DLF-projekt: Alle elever skal opleve, at de dur

På dagens kongres præsenterer Danmarks Lærerforening et nyt initiativ, hvor lærerne vil sætte ind for at sikre, at alle elever forlader folkeskolen med oplevelsen af, at ”jeg dur”.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi har netop haft det første møde med en række eksperter og videns-personer, der skal hjælpe os med et projekt, hvor målet er at støtte lærere og ledere i at kunne opfylde vores fælles målsætning om, at alle elever skal forlade skolen som livsduelige mennesker med oplevelsen: 'Jeg dur'", siger DLF-formand Anders Bondo Christensen.

Med afsæt i den ambition er det nu meningen, at lærerne skal støttes i dette arbejde.

"Folkeskolen har været et politisk profileringsprojekt, men der er langt mere brug for viden om, hvad der rent faktisk virker i praksis. Vi viste med projektet 'Vi læser for livet', at hvis man bringer den nyeste viden i spil ude på den enkelte skole, så flytter det noget for alvor".

Eva: Læseprojekt bevidstgør lærerne

"Derfor er vi startet med at samle personer og institutioner for at skabe et fælles vidensgrundlag. Vi ved, at elever, der forlader folkeskolen med oplevelsen af at "jeg ikke dur", får det rigtig svært i uddannelsessystemet og i resten af tilværelsen. Dem skal vi have samlet op. At vi passer på børns selvværd skal være lige så grundlæggende, som at vi passer på deres tænder i tandplejen", siger Anders Bondo.

"Vores projekt skulle gerne munde ud i, at lærerne får nogle redskaber, så de ved, hvordan de sætter ind, hvis der er problemer. Vi skal formidle ny viden til lærerne og erfaringer med god praksis. Det skal selvfølgelig ske i samarbejde med de andre faggrupper, som spiller en rolle i elevernes hverdag".

Automekaniker blev den rette hylde for Mads