Ungdomsuddannelser
0   9

Landets næststørste kommune afviser at visitere STU-unge til AspIt-uddannelsen

Unge i Middelfart er ikke ene om at mangle indflydelse på, hvilket STU-tilbud de må få. Det samme er tilfældet i Aarhus. Her får Aspit-uddannelsen i det centrale Aarhus elever fra de omkringliggende kommuner, men ikke fra sin bopælskommune.

Et forældrepar i Middelfart har gjort politikere på Christiansborg opmærksom på, deres 18-årige datter ikke kan få indflydelse på, hvor hun kan tage sin STU. Hun ønsker brændende at uddanne sig på en selvejende institution, hvor hun har været i praktisk. Alligevel har kommunen henvist hende til sit eget tilbud.

Artiklen fortsætter under banneret

Det er langt fra enestående, at unge ikke får indflydelse på deres uddannelsesvalg. Det skal de ellers have ifølge loven, men i sidste års evalueringen af den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse angav hvert tredje UU-center, at det sjældent eller aldrig sker, at en elev modtager to eller flere tilbud om forskellige STU-forløb, som eleven kan vælge imellem.

Aarhus sender ikke længere elever på treårig it-uddannelse

Det billede genkender uddannelseschef Ole Bay Jensen fra AspIt, som er en treårig erhvervsrettet it-uddannelse til unge med Autisme Spektrum Forstyrrelse og med særlige behov. AspIt er landsdækkende og har blandt andet en afdeling på banegården i det centrale Aarhus, men unge fra Aarhus Kommune kan ikke få lov til at tage uddannelsen.

"Aarhus Kommune visiterer overhovedet ikke unge til AspIt. Vi får vores elever fra alle de omkringliggende kommuner", fortæller Ole Bay Jensen.

Aarhus har tidligere visiteret elever til den treårige uddannelse, og ifølge uddannelseschefen går det disse elever godt. Så han opfatter det ikke som en kritik af AspIt, når kommunen ikke længere vil bruge uddannelsen.

Om AspIt

AspIt er en sammentrækning af ordet aspie og it og er en erhvervsrettet it-uddannelse til unge med Autisme Spektrum Forstyrrelse eller lignede og med særlige behov. Grundtanken er, at de unge får tilknytning til arbejdsmarkedet indenfor it på en måde, som matcher deres kompetencer.

De unge, som søger om optagelse på uddannelsen, har ikke altid været i stand til at gennemføre folkeskolens afgangsprøve eller en efterfølgende ungdomsuddannelse. Eleverne kan læse og skrive dansk, de læser engelsk, de har logisk sans fra matematik, og de har en stor interesse for it, men de har brug for individuel læring, forudsigelighed, ro og rytme i hverdagen og for meget konkret indlæring.

Efter de første to år har eleverne opnået dokumenterbare, personlige og it-mæssige kompetencer, som sætter dem i stand til at løse konkrete opgaver for virksomheder, gennemføre praktikforløb, og modtage læring på et højt it-fagligt niveau.

AspIt er forankret på fire erhvervsskoler og har afdelinger i:

  • Aalborg
  • Skive
  • Aarhus
  • Vejle
  • Esbjerg
  • Aabenraa
  • Odense
  • Næstved
  • Taastrup
  • Rønne

"Sagsbehandlerne siger, at det er en politisk/økonomisk beslutning. For os betyder det, at vi får færre elever til afdelingen i Aarhus. Vi har forældre, som henvender sig til os i fortvivlelse, fordi deres søn eller datter gerne vil tage uddannelsen, men vi kan ikke hjælpe dem", siger Ole Bay Jensen.

Kommunen ønsker fleksibliltet i varighed, indhold og økonomi

Driftschef Grete Østergaard fra sociale forhold og beskæftigelse i Aarhus Kommune bekræfter, at landets næststørste kommune ikke bruger AspIt til sine STU-elever.

"Vi anvender ikke AspIt til STU-elever og har ikke gjort det med nogle få undtagelser for en del år tilbage", oplyser hun til folkeskolen.dk.

I stedet har jobcentret indgået aftaler med fire aktører på autismeområdet efter udbud.

"Her har vi efterspurgt individuelle og målrettede afklarings- og opkvalificeringsforløb. Det vil sige forløb, hvor vores samarbejdspartnere bredt kan afklare, opkvalificere og hjælpe deltagerne i selvforsørgelse indenfor alle typer af uddannelser og områder på arbejdsmarkedet. Det har været vores ønske, at leverandørerne dækker bredt, da de unge har forskellige behov", lyder det fra Grete Østergaard.

AspIt er en af de fire aktører, Aarhus Kommune har aftale med, men aftalen omfatter som sagt ikke AspIts treårige uddannelse inden for it.

"Vores forløb er brancherettet mod it og har en fast tidsmæssig og økonomisk ramme, fordi vi har ønsket større fleksibilitet i forhold til varighed, indhold og økonomi", fortæller Grete Østergaard

Unge fratages muligheden for den uddannelse, de brænder for

Enhver kommune kan vælge at bruge et andet tilbud, som er lige så godt eller bedre end Aspit, medgiver Ole Bay Jensen.

"Kommunerne er vores kunder, så jeg har det dårligt med at pege fingre ad en bestemt kommune. Jeg giver kommunerne et tilbud, og så må de afgøre med sig selv, om de vil sige ja eller nej. Men siger de nej, får en række borgere frataget muligheden for at tage den uddannelse, de brænder for", siger uddannelseschefen.

Han præsenterede for nylig en analyse af effekten af AspIt, som Cowi har brugt otte måneder på at lave. Den viser blandt andet, at fire ud af fem elever begynder direkte i arbejde efter endt uddannelse. Fem år senere har tre af dem stadig jobbet. Ole Bay Jensen håber, at Cowi-rapporten vækker opsigt i Aarhus Kommune.

"Rapporten giver politikerne et godt grundlag for at træffe mere oplyste beslutninger, så de vil forhåbentlig læse rapporten og ændre holdning, så unge fra Aarhus også får mulighed for at tage vore treårige it-uddannelse", siger Ole Bay Jensen og understreger, at AspIt med en årlig pris på 250.000 kroner hverken ligger i den helt billige, men heller ikke i den helt dyre ende for, hvad en STU koster.

På Christiansborg har Dansk Folkepartis Karina Adsbøl bedt undervisningsminister Merete Riisager (LA) kommentere på henvendelsen fra forældreparret i Middelfart om deres datters manglende indflydelse. Forældrene håber, sagen kan få politikerne til at sætte fokus på kommunernes forvaltning af STU-loven.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.141 andre er allerede tilmeldt