Afgangsprøver
2   14

Ministeriet: Brug bare chromebooks til prøven

At internettet ikke som udgangspunkt må bruges under afgangsprøverne betyder ikke, at eleverne ikke må arbejde på chromebooks, hvor programmerne ligger ’i skyen’. Det understreger Undervisningsministeriet i sine svar på de mange, mange protester mod udkastet til en ny prøvebekendtgørelse.

To hovedpunkter i udkastet til en ny prøvebekendtgørelse har for alvor fået organisationer, lærere og skoleledere op af stolene.

For det første, at man spiller ud med en ny prøvebekendtgørelse midt i skoleår, som skal gælde for prøverne allerede til sommer. Hertil svarer Styrelsen for Undervisning og Kvalitet:

Artiklen fortsætter under banneret

"Styrelsen bestræber sig generelt på at få udstedt bekendtgørelser i god tid, og selv om det er ønskeligt, at bekendtgørelsen om folkeskolens prøver udstedes i god tid inden skoleårets begyndelse af hensyn til planlægning af undervisningen, er dette ikke altid muligt".

Og så er det opstramningen af elevernes muligheder for at bruge internettet under prøverne. Det handler om prøven i skriftlig matematik med hjælpemidler, forberedelsestiden til de mundtlige prøver og den praktisk-mundtlige prøve i naturfagene. Den nye bekendtgørelse siger, at eleverne som udgangspunkt ikke må tilgå internettet ved prøverne, men skolens leder kan dog give tilladelse til at anvende internettet til at tilgå specifikke hjælpemidler, som man ikke kan have med i tasken. I det udkast, der har været i høring, står, at internettet "ikke må anvendes som fagligt hjælpemiddel ved andre prøver end i dansk, skriftlig fremstilling, 9. og 10. klasse".

Fra skoler over hele landet har ministeriet fået spørgsmål og høringsvar med undren over, hvad formuleringen 'fagligt hjælpemiddel' dækker over.  I et netop offentliggjort høringsnotat skriver Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, at man derfor fjerner den formulering i den endelige bekendtgørelse. Der vil i stedet komme til at stå, "at internettet ikke må anvendes til at søge efter, tilgå eller anvende hjælpemidler, herunder informationer, noter, værktøjer mv., medmindre det fremgår af fagbilag 1 og 2".

Chromebooks

Især i kommuner, hvor alle arbejder på mini-computerne chromebooks, der slet ikke fungerer uden adgang til internettet, har der været panik. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet understreger nu:

"Denne præcisering betyder ikke, at skoler og elever ikke kan benytte internettet som distributionskanal, dvs. til at tilgå digitale hjælpemidler, anvende chromebooks mv. ved prøverne. Det er heller ikke hensigten, at præciseringen skal begrænse brugen af digitale hjælpemidler til prøven, i det omfang sådanne hjælpemidler er tilladte til den enkelte prøve. Elever, der skal aflægge prøve på særlige vilkår, vil ligeledes fortsat kunne benytte deres digitale hjælpemidler".

En af de mest højlydte kritikere af de nye opstramninger er matematikvejleder og lærer på Lindevangsskolen på Frederiksberg Lis Zacho. Hun glæder sig over, at det nu står helt klart, at chromebook-brug ikke rammes af opstramningen. Men hun er fortsat bekymret over, om eleverne kan få lov at tilgå de blogs, hvor de har arbejdet med matematik, ligesom hun finder det urimeligt, at man ikke længere må gå på nettet og slå op, hvis der et ord, man ikke forstår i den skriftlige matematikprøve.

"Hvis opgaven for eksempel handler om basketball, vil der være mange elever, der har brug for at slå noget op om en basketball-bane - det ville jet også have, for jeg spiller heller ikke basketball. Det handler om, at vi prøver at arbejde med virkelige problemer i undervisningen - så er det mærkeligt, at man går af et helt andet spor i prøverne", siger hun og oplever, at den nye opstramning går i en retning langt væk fra det 21. århundredes kompetencer og ønsket om, at både lærere og elever skal dygtiggøre sig digitalt.

"Det opleves som ren kontrol. Men vi kender jo eleverne og ved, at den her snyd, man er så bange for, stort set ikke finder sted", siger Lis Zacho.

Hun er også bekymret for, at det vil være meget forskelligt fra skole til skole, hvor mange hjemmesider, blogs og andre onlineresurser, skolelederne vil give eleverne tilladelse til at bruge under prøven.

"Men for mig er det vigtigste at beskytte og passe på mine elever. Så i sidste uge delte jeg en trykt formelsamling ud i min 8.-klasse og begyndte at gennemgå, hvordan den fungerer. Men bliver jo nødt til at træde tilbage til den sikre zone".

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.353 andre er allerede tilmeldt

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.455 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.333 andre er allerede tilmeldt