Jesper Wung Sung har først været klar til at skrive romanen 'En Anden Gren' nu. "Jeg skulle være stor nok. Det handler jo trods alt om min oldemor og oldefar. Og så er det også et spørgsmål om at finde den form, der kan rumme fortællingen".

Jesper Wung Sung: Jeg var bestemt ikke kædeskriver allerede i folkeskolen

Jesper Wung Sung har netop vundet Kulturstyrelsens forfatterpris. Folkeskolen.dk/dansk har talt med ham om, hvorfor han er så populær i danskundervisningen i folkeskolen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"I gabestokkens metaforiske ramme forærer Wung-Sung os en flertydig og fantastisk fortælling, der er grotesk og almenmenneskelig på én og samme tid", lyder priskomiteens begrundelse.

'Alfred og Gabestokken' hedder bogen, som Jesper Wung Sung netop har fået Kulturministeriets forfatterpris for børne- og ungdomslitteratur for. Den handler om Alfred, som sidder nemlig i en gabestok på byens torv, og der har han overlevet 40 konger, uden selv at være blevet ældre. Årsagen. mener man, er majestætsfornærmelse, og det er en gesjæft, han fortsætter med.

"Med 'Alfred og gabestokken' fortæller Jesper Wung-Sung et særegent eventyr om anderledeshed, fastlåsthed og anarki. Mærkeligt? Ja, men med intertekstuelle påmindelser om, hvem vi er, og med eventyrets sikre genremæssige kontur ledsager læseren Alfred på en sær dannelsesrejse og måske endda en rejse gennem pubertetens genstridige faser", fortsætter begrundelsen.

Blog: Tillykke, Jesper Wung-Sung!

Dansklærernes darling

Folkeskolen.dk mødte Jesper Wung Sung til en snak om hans rolle som dansklærer-darling, da han besøgte en dansklærerkonference i efteråret - altså efter at han havde signeret en god portion af lærernes medbragte bøger.

Selv mener han, at det er en kombination af lettilgængelig form, som appellerer til eleverne og substans, der appellerer til lærerne.

"Jeg tror, det handler meget om, at læseren føler, at man både er inviteret ind, men også er i øjenhøjde med forfatteren. Jeg forsøger ikke at tale ned til eleverne eller bilde mig ind, at jeg ved hvor de er, men jeg forsøger at skyde mig ind på dem ud fra en eksistentiel vinkel og uden at de kan sige det højt, så tror jeg, at de genkender, at teksten er skrevet med respekt for dem som læsere".

Dansklærer: Det føles som om Jesper Wung Sung altid har været der i min undervisning

Han har, som han selv udtrykker det, en tyrkertro på litteraturen som kommunikationsmiddel.

"Jeg er helt overbevist om, at litteraturen kan noget, som ingen af de andre medier kan. Hvilket jo også gang på gang bliver bevist ved, at litteraturen formår at råbe unge mennesker op, som ingen andre kan nå. De er villige til at gå ind det rum, hvor man diskuterer noget fuldstændig grundlæggende menneskeligt eller eksistentielt på en måde, som man faktisk kun kan gennem en bog med ord på siderne".

Ufatteligt mange mennesker føler sig anderledes

'Alfred og Gabestokke'n handler om anderledeshed, og det er et tema, der har kørt som en rød tråd gennem mange af Jesper Wung Sungs bøger. Mange af hans hovedpersoner føler sig udenfor. Det være sig zombien Sam, hans oldefar, der bliver spyttet efter på gaden i 'En anden gren', eller ham selv i 'Lynkineser'. Det er måske også en af årsagerne til, at han er en populær forfatter blandt dansklærere i folkeskolen.

Anmeldelse: Lynkineser med masser af lyd og lys

'En Anden Gren' og 'Lynkineser' giver en flig mere af forfatteren, end hans andre bøger gør, fordi de handler om ham selv og hans famile. Men de handler i den grad også om at føle sig udenfor.

"Der sidder så ufatteligt mange mennesker, som føler sig anderledes. Så mange elever, som føler sig anderledes. Det kan være, fordi de har en anden etnisk baggrund. Men det kan også bare være, fordi de på en eller anden måde føler sig lidt skæve i forhold til det, der foregår. Jeg håber, at både 'En Anden Gren' og 'Lynkineser' bliver læst med en følelse af genkendelse. Det er jo i virkeligheden noget af det største, man kan opleve som forfatter, at bøgerne afspejler læseren".

Læringskonsulent: Husk, at eleverne skal skrive meget mere

Dansklærerne får konstant at vide, at de skal motivere eleverne til at skrive mere. Du kalder dig selv for kædeskriver - hvordan begyndte du at skrive?

"Det var vrangvilligt. I mange år var jeg en af dem, man havde svært ved at få til at skrive. Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle bruge litteraturen til. Det gjorde jeg faktisk først, da jeg blev lidt mere moden, da jeg fandt ud af, hvad litteraturen kan i forhold til at give mening til de valg, vi skal træffe i livet", svarer han og forklarer, at det først var, da de store spørgsmål begyndte at brænde sig på, at han begyndte at læse og derefter skrive og forstå sig selv.

"Det er i virkeligheden det, jeg gør i dag - prøver at forstå mig selv gennem det, jeg skriver. I folkeskolen var jeg en af dem, der hvis man skulle skrive fire sider, så skrev jeg fire jeg fire sider og en linje og i den sidste linje vågnede han op, og så var det hele en drøm. Jeg lavede kun det minimum der skulle laves. Så jeg er jo desværre et eksempel på en af dem, der først begyndte at skrive, da jeg ikke kunne lade være". 

Anmeldelse: Jesper Wung-Sung, et forfatterskab, der bør læses

Hvad er så dit bedste råd til dansklærerne?

"Det er jo et håb om, at de fleste er mere modne, end jeg var dengang", svarer han og griner.

"Men når det er sagt, så handler det jo om at ramme et eller andet tema eller opgave, som provokerer og interesserer dem og sætter reflektionen i gang. Det tror jeg er helt afgørende. Og så bliver man bedre til at skrive af at læse, så ligeså snart men har tekster i undervisningen, som fungerer, så er det i hvert fald et afsæt for at øve sig i at skrive". 

Med prisen følger 75.000 kroner. De andre nominerede til prisen var: Jonas Kleinschmid for 'Drengene' og Marianne Iben Hansen for 'Lille Frøken Pingelpot'.