Alex Ahrendtsen: Med det skærpede tilsyn på folkeskoleområdet udviser Danmark rettidig omhu.
Alex Ahrendtsen: Med det skærpede tilsyn på folkeskoleområdet udviser Danmark rettidig omhu.

DF: Drab på lærer understreger behovet for skærpet tilsyn i folkeskolen

Ghettopakkens skærpede tilsyn med folkeskoler er nødvendigt, for ellers får vi tilstande herhjemme, hvor danske lærere får sværere og sværere ved at undervise i kontroversielle emner, påpeger Alex Ahrendtsen fra Dansk Folkeparti.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fredagens bestialske og tragiske hændelse i Frankrig, hvor en 18-årig muslimsk flygtning fra Tjetjenien skar halsen over på en lærer, understreger behovet for den danske ghettopakkes skærpede tilsyn med parallelsamfund på folkeskoleområdet.

Sådan lyder det fra Dansk Folkepartis skoleordfører, Alex Ahrendtsen, efter at folkeskolen.dk tidligere mandag omtalte, hvordan Børne- og Undervisningsministeriet er i færd med at udrulle et element i ghettopakken med skærpet tilsyn og kontrol med folkeskoler, der blandt andet oplever udfordringer med religiøs chikane eller negativ social kontrol blandt eleverne.

"Den ulykkelige sag fra Frankrig, hvor en skolelærer blev halshugget af en muhamedansk fanatiker viser med al tydelighed, at vi er nødt til at gøre noget. Vi har bare i Danmark vist rettidig omhu ved allerede at påtale, at kommunerne og skolerne har et ansvar for, at eleverne forstår, hvilket samfund vi er i", siger Alex Ahrendtsen til folkeskolen.dk

"For hvis ikke vi gør det - og det er det, som franskmændene har forsømt - så får vi tilstande, hvor lærere får sværere og sværere ved at undervise også i kontroversielle emner, blandt andet også i ytringsfrihed", tilføjer DF-ordføreren.

Han henviser samtidig dagbladet B.T.'s artikel i dag om, at en dansk underviser har fået trusler i kølvandet på drabet i Frankrig, fordi hun på sociale medier havde slået fast, at hun selvfølgelig også ville undervise i Muhammed-tegningerne, ligesom den dræbte franske lærer havde gjort.

Undren over skoleledere

Derfor udtrykker Alex Ahrendtsen også undren over, at landets skoleledere og børne- og kulturchefer "er kede af tonen" i Undervisningsministeriets formuleringer om det nye tilsyn.

"Den tone er lige præcis, som den skal være, for brevet til kommunerne udtrykker bare, hvad aftaleteksten indeholder. Og jeg håber da ikke, at de på nogen måde antyder arbejdsvægring. Jeg forventer selvfølgelig, at de efterlever, hvad Folketinget beder dem om at gøre. De kan jo åbenbart ikke selv finde ud af det. Det er jo derfor, vi har taget det her initiativ".

Alex Ahrendtsen påpeger, at vi herhjemme i årtier har forsøgt os med dialog.

"Men det har jo ikke rigtig hjulpet. Det er derfor, vi tager skeen i den anden hånd, så skolerne og kommunerne forstår, at de skal gøre det her, for ellers får det konsekvenser. Så konsekvenspædagogik virker over for elever fra Mellemøsten - og det virker også over for kommuner og skolechefer, det ved vi", lyder det fra Alex Ahrendtsen.

Det var en 18-årig flygtning fra Tjetjenien, der ifølge de franske myndigheder bad elever fra skolen udpege den pågældende lærer og dræbte ham ved at skære hans hals over med en kniv. Skolen havde modtaget trusler i perioden op til drabet, og der havde været utilfredshed blandt muslimske familier i området, efter at læreren havde vist tegninger af Muhammed i sin historieundervisning om emnet ytringsfrihed. Ifølge medierne havde læreren forinden givet eleverne mulighed for at forlade lokalet, hvis de ikke ønskede at se tegningerne af profeten, som ifølge islam ikke må afbildes.

Powered by Labrador CMS