Debat

"Vi forventes at lede, men uden reel beslutningskraft", skriver Lasse Mørch.

Lærer: Lad os opfinde et nyt ord for lærerrollen

Har vi stadig et sprog for lærerens faglige autoritet, spørger dagens debattør.

Offentliggjort

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Jeg støder ofte på ordet ’klasseledelse’ i jobopslag og pædagogiske samtaler. Det får mig til at stoppe op. For hvad betyder det egentlig at være leder i klasselokalet i dag? Og er det stadig en dækkende betegnelse for lærerens rolle - eller er det tid til at gentænke sproget?

'Leder' lyder af kontrol, autoritet og beslutningskraft. Men det er ikke altid sådan, det føles i praksis. Jeg har stået i situationer, hvor jeg har taget tydelige didaktiske valg – f.eks. om, hvordan jeg gennemgik opgaver eller organiserede aflevering. Da forældre klagede, og ledelsen bad mig mødes med dem og forklare mig, stod jeg tilbage med spørgsmålet: Er jeg stadig leder, hvis andre bestemmer over mine faglige valg?

Nyt ord: Læringsarkitekt

Historisk var lærerens rolle tydelig: en autoritet, som eleverne rettede ind efter. Disciplin og respekt var grundstenene. Samfundet støttede op om lærerens magt og position. Men med samfundets demokratisering og børnesynets udvikling er autoriteten blevet mere relationel end formel. I dag skal vi ikke bare styre - vi skal facilitere. Ikke kun undervise, men også skabe trivsel og motivation. Autoriteten skal bygges nedefra – via faglighed og relationer.

Samtidig oplever vi, at vores råderum indskrænkes af test, målstyring og økonomiske hensyn. Når reformer og regneark styrer skemaet, mister læreren ikke bare tid - men også retning. Vi forventes at lede, men uden reel beslutningskraft. Vi skal tage ansvar, men må ikke altid vælge vejen selv.

Måske er det tid til at spørge: Er vi stadig klasseledere - eller noget andet? Begreber som facilitator eller faglig mentor beskriver noget af det, vi gør: Vi skaber rammer, vi guider, vi motiverer. Men uden den rygdækning og respekt, læreren tidligere havde.

Derfor foreslår jeg et nyt begreb: Læringsarkitekt. Én der bygger læringsrum, tegner strukturer og guider processer - uden nødvendigvis at dominere. Vi står måske ikke øverst i hierarkiet, men vi står med overblikket, intentionen og fagligheden.

Vi skal turde finde nye ord - og nye måder at stå stærkt i klassen.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk