Til efteråret vil op mod en fjerdedel af undervisningen stadig være digital på Via

Selvom eleverne i folkeskolen kan se frem til en noget nær almindelig skoledag, når de vender tilbage til august, skal de lærerstuderende på professionshøjskolen Via formentlig fortsat sidde hjemme og modtage nogle af deres timer som fjernundervisning.

Publiceret

CBS-UDDANNELSEr BLIVER OGSÅ MEGETDIGITALE

For studerende på handelshøjskolen Copenhagen Business School(CBS) vil der være endnu mere digital undervisning end for destuderende på Via. 

Her fremgår følgende restriktioner for efterårssemestret:

  • omkring 50% af den samlede undervisning på hver uddannelse vilforegå på campus
  • forelæsninger og anden undervisning med mere end 100 studerendevil enten omlægges til mindre hold eller foregå online
  • undervisning på hold med mindre end 100 studerende kan foregåpå campus - dog kan noget også foregå online
  • nogle fag kan være en blanding af online undervisning ogundervisning på campus
  • eksamener bliver planlagt, så de kan omlægges tilonline-alternativer, hvis det bliver nødvendigt
  • antallet af skriftlige stedprøver vil blive reduceret

Kilde: cbs.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når eleverne vender tilbage til deres skoler efter sommerferien, bliver det efter planen til en hverdag, der efterhånden ligner den, de kendte fra før coronakrisen. Men sådan bliver det nok ikke på landets næststørste professionshøjskole, Via, der har tæt på 40.000 indskrevne studerende og kursister fordelt på otte campusser i syv jyske byer.

Her har ledelsen internt meldt ud til alle sine uddannelser, at hver uddannelse skal vurdere, hvilke dele af undervisningen der med fordel kan være digital til efteråret - som udgangspunkt inden for en grænse på 25 procent af undervisningen.

"Her i foråret har vi ligesom resten af landet kørt med et nødberedskab, fordi vi bare blev kastet ud i det fra den ene dag til den anden. Nu vil vi gerne være på forkant med corona-situationen, og derfor har vi bedt vores uddannelser drøfte om, der didaktisk, pædagogisk og planlægningsmæssigt kan være elementer af undervisningen, der med fordel kan gøres digitale til efteråret", fortæller prorektor på Via Gitte Sommer Harrits.

Forlænger lærerstudiet efter måneder med fjernundervisning: Ikke forsvarligt at sende mig ud i skolen 

Dermed må studerende på blandt andet Via's lærer-, pædagog, sygeplejerske- og socialrådgiveruddannelse indstille sig på, at dele af deres undervisning fortsat vil foregå derhjemme på den anden side af sommerferien.

Gitte Sommer Harrits fortæller, at det vil være op til den enkelte uddannelse at vurdere, hvor meget af studieplanen der kan fortsætte digitalt, og at ledelsen ikke stiller noget krav det.

Hvorfor mener I, at der er brug for op mod 25 procent digital undervisning?

"Vi vil gerne være på forkant, og vi har endnu ikke fået nogen retningslinjer fra Uddannelses- og forskningsministeriet. Vi håber på, at vi skal følge de samme, som vi fx ser for folkeskolen, men vi ved det ikke endnu. Men det kan godt være, at der vil være nogle campusser, der ikke vil kunne have alle studerende på samme tid. I det lys har vi sagt, at vi vil arbejde med op til 25 procent af undervisningen som pejlemærke. Det gælder for efteråret. Hvad der sker på den lange bane, er for tidligt at sige", siger hun.

Læreruddannelsen gør klar til en hulens masse prøver over Skype 

Er der uddannelser, der kommer til at gøre mere end fjerdedel af undervisningen digital?

"Det skal jeg ikke kunne sige. Men der bliver uden tvivl stor forskel på, hvor meget de enkelte uddannelser lægger om. For der er stor forskel på, om det giver mening for den enkelte uddannelse".

Kommer jeres studerende til at have digital undervisning længere ude i fremtiden?

"Det er for tidligt at sige. Men jeg håber, at vi kommer til at bruge det som et redskab, dér hvor det giver værdi didaktisk, pædagogisk og planlægningsmæssigt. Vi skal tale om det ud fra en kvalitetsvurdering, ligesom vi vurderer alle mulige andre undervisningsformer. Men der vil selvfølgelig være steder, hvor det ikke kan bidrage".

Kun få lærerstuderende kommer til 'rigtig' mundtlig eksamen trods genåbning 

Hvor har I oplevet, at det giver værdi?

"Det har vi ikke noget overblik over. Derfor skal vi blandt andet følge de forskningsprojekter, der er blevet sat i gang. Men jeg har umiddelbart hørt, at det har givet noget i forhold til nogen former for vejledning og præsentationer på efter-/videreuddannelserne og steder, hvor de studerende kommer langvejs fra. Men jeg kan allerede nu sige, at eksempelvis nogle fag fysioterapeutuddannelse har været meget udfordret af den digitale undervisning, og jeg ser heller ikke for mig, at man omlægger idrætsundervisningen".

Er det her en spareøvelse?

"Nej, og jeg tror faktisk ikke, at vi kan spare særligt meget. Nogen steder kan man selvfølgelig lave store hold. Men på læreruddannelsen er holdene jo små, fordi der er så mange forskellige fag og kurser. Holdene bliver jo ikke større af at gøre dem digitale. Hvis der kun er fem på fransk, kan vi jo ikke pludselig trylle flere studerende frem. Jeg tror måske, at vi kan spare lidt på brugen af lokaler. Men i forhold til menneskelige resurser, tror jeg, at det kræver ligeså meget forberedelse. Så vi sidder slet ikke og kalkulerer med, at vi sparer en helt masse på det her".

Lærerstuderende: Kæmpe kvalitetsdyk, hvis en fjerdedel af vores undervisning bliver digital