Både elevernes og forældrenes formand er bekymrede over, at eleverne skal til afgangsprøve i et fag, hvor de har mistet op til en tredjedel af undervisningen.

Elever og forældre er dybt bekymrede over uforberedt valgfagseksamen

"At blive tvunget til at gå til eksamen i et fag, man ikke har fået undervisning i, er virkelig en dårlig måde at opleve sin allerførste eksamen", siger Danske Skoleelevers formand. Hun og Skole og Forældres formand opfordrer til at droppe valgfagsprøven i år.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De nye praktisk-musiske valgfag har levet et liv i skyggen af coronapandemien. Eleverne har mistet op til en tredjedel af deres timer, og mange steder oplever man igen, at faget bliver nedprioriteret. Lærerne har meget svært ved at se, at de kan nå at lære eleverne, hvad de skal, inden de som de første skal til en afgangsprøve i 8. klasse i fagene til januar eller juni. Skoleledernes formand kalder det uforsvarligt. Og nu melder elevernes og forældrenes organisationer sig også i de bekymredes kor.

Skolelederne: Ikke forsvarligt at sende valgfagselever til eksamen efter coronanedlukning 

"Det er klart, at det bekymrer forældrene, når både lærere og skoleledere melder klart ud, at man ikke er klar til at gå til eksamen i de her fag", siger formand for Skole og Forældre Rasmus Edelberg.

Ministeriet har meddelt, at prøven fortsat skal gennemføres, og at der ikke bliver lempet på kravene. For Rasmus Edelberg er eksamenen dog ikke afgørende.

Undervisningsministeren afviser at aflyse prøve i valgfag 

"Coronanedlukningen har særligt ramt de praktisk-musiske fag, hvor det har været svært at lave fjernundervisning, og mange forældre har været bekymrede for det faglige niveau. For de fleste forældre er det her med eksamen eller ej ikke afgørende. Det afgørende er, om de lærer noget. Jeg tænker, at der er en mulighed i at lade årskarakteren gælde, så skolerne lokalt kan tilpasse sig omstændighederne og blive enige med ministeriet om at være lidt fleksible i lyset af, at det har været et meget specielt år. Vi kan ikke bare køre videre med 'plejer' i år".

Det bliver en dårlig oplevelse 

Hos Danske Skoleelever mener formand Esther Vyff Petersen aldrig, at der burde have været indført en prøve i de praktisk-musiske fag.

"Det skal være elevernes sted, hvor de kan udfolde sig kreativt. Når man så oveni lægger, at eleverne nu bliver tvunget til at gå til eksamen i et fag, som de ikke føler sig klar i, og samtidig har lærere, som ikke kan svare på spørgsmål og hjælpe med bekymringerne, fordi deres efteruddannelse også er blevet aflyst. Så bliver det virkelig tåbeligt".

Hun synes, det er synd for eleverne, ikke mindst fordi det bliver deres første afgørende prøve.

"Med mindre man er virkeligt sej til sløjd hjemmefra, så kan det jo ikke blive andet end en dårlig oplevelse. Det synes jeg ikke, man kan byde eleverne. Min løsning er helt klart at sløjfe prøven i år.

Vi må forholde os til virkeligheden 

Undervisningsministeriet har understreget, at skolerne skulle have tilbudt eleverne undervisning i valgfagene også i nødundervisningsperioden, men både forældrenes og elevernes formand forstår godt, at det ikke er blevet gjort, da bagning, savning og samspil er relativt udfordrende som fjernundervisning. Og selv om de begge mener, at de praktisk-musiske fag er vigtige, så forstår de godt, at skolelederne har prioriteret dansk og matematik højest, når de var tvunget til at vælge.

Ministeriet: Skolerne var forpligtet til at give nødundervisning i valgfagene 

"Den udmelding tillægger jeg ingen værdi, for det er ikke det, der er foregået. Eleverne har fået matematik, dansk, engelsk, måske tysk og naturfag. Og da de kom tilbage på skolerne, kunne man jo heller ikke få fagene, for madkundskabslokalet blev brugt til de opdelte klasser. Det kan godt være, at ministeriet har meldt ud, at det skulle være sådan, men det er ikke virkeligheden, så nu må vi forholde os til den undervisning, eleverne faktisk har fået", siger Esther Vyff Petersen.