Ny bog: Lærerens autoritet hviler på elevernes tillid

Læreren skal styrke eleven til at handle selvstændigt – men det sker i nogen grad via disciplin og tvang. Det er ikke så mærkeligt, hvis lærere, især nyuddannede, kan have svært ved at finde sig til rette som ikke-autoritær autoritet. En ny bog giver bud på, hvordan det kan gøres.

Publiceret

Læreren som autoritet

Bogen 'Læreren som autoritet' af Peter Brodersen, Per FibækLaursen, Carsten Fogh Nielsen og Dorte Ågård er 160 sider og koster200 kroner. Den er udkommet på Hans Reitzels Forlag.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"En lærer uden autoritet er ikke lærer ret længe. Eller kommer i hvert fald meget hurtigt ud i vanskeligheder i klasserummet".

Ordene er Peter Brodersens. Han er redaktør på den nyligt udkomne bog ''. Det er en bog, der på den ene side konkluderer, at lærerens autoritetstab ikke er så slemt, som man af og til får indtryk af i offentligheden, og på den anden side til fulde anerkender, at nutidens lærere ikke kommer sovende til elevernes vedvarende respekt.

"Omkring 13 procent af de unge lærere forlader folkeskolen efter få år. Vi ved selvfølgelig ikke om det skyldes problemer med rollen som autoritet, men jeg ved at studerende, der kommer tilbage til læreruddannelsen fra praktik er meget optagede af det tema" fortsætter Peter brodersen.

"De studerende lægger mærke til hvem af de erfarne lærere, som har styr på en klasse og hvem der skal kæmpe lidt mere for det. Det betyder noget for dem, og de oplever det som svært at være i. Der er der selvfølgelig ikke noget mærkeligt i, for man skal lære at komme ind i en klasse og 'tage rummet' på en fagligt overbevisende og tillidsvækkende måde".

Foran på point fra starten

Foran på point fra starten

En af bogens forfattere er Carsten Fogh Nielsen, som er tidligere adjunkt i pædagogisk filosofi på DPU, nu ekstern lektor i filosofi på SDU. Han har skrevet bogens kapitel om tillid, og en central pointe her er, at langt de fleste danske skoleelever som udgangspunkt har tillid til den lærer, der træder ind i klasselokalet. De tror på, at han eller hun er dygtig til sit fag og - nok så vigtigt - vil eleverne det godt. Også selv om det er en lærer, de aldrig har mødt før.

Sådan er det ikke i dag, det er en anden form for autoritet, læreren skal have nu. Nu skal lærerens autoritet opretholdes dels gennem høj faglighed, dels ved at opbygge et personligt tillidsforhold til sine elever.

"Det har gode lærere selvfølgelig altid gjort, men det er blevet vigtigere" siger Carsten Fogh Nielsen. "Ikke mindst fordi det i dag ikke kan ske gennem tvang. I stedet skal det ske gennem engagement i sine elever og viden om, hvad de har brug for. Sådan en lærer vil eleverne anerkende som en autoritet som de frivilligt vil følge".

Powered by Labrador CMS