Onlineskolen: Mange elever ønsker mere hjælp i sprogfagene

Tysk og fransk er nogle af de fag, som særligt mange elever godt kunne tænke sig at få mere hjælp til. Også i engelsk er der mange elever, der efterspørger mere hjælp, viser en analyse fra Red Barnet Ungdom.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi har brug for mere hjælp i tysk og fransk. Sådan lyder det fra rigtigt mange elever i en analyse, som konsulentfirmaet Moos-Bjerre har gennemført for Red Barnet Ungdom.

463 elever fra 0.-9. klasse har svaret på et spørgeskema om onlineundervisningen under coronanedlukningen, og her viser det sig, at de to sprogfag kun er overgået af matematik, når elever fra 5. klasse og op bliver spurgt til, om der er fag, de har brug for mere hjælp til. Kun i matematik er der flere elever, der efterspørger mere hjælp, viser analysen.

27 procent af eleverne i 5.-9. klasse svarer, at de ville ønske, at deres lærer havde mere tid til at hjælpe dem i tysk- og fransktimerne. 31 procent af eleverne svarer, at de gerne ville have mere hjælp til deres lektier.

Sproglærere: "Sprogfagene er umulige sidst på dagen" 

 

Også mange ønsker mere hjælp til engelsk

Dansk er det fag, som tredjeflest elever godt kunne bruge mere hjælp til, mens engelsk befinder sig på en fjerdeplads.

Hver femte elev så gerne, at det var muligt at få mere hjælp i engelsktimerne, mens 22 procent gerne ville have mere hjælp i engelsklektierne.

Samlet set svarer næsten hver tredje elev, at de har svært ved at følge med i timerne i skolen, og det er især eleverne i udskolingen, som har svært ved at følge med.

Halvdelen af eleverne svarer desuden, at de har svært ved at tage sig sammen til at lave lektier. 9 ud af 10 elever svarer, at de får hjælp til at lave lektier. Det er især forældre, som hjælper eleverne med deres lektier.

Undersøgelsen er foretaget i slutningen af januar og starten af februar, og derfor er svarene indhentet før genåbningen for de mindste elever.

Hver tredje tysklærer mener, at de har meget brug for et kompetenceløft

Læs mere

Undersøgelsen