Lena Smith Boysen er rigtigt glad for, at eleverne har fået muligheden for at prøve at gå til prøve, selvom det har været endnu et coronaramt skoleår.

Lærer om årets mundtlige prøver: Det går over al forventning

Eleverne har taget prøverne mindst lige så seriøst, som de plejer, og det faglige niveau har heller ikke lidt af de mange måneder derhjemme, fortæller lærer Lena Smith Boysen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selvom dansk- og engelsklærer Lena Smith Boysen stadig mangler at have den sidste af sine tre 9. klasser op i engelsk, er hun klar til at konkludere på årets særligt tilpassede afgangsprøver.

"Det har været en fantastisk oplevelse. Fuldstændig som det plejer. Alle har været forberedte og gjort deres allerbedste", siger Lena Smith Boysen, der underviser på Bredagerskolen i Jelling og er næstformand for Sproglærerforeningens engelsk fagudvalg. 

På grund af endnu et coronaramt skoleår valgte Folketinget at ændre på årets afgangseksamen. Sidste år blev prøverne helt droppet, mens skolerne i år har testet eleverne i en reduceret prøverække af fag.

Lærer inden mundtlige prøver: Tror eleverne vil være mindre nervøse 

Ingen har hvilet på laurbæerne

Så ligesom med årets skriftlige prøver har eleverne på forhånd vidst, hvilke karakterer de som minimum vil få på deres afgangsbevis. For klarer eleverne sig dårligere til prøven end deres standpunktskarakter, er det standpunktskarakteren, der tæller. Klarer de sig bedre, er det prøvekarakteren, der kommer i afgangsbeviset.

Engelsklærer om prøveafgørelse: Får ingen betydning for min undervisning 

Det fik på forhånd Lena Smith Boysen til at frygte, at der kunne være enkelte elever, der med hendes egne ord "ville hvile på laurbæerne".

"Men det er slet ikke den attitude, vi har oplevet fra eleverne. Vi har nærmest været hele karakterskalaen igennem, men selv de, der har svært ved engelsk, har været rigtigt godt forberedte og gjort, alt hvad de kan", siger hun.

Ingen betydning for nervøsiteten

Lena Smith Boysen var også spændt på, om årets karaktermæssige sikkerhedsnet ville reducere elevernes nervøsitet til de mundtlige prøver. Men heller ikke her var der noget anderledes at spore.

"Der var stor forskel på, hvor nervøse eleverne var i de to klasser, jeg har haft oppe. For den ene klasse var engelskprøven deres første mundtlige prøve. De var virkelig nervøse. Den anden klasse havde jeg allerede haft oppe i mundtlig dansk, og de var mindre nervøse", siger hun og uddyber:

"De vidste ligesom, hvad det handler om, fordi de havde siddet i samme situation for fire dage siden. De var selvfølgelig stadig nervøse, men man kunne helt tydeligt mærke en forskel".

Uden afgangsprøver stod engelsk for årets højeste snit 

Samme fagligt niveau som normalt

Lærerne har i år haft mulighed for at reducere antallet af emner og tekster, som eleverne kan komme op i til de mundtlige prøver. Konkret har lærerne haft mulighed for at se bort fra stof, eleverne kun har fået gennemgået under hjemsendelsen. Den mulighed har Lena Smith Boysen valgt at benytte sig af i dansk - men ikke i engelsk.

"Men man kunne ikke mærke, at nogle af eleverne kom op i noget, de kun havde arbejdet med, imens de har været derhjemme. Det gik rigtigt fint".

Den gode oplevelse bekræfter Lena Smith Boysen i, at det var en god beslutning ikke helt af droppe årets prøver ligesom sidste år.

"Nu har de prøvet det med at gå til prøve og fundet ud af, at det ikke er så farligt. Samtidig giver det dem også lidt mere en fornemmelse af at have afsluttet noget, end hvis man bare går i skole frem til sommerferien, og så er det det".

DLF: Færre prøver betyder ikke, at nogle fag ikke er vigtige