Jes Kristian Larsen

Munkekærskolen i Solrød, underviser i matematik, biologi, geografi (udskoling). Undervist i otte år.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan viser det sig, når dine elever keder sig?

»De kigger ned, kigger den anden vej, kigger ud ad vinduet, følger ikke med. Det kan man godt fornemme som lærer«.


Hvad gør du ved det?

»Der er nogle elever, som altid keder sig og ikke følger med. Jeg prøver at få dem til at deltage i undervisningen. Nogle keder sig, fordi niveauet er for lavt. Der handler det om at differentiere undervisningen, så jeg kan få motiveret eleverne, både de dygtige og de svage elever. Jeg bruger meget tid på, hvordan man anvender fagene i virkeligheden, så det ikke bare er matematik for matematikkens skyld. Det er ikke nogen hemmelighed, at folkeskolen har en gruppe elever, som kun er i skole, fordi der er nogen, der siger, at de skal. Det er en vigtig opgave at få motiveret dem, men det kan være rigtig svært«.

Hvordan påvirker det dig, at eleverne keder sig?

»Det bliver jeg ærgerlig over, men det tror jeg er en del af vilkårene. Jeg vil ikke sige, at jeg vænner mig til det, men det er en situation, jeg kender, og som jeg er blevet vant til at tackle«.