Bevillingen fra A.P. Møller-fonden skal blandt andet gå til efteruddannelse af billedkunstlærere.

Danmarks Lærerforening får 14 millioner til fagfaglig efteruddannelse

Lærerforeningen har modtaget en bevilling fra A.P. Møller Fonden til fagfaglig efteruddannelse af til ca. 1600 lærere og børnehaveklasseledere i de praktisk-musiske fag, samfundsfag og kristendom.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Næste år bliver Danmarks Lærerforening i stand til at tilbyde til ca. 1.600 lærere og børnehaveklasseledere et fagligt løft.

Lærerforeningen har nemlig modtaget en bevilling på 14 millioner kroner fra A.P. Møller Fonden til efteruddannelse i fagene madkundskab, musik, billedkunst, kristendom, samfundsfag og til børnehaveklasseledere.

Fagkurserne vil blive udviklet og gennemført i samarbejde med Københavns Professionshøjskole, Via og UC Lillebælt. Kurserne vil køre fra efteråret næste år frem til foråret 2024. 

Formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen glæder sig over millionbevillingen.

"Vi er meget glade for, at A. P. Møller Fonden giver en bevilling på 14 mio. kr. til faglig kompetenceudvikling. Tidligere har vi med stor succes afholdt kurser gennem fondsbevillinger fra A.P. Møller Fonden. De gode erfaringer vil vi gerne bygge videre på og give medlemmerne mulighed for et fagligt løft i fagene madkundskab, musik, billedkunst, kristendom og samfundsfag, men også for børnehaveklasselederne. Vi ved, at medlemmerne efterspørger kurser i deres fag, og at det desværre er alt for sjældent, at de får mulighed for at få det. Derfor er jeg sikker på, tilbuddet falder på et tørt sted", siger han i en pressemeddelelse.

Vækker også glæde i de faglige foreninger

Den ekstra mulighed for fagfaglig opkvalificering vækker også stor glæde i de faglige foreninger.

Formand for Billedkunstlærerforeningen Lykke Andersen fortæller, at billedkunst er et af de fag, der lider under et stort behov for opkvalificering.  

"Det glæder os, at der nu sættes midler af til fagkurser i billedkunst. Billedkunstlærere lider generelt af et stort og udækket behov for kurser i billedkunst. Med prøven i valgfaget billedkunst er efterspørgslen blevet endnu større. Derfor har billedkunstlærerne i den grad brug for faglig opkvalificering og sparring om fagets identitet og faglige progression", siger hun.

Hun bakkes op af formand for Religionslærerforeningen John Rydahl:

"Skolernes religionsundervisning er den, hvor flest timer varetages af en underviser uden faglige forudsætninger, der svarer til linjefagsforudsætninger. Derfor er det meget glædeligt, at A.P. Møller Fonden har bevilget penge til faglig opkvalificering af lærere - også i de mindre fag i skolen", siger han.

I Børnehaveklasseledernes forening glæder man sig også over de ekstra muligheder for opkvalificering.

"Børnehaveklassen er børnenes og forældrenes første møde med folkeskolen. Det er her fundamentet for forældresamarbejdet, kultur, demokrati, fællesskab og den første faglighed lægges. Vi har brug for faglige, velfunderede børnehaveklasseledere med en pædagogisk baggrund og med et undervisningssyn, som kan være med til at fremme elevernes lyst til undervisning lige fra skolestarten. Vi glæder os over bevillingen, der forhåbentlig kan give børnehaveklasseledere netop det samt et fagligt løft," siger Pia Jessen på vegne af Børnehaveklasselederne.