Debat
"Vi forventes at lede, men uden reel beslutningskraft", skriver Lasse Mørch.
Foto: GettyImages/ skynesher. Redigering: Folkeskolen.
Lærer: Lad os opfinde et nyt ord for lærerrollen
Har vi stadig et sprog for lærerens faglige autoritet, spørger dagens debattør.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Jeg støder ofte på ordet ’klasseledelse’ i jobopslag og
pædagogiske samtaler. Det får mig til at stoppe op. For hvad betyder det
egentlig at være leder i klasselokalet i dag? Og er det stadig en dækkende
betegnelse for lærerens rolle - eller er det tid til at gentænke sproget?
'Leder' lyder af kontrol, autoritet og beslutningskraft. Men
det er ikke altid sådan, det føles i praksis. Jeg har stået i situationer, hvor
jeg har taget tydelige didaktiske valg – f.eks. om, hvordan jeg gennemgik opgaver
eller organiserede aflevering. Da forældre klagede, og ledelsen bad mig mødes med dem og forklare mig, stod jeg tilbage med spørgsmålet: Er jeg stadig leder,
hvis andre bestemmer over mine faglige valg?
Nyt ord: Læringsarkitekt
Historisk var lærerens rolle tydelig: en autoritet, som
eleverne rettede ind efter. Disciplin og respekt var grundstenene. Samfundet
støttede op om lærerens magt og position. Men med samfundets demokratisering og
børnesynets udvikling er autoriteten blevet mere relationel end formel. I dag
skal vi ikke bare styre - vi skal facilitere. Ikke kun undervise, men også
skabe trivsel og motivation. Autoriteten skal bygges nedefra – via faglighed og
relationer.
Samtidig oplever vi, at vores råderum indskrænkes af test,
målstyring og økonomiske hensyn. Når reformer og regneark styrer skemaet,
mister læreren ikke bare tid - men også retning. Vi forventes at lede, men uden
reel beslutningskraft. Vi skal tage ansvar, men må ikke altid vælge vejen selv.
Måske er det tid til at spørge: Er vi stadig klasseledere -
eller noget andet? Begreber som facilitator eller faglig mentor beskriver noget
af det, vi gør: Vi skaber rammer, vi guider, vi motiverer. Men uden den rygdækning
og respekt, læreren tidligere havde.
Derfor foreslår jeg et nyt begreb: Læringsarkitekt. Én der
bygger læringsrum, tegner strukturer og guider processer - uden nødvendigvis at
dominere. Vi står måske ikke øverst i hierarkiet, men vi står med overblikket,
intentionen og fagligheden.
Vi skal turde finde nye ord - og nye måder at stå stærkt i
klassen.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk