Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

 

(8.472 følger) Se alle medlemmer
Voksenspecialundervisning
0   4

Ministeren vil hverken sige ja eller nej til en overbygning på STU

Undervisningsminister Merete Riisager vil vente med at tage stilling til en overbygning på STU’en, til hun kender den kommende evaluering af uddannelsen. Det svarede hun på et samråd, hvor hun heller ikke ville løfte sløret for, om hun har ambitioner om at skabe en overbygning.

Unge, der ikke kan klare en ordinær uddannelse med støtte, har krav på en treårig særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU). Men der mangler en flexuddannelse til at bygge ovenpå, mener Dansk Folkepartis Karina Adsbøl. Hun havde derfor indkaldt undervisningsminister Merete Riisager (LA) til samråd i går for at få svar på, om regeringen vil arbejde på at oprette en overbygningsuddannelse til STU'en.

"Der er med midler fra satspuljen lavet forsøg på en kompetencegivende flexuddannelse under Glad Fonden. Derfor vil jeg høre, hvad ministeren har af planer", sagde Karina Adsbøl og læste sit spørgsmål op:

Artiklen fortsætter under banneret

"Vil regeringen arbejde på en flexuddannelse, så mennesker med nedsat funktionsevne, som vurderes til at kunne profitere af det, får et retskrav på at tage en videregående uddannelse efter et STU-forløb?"

Ministeren har brug for mere viden

Kun et fåtal af STU-eleverne bliver i stand til at deltage i en almen uddannelse, svarede ministeren. Nogle kommer i et beskyttet job eller ansættes på særlige vilkår efter endt uddannelse. De unge kan også deltage i specialundervisning for voksne.

Forsøg med uddannelse på særlige vilkår

Glad Fonden gennemførte fra 2013 og tre år frem et uddannelsesforsøg rettet mod unge med funktionsnedsættelse. Efter at have udviklet og afprøvet tre uddannelsesmodeller konkluderer Glad Fonden, at en kompetencegivende uddannelse nytter og kan føre til beskæftigelse. Eleverne i projektet gennemgik en synlig og målbar udvikling og kunne ved uddannelsens afslutning tage ansvar for afgrænsede, rutineprægede arbejdsprocesser inden for valgte kompetenceområder.

Resultaterne blev blandt andet skabt gennem:

  • Virksomhedsforlagt praksislæring på mindre hold og med faste faglærere med brancheerfaring.
  • Systematisk bedømmelsesplan til at dokumentere elevernes progression.
  • Tæt samarbejde med virksomheder, erhvervsskoler og kommuner omkring den enkelte elev.

På baggrund af forsøget anbefaler Glad Fonden:

  • at unge, der har gennemført en STU, og som kan profitere af videre uddannelse, får adgang til en toårig erhvervsrettet kompetencegivende uddannelse.
  • at erfaringerne fra Glad Flex Uddannelse videreudvikles som en selvstændig uddannelse og/eller kombinerede forløb, hvor unge med funktionsnedsættelse inkluderes i de erhvervsrettede ungdomsuddannelser EGU, KUU, PBE, EUD.
  • at der udformes nationale bestemmelser i form af mål og vejledninger til undervisningen, så eleverne får samme muligheder for kvalitet i uddannelsen, uanset hvor i landet de bor.
  • at uddannelse til unge med funktionsnedsættelse realiseres inden for rammer, der sikrer dem et forsørgelsesgrundlag, hvor de kan koncentrere sig om uddannelsesforløbet og ikke samtidig skal afklares til beskæftigelse.
  • at kommunerne får bedre mulighed for at dispensere fra de dele af Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats, som efter afsluttet uddannelse forhindrer kommunerne i at støtte unge med funktionsnedsættelse i en hurtig overgang fra uddannelse til beskæftigelse.

Kilde: flex.gladfagskole.dk

"Det er rigtigt, at Glad Fonden har lavet et værdifuldt forsøg, men vi har brug for mere viden, før vi kan tage stilling til en overbygning. Når vi får en evaluering af STU til august, kan vi overveje, om der er brug for at ændre på uddannelsen", sagde Merete Riisager.

Det svar var ikke præcist nok for Karina Adsbøl. Handicapordføreren fra Dansk Folkeparti ville vide, om ministeren vil indkalde til politiske drøftelser om, hvordan unge kan komme videre efter STU.

Der er allerede mange forskellige veje for de unge, svarede Merete Rissager.

"De unge er meget forskellige, og det afhænger også af lokale forhold. Er der virksomheder, som har økonomisk og menneskeligt overskud til at tage unge ind, som ikke kan levere 100 procent, men som alligevel kan bidrage til virksomhedens produktion? Det handler også om, hvor dygtige kommunerne er til at løse denne opgave".

Friske kræfter står uden for arbejdsmarkedet

I Marlene Harpsøes ører lød det til, at ministeren ikke helt ville afvise en flexuddannelse.

"Er det korrekt? Og vil ministeren sætte regnedrenge i enten Undervisnings- eller Finansministeriet til at se på, hvad det vil koste at give unge et retskrav på en flexuddannelse", spurgte Dansk Folkepartis medlem af undervisningsudvalget.

Merete Riisager svarede, at man aldrig skal være afvisende, før man har nok viden.

"Vi skal have evalueringen af STU, før vi kan se, om det er en vej, vi skal gå ned ad. Vi skal overveje, om en overbygningsuddannelse vil kvalificere målgruppen yderligere i forhold til at kunne indgå på arbejdsmarkedet. Det kan vi ikke svare på endnu. Dansk Folkeparti kerer sig om unge med medfødte handicap, som har brug for hjælp. Samtidig har vi et arbejdsmarked, hvor en stor del friske mennesker står udenfor. Vi skal sørge for at få så mange som muligt af dem med, for så vi kan vi bedre hjælpe unge med særlige behov ind på arbejdsmarkedet", sagde hun.

Den radikale Lotte Rod blev i samme spor som Marlene Harpsøe.

"Ser ministeren et behov for en egentlig overbygning til STU? Eller synes ministeren, at det skal løses i de nuværende tilbud?"

Merete Riisager gentog, at den nuværende viden ikke er tilstrækkelig.

Ministeren vil lytte til ildsjæle

Med 98 kommuner er der sandsynligvis meget stor forskel på tilbuddene til de unge efter endt STU, mente Socialdemokratiets Annette Lind.

"Vi kommer til at mangle arbejdskraft, og det handler også om at investere i menneskers liv. Der er et stort behov for at hjælpe denne gruppe unge videre", sagde hun.

Caroline Maier fra Alternativet fortalte, at hun besøgte en STU før påske.

"Ministeren refererer til kommunernes og virksomhedernes ansvar, men har vi ikke også et ansvar lovgivningsmæssigt? Og kommer evalueringen også til at se på overgange, og hvad der sker med de unge, når de bagefter bliver et kommunalt ansvar", spurgte hun.

Evalueringen kommer til at se på kommunale forskelle, forsikrede Merete Risager og erkendte, at politikerne også har et ansvar for de unge.

"Vi skal lytte til de ildsjæle, som kender de unge, og ved, hvordan deres kompetencer kan bruges på den bedst tænkelige måde, så de får et godt liv", sagde ministeren.

Ministerens var blafrede i vinden

Marlene Harpsøe bad igen Merete Riisager svare på, om hun vil arbejde på en overbygning til STU.

"Ja eller nej? Og vil ministeren medvirke til at regne på, hvordan en overbygning kan finansieres? Ja eller nej?"

Marlene Harpsøe fik hverken vristet et ja eller nej ud af ministeren.

"Det kan jeg ikke svare på i dag. Når vi har evalueringen, kan vi se på, hvordan vi kan bringe de unge videre", sagde Merete Riisager.

Annette Lind syntes, ministerens svar blafrede i vinden.

"Vi kan kun få det svar, at vi skal afvente evalueringen. Det er det eneste, jeg kan tage med herfra", sagde hun og formulerede det gennemgående spørgsmål på en ny måde:

"Er det ministerens ambition, at vi får en overbygning?"

"Det er min ambition at arbejde ud fra viden. Derfor vil jeg se evalueringen, før jeg kommer med anbefalinger. Det er træls, at I ikke kan få et ja eller et nej, men de fleste regeringer, uanset om de er røde eller blå, vil have viden at stå på", lød det fra ministeren i samrådets sidste replik.

Du kan læse mere om Glad Fondens forsøg med en kompetencegivende uddannelse for unge med særlige behov via dette link:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ