Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Afgangskarakterer

DLF kritiserer analyse om karakterer: Som at sammenligne æbler og pærer

Af redaktionen
2 kommentarer
7. maj 2025, kl. 21:36
2 kommentarer

Det er helt forkert at konkludere, at lærerne generelt giver for lave karakterer til bestemte elevgrupper, som Rockwool Fonden ellers kommer frem til i en analyse, som sammenligner standpunktskarakterer og afgangskarakter i læsning.

Analysen kommer frem til, at drengene i gennemsnit får 0,4 karakterpoint lavere standpunktskarakter i dansk læsning end pigerne. Det samme viser sig i en sammenligning mellem etniske danske elever og elever fra ikke-vestlige familier.

Og blandt elever med forældre med korte uddannelser, som får samme eksamenskarakter som elever med veluddannede forældre, ligger standpunktskarakteren 0,6 karakterpoint lavere.

På baggrund af fundene vurderer Rockwool Fonden, at lærerne bedømmer disse elevgrupper ud fra mere end det faglige niveau.

Men sådan kan man slet ikke konkludere, lyder det fra næstformand i Danmarks Lærerforening Niels Jørgen Jensen i et debatindlæg i Politiken.

Han mener, at det er som at sammenligne æbler og pære at lave en-til-en sammenligning mellem standpunkts- og afgangskarakteren.

"Læsning er ved prøven en skriftlig eksamen. Der læses og besvares skriftligt, og der er blandt andet fokus på læsehastighed. I modsætning til det er læsningen i dansktimerne i høj grad også en mundtlig aktivitet – og her er kompetencemålene, det, læreren vurderer ud fra, at eleven skal kunne styre og regulere sin læseproces og diskutere teksters betydning i deres kontekst. Det kræver, at eleverne deltager, er aktive og motiverede i undervisningen", skriver han.

politiken.dk: Lærerforening: Nej Politiken, lærerne giver ikke eleverne ’forkerte’ karakterer

2 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

DLF kritiserer analyse om karakterer: Som at sammenligne æbler og pærer

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS