
Ikast-lærere skal fortælle tyske ministre om dansk onlineundervisning
Da Tyskland corona-hjemsendte eleverne, kunne lærerne ikke bare fortsætte undervisningen online, for tyske skoler er langt efter de danske, når det gælder digitalisering. På fredag kommer tre tyske undervisningsministre til Via i Herning for at høre om digitalisering.
De tyske skoler var ikke gearet til at gå over til onlineundervisning, da coronakrisen ramte.
"Mange steder var der ikke trådløst internet på skolerne. Lærere havde ingen e-mail-adresser. Der var tyske hjem, hvor der slet ikke var noget internet, og hvor man måske kun kunne modtage e-mails på en gammel mobiltelefon", har tidligere lærer i både Danmark og Tyskland, nu formand for digitaliseringsorganisationen Forum Bildung Digitalisierung Jacob Chammon fortalt til DR.
Det rigtig god mening, at Tyskland kigger til Danmark for at få viden og inspiration på det digitale område, siger Rasmus Bergstedt, der er pædagogisk leder ved Center for Undervisningsmidler (CFU) på professionshøjskolen Via i Herning:
"Det tyske skole- og uddannelsessystem er på visse områder ikke på højde med det danske, når det kommer til digitalisering, og forbundsstaten har svært ved at skabe de nødvendige rammer for en gennemgribende digitalisering".
Via får på fredag den 17. september besøg af undervisningsministrene fra de tre tyske delstater Brandenburg, Schleswig-Holstein og Rheinland-Pfalz, der følges med en håndfuld repræsentanter fra toppen af det tyske uddannelsesministerium i Berlin og medlemmer af netop Forum Bildung Digitalisierung.
Under besøget vil Vias CFU-folk fortælle om den digitale udvikling på de danske skoler og vise, hvordan danske lærere kan rekvirere en bred vifte af digitalt undervisningsmateriale gratis. Gæsterne får også mulighed for selv at afprøve og opleve, hvordan Virtual Reality, kodning og teknologier på tværs af skolefag bruges pædaogisk i forhold til både læring, motivation og trivsel.
Leder Hanne Høj og flere af lærerne fra Ikast Østre Skole vil fortælle om skolens arbejde med det 21. århundrede kompetencer, og Via vil fortælle om kurser og kompetenceudvikling, der skal ruste de midtjyske lærere til bl.a. onlineundervisning og undervisning i det nye fagområde teknologiforståelse.