Tysk
0   10

Hver tredje tysklærer mener, at de har meget brug for et kompetenceløft

Tysklærerne i grundskolen er dem, der oplever at have det største behov for efteruddannelse, og samtidig er de dem, der har mindst adgang til efteruddannelse sammenlignet med tysklærere andre steder i uddannelsessystemet, viser en stor undersøgelse.

Hvordan står det til med tyskfaget på tværs af uddannelsessystemet?

Det har lektor i fremmedsprogsdidaktik ved Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet Petra Daryai-Hansen undersøgt i en stor spørgeskemaundersøgelse blandt 828 tyskundervisere i grundskolen, ungdomsuddannelserne, læreruddannelsen og på universitetet.

Her svarer hele 33 procent af tysklærerne i grundskolen, at de "i meget høj grad" eller "høj grad" oplever at have et behov for at opgradere deres tysksproglige kompetencer. Til sammenligning svarer 14 procent af tysklærerne på ungdomsuddannelserne det samme.


Tysklærerne i grundskolen er desuden den gruppe af tysklærere, der oplever at have sværest ved til at få et kompetenceløft.

Artiklen fortsætter under banneret

44 procent af lærerne i grundskolen svarer, at de i nogen grad eller bedre har mulighed for et kompetenceløft. På ungdomsuddannelserne svarer 65 procent af tysklærerne det samme.


Tysk i et karriereperspektiv topper, mens grammatik er mindst vigtigst

Tysklærerne er blandt andet også blevet spurgt til, hvilke områder de særligt ser et stort behov for et løft indenfor. Her er det kun muligt at se, hvad alle undersøgelsens tysklærere har svaret.

I top fire efterspørger tysklærerne flere kompetencer inden for emnerne 'tysk i et karriereperspektiv', 'tilrettelæggelse af udveksling', 'undervisningsdifferentiering' og 'engagerende undervisningsmetoder'.

Færrest tysklærere peger på, at de har et behov for at løfte deres kompetencer til at undervise i grammatik.


Elever: Hvorfor skal vi lære tysk? 

OM UNDERSØGELSEN

Undersøgelsen består af svar fra:

544 tysklærere på grundskoler

257 tysklæreer på ungdomsuddannelser

15 tyskundervisere på læreruddannelsen

22 tyskundervisere på universitetsuddannelser 

Grundskolelærerne er også dem, der oplever at have flest elever, der ikke kan se en fordel ved at lære tysk. Tæt på 6 ud af 10 af tysklærere i grundskolen svarer, at de enten er "uenig" eller "meget uenig" i et udsagn om, at mange af deres elever kan se en fordel ved at kunne tysk.


Undersøgelsen er økonomisk støttet af Det nationale center for fremmedsprog.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.000 andre er allerede tilmeldt