Corona
1   12

Engelsklærer om prøveafgørelse: Får ingen betydning for min undervisning

9.-klasserne skal til færre prøver end normalt. Men en af de prøver, der består, er mundtlig engelsk, og det er engelsklærer Lena Smith Boysen rigtig godt tilfreds med.

Som næstformand for Sproglærerforeningens engelskfagudvalg blev Lena Smith Boysen kimet ned fredag eftermiddag for lidt over en uge siden. Årsagen var den politiske beslutning om at reducere antallet af prøver ved årets afgangseksamen.

"Jeg var på sygehuset med min søn, hvor vi så fik besøg af hans tvillingbror og hans far. Vi sad nede ved hovedindgangen, fordi man ikke må komme ind på besøg for tiden. Jeg kunne mærke, at min telefon bimlede og bamlede i lommen, men nu sad vi lige dér og var i nuet. Da jeg endelig kiggede på telefonen, kunne jeg se, at jeg havde en masse beskeder fra Sproglærerforeningen, min leder og mit fagteam", husker Lena Smith Boysen.

Artiklen fortsætter under banneret

En forløsning

I år har Lena Smith Boysen alle Bredagerskolens tre 9.-klasser i engelsk. Hun synes, politikerne har taget den rettet beslutning ved at reducere antallet af prøver.

"Det var en forløsning at få en afklaring, så vi ikke skal bruge energi på at tænke på, hvad der mon kommer til at ske. Lærerne kan have forskellige fagfaglige interesser i forhold til, om det nu var de rigtige prøver, man har valgt at holde fast i. Men jeg tror, at mange eleverne er glade for, at de skal til engelsk. Jeg ved i hvert fald, at mine to drenge, der går i 10. klasse, er kede af, at de ikke skal op i engelsk", siger hun med henvisning til, at 10. klasserne modsat 9.-klasserne kun skal eksamineres i dansk og matematik i år.

Elever føler sig tilpas med at tale engelsk

Lena Smith Boysen spurgte idet står fast,  sidste uge sine elever, hvad de egentlig syntes om, at engelskprøven består. Her bad hun eleverne række en virtuel hånd i vejret, hvis de var glade for at skulle op i engelsk.

"Halvdelen valgte at række hånden i vejret, og jeg er egentlig ret overbevist om, at derudover er en del, der synes, at det er helt ok. De fleste føler sig tilpas med at tale engelsk i et trygt rum, og en prøve er faktisk et trygt rum, fordi der ikke er kammerater, der lytter med", fortæller hun.

Beslutnngen ændrer ikke på Lena Smith Boysens plan for resten af skoleåret.

"Jeg har bare fulgt min årsplan. Vi har lige færdiggjort det tredje emne, så vi mangler kun ét emne. Vi kører med næsten fuldt skema, og jeg har ikke mistet nogen engelsktimer, så vi er fint med".

Vil have ekstra fokus på mundtlighed

Ifølge Lena Smith Boysen har onlineundervisningen fungeret fint omstændighederne taget i betragtning. Men det har været svært at have fokus på mundtligheden.

"Det har ikke fungeret at tale om emner, når vi har haft fælles undervisning, men så har de talt, når de har været ude i virtuelle grupperum, og det har fungeret fint. Hvis vi snart vender tilbage, vil jeg bruge den første tid på et særligt fokus på mundtligheden. Hvis der går længere tid, skal eleverne lave en mundtlig aflevering som afslutning på det tredje emne, inden vi går videre til det sidste emne".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.733 andre er allerede tilmeldt