der gjalder stadig højere i uddannelsesverdenen, senest i forbindelse med folkeskolereformen, fastslog DPU-leder Claus Holm i sit oplæg på en Sophia-konference i Vartov i København i går.

Ideen er, at lærerne skal have en viden om, hvad der virker i undervisningen. Men det skal ikke kun være en erfaringsbaseret viden, den skal også være forskningsbaseret.

Meningen er naturligvis ikke, at læreren skal være en tekniker, der mekanisk gør det i undervisningen, som forskningen siger, at han skal gøre, forklarede Claus Holm.

"Der er behov for at udvikle forskellige metoder og redskaber til at håndtere folkeskolens udfordringer, som lærere og pædagoger kan bruge i hverdagen. Flere forskningsdesigns skal allerede fra start indtænke formidling og dialog med praksis".

Konsensus om forskningsinformeret lærerrolle

Konsensus om forskningsinformeret lærerrolle

Der er altså stadig større enig om, at den professionelle lærer skal være forskningsinformeret, konstaterede Claus Holm.

"Og udtrykket 'informerethed' betyder, at lærerne kan foretage selvstændige, professionelle vurderinger", tilføjede han.

Bred enighed er der også om, at forskningsresultater kun kan være "handlingsvejledende", sagde Claus Holm. De kan altså ikke være "handlingsdikterende".

"Forskningsinformeret, læringsmålstyret undervisning giver lærerne udstrakt autonomi - både når de planlægger deres undervisning, og når de står i en given undervisningssituation og skal tage stilling til, hvad der er mest hensigtsmæssigt her og nu", fastslog Claus Holm.

Læs mere

DavidHargreaves OECD-review omuddannelsesforskning

Powered by Labrador CMS